Nezničiteľná automobilová ikona bývalého Československa oslávila krásne jubileum

  • Za čias Československa sa na našom území vyrábali naozaj kvalitné automobily
  • Neboli síce najmodernejšie, ale poradili si takmer s každou situáciou a ich schopnosti prekvapia aj dnes
  • Jedným z tých najznámejších, ktoré ešte sem tam uvidíš aj na našich cestách, je vozidlo Praga V3S, ktoré oslávilo 65 rokov
Praga V3S
wikimedia
  • Za čias Československa sa na našom území vyrábali naozaj kvalitné automobily
  • Neboli síce najmodernejšie, ale poradili si takmer s každou situáciou a ich schopnosti prekvapia aj dnes
  • Jedným z tých najznámejších, ktoré ešte sem tam uvidíš aj na našich cestách, je vozidlo Praga V3S, ktoré oslávilo 65 rokov

Praga V3S bol nákladný automobil určený prevažne do extrémneho terénu. Preto sme ho mohli často vidieť práve mimo bežných ciest. Na cestách ho síce uvidíš tiež, ale naozaj len zriedka. Svedčila mu totiž špina, blato, poriadny sklon a plná korba. Niet sa čomu čudovať, pretože vozidlo bolo určené striktne pre armádu. Aj napriek ľudovému názvu vétrieska, ktorý vzbudzuje pocit, že ledva drží pohromade bolo vozidlo extrémne odolné a nezastaviteľné. To dokazuje aj množstvo týchto vozidiel, ktoré aj napriek svojmu veku fungujú ako švajčiarske hodinky.

Kráľovná náročného terénu

Niet divu, že je pravdepodobne najlepším vozidlom, aké z našich končín vzišlo. Masívna konštrukcia a svetlá výška podvozku bola dosiahnutá aj napriek pomerne malému priemeru pneumatík, vďaka pozornosti venovanej úprave nábojov kolies. Nízka hmotnosť v spojení s vysokým podvozkom a skúseným šoférom zaručovala vynikajúcu ovládateľnosť aj v tom najnáročnejšom teréne. Interiér však utrpel, bol jednoduchý a poriadne nepohodlný. Vojaci sú však tvrdí chlapi.

Pod karosériou trojtonového kolosu sa nachádzal šesťvalcový dieselový motor Tatra 912, ktorý bol poriadne hlučný a podľa zvuku si okamžite rozpoznal, o aké vozidlo sa jedná. Nízky výkon 90 koní pri 2000 otáčkach za minútu sa podpísal pod nízku rýchlosť vozidla. Maximálna rýchlosť, ktorú výrobca Praga odporúčal bola 60 km/h. Pri pokuse o vyššiu rýchlosť mohlo totiž dôjsť k uvoľneniu kardanových hriadeľov na podvozku, čo mohlo spôsobiť katastrofu.

nákladné vozidloZobraziť celú galériu (3)
zdroj: wikimedia.org

V neprístupnom teréne však rýchlosť ani otáčky nie sú vôbec podstatné. Spotreba paliva zodpovedala zameraniu vozidla, a tak bola pomerne vysoká. Prejdených sto kilometrov po klasickej ceste znamenalo jediné, že si o 30 litrov nafty ľahší. Pri konštrukcii vozidla sa tvorcovia inšpirovali hlavne americkým terénnym vozidlom GMC CCKW 352/353 z roku 1941, ktoré slávilo za morom počas 2. svetovej vojny obrovské úspechy. Prvá vétrieska vyšla z výrobných liniek v roku 1953 a jej výroba bola ukončená v roku 1985.

Armáda si toto vozidlo nevedela vynachváliť a používala ho vo veľkom v rôznych úpravách. Neskôr bolo z dôvodu postupnej technickej zastaranosti nahrádzané novšími modelmi nákladných vojenských vozidiel od firmy Tatra, ktorá v súčasnosti ponúka bohaté portfólio masívnych armádnych strojov. Praga V3S sa však z armády nikdy úplne nevytratila. O jej obľube svedčí aj to, že aj v súčasnosti slúži v armáde niekoľko desiatok kusov. Vyradené vozidlá sa postupne dostávali do rúk súkromným vlastníkom z radov verejnosti.

Aj to je dôvod prečo ich vidno hlavne na dedinách. Či už je to odvoz materiálu, alebo ťažba dreva v neprístupnom teréne, historický stroj ani dnes nesklame. Vďaka svojej dlhej životnosti a spoľahlivosti ho budeme ešte dlhú dobu vídavať na našich cestách. Vétrieska bola prepracovaná do mnohých podôb. Môžeš tak vidieť V3S v podobe autožeriavu či cisternového alebo zásahového vozidla.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech