Nórsko môže byť prvou krajinou, ktorej sa podarí vybudovať plávajúci tunel

  • Nórsko je krajina, ktorá je plná ľadovcov, zálivov, pohorí a údolí. Cestovanie naprieč krajinou preto nie je jednoduché
  • Práve to je dôvodom prečo vláda krajiny hľadá riešenia, aby cestovanie zjednodušila a skrátila
  • Svoj pohľad zameriava hlavne na západné pobrežie Nórska, kde žije viac ako 5,3 milióna ľudí
zdroj: NPRA
  • Nórsko je krajina, ktorá je plná ľadovcov, zálivov, pohorí a údolí. Cestovanie naprieč krajinou preto nie je jednoduché
  • Práve to je dôvodom prečo vláda krajiny hľadá riešenia, aby cestovanie zjednodušila a skrátila
  • Svoj pohľad zameriava hlavne na západné pobrežie Nórska, kde žije viac ako 5,3 milióna ľudí

Nórsko je krajinou, ktorá je priam posiata horami, nespočetným množstvom zálivov a údolí. Viac ako tisícka takýchto zálivov sa nachádza na západnom pobreží krajiny. Žije tu takmer tretina populácie. Len pre príklad, 1100 kilometrov dlhá cesta medzi mestami Kristiansand a Trondheim trvá kvôli prechodu cez západné pobrežie rekordných 21 hodín. Vyžaduje sa totiž viacero presunov za pomoci trajektu.

Nórska vláda sa preto rozhodla tento problém raz a navždy vyriešiť. Hlavným cieľom je úplné vymazanie nutnosti využívať trajekty a skrátiť dobu cestovania o polovicu. Vláda to plánuje dosiahnuť za pomoci projektu, na ktorý je ochotná obetovať rekordných 40 miliárd dolárov.

Súčasťou projektu bude množstvo mostov a dokonca aj najdlhší a najhlbšie umiestnený tunel na svete. Ten sa bude nachádzať v hĺbke 392 metrov a bude mat dĺžku 27 kilometrov. Najambicióznejšou časťou projektu je však sústava plávajúcich tunelov, ktoré sa budú „vznášať“ 30 metrov pod hladinou vody.

Ak by sa tieto tunely podarilo vybudovať, Nórsko by získalo svetové prvenstvo. Podobné projekty majú totiž v pláne aj krajiny ako Čína alebo Taliansko. Myšlienka plávajúceho tunela nie je pritom vôbec nová. Už v roku 1882 prišiel britský architekt Edward Reed s návrhom podobného tunela. Táto myšlienka však neprešla.

Prečo sa tunel nazýva plávajúcim? Pretože na prvý pohľad vyzerá, že ho pod hladinou nič nedrží. V skutočnosti je to však tak, že tunel je upevnený za pomocí lán alebo je umiestnený na špeciálnych plavákoch. Takéto tunely sú dokonalo pripravené na premávku a majú viaceré pozitíva.

Výhodou je to, že takéto tunely jednoducho nenarušujú vzhľad krajiny. Druhou výhodou je, že takmer nepočuť žiaden hluk automobilov. Samozrejme, všetko má svoje riziká a tento tunel nie je výnimkou. Problémom môžu byť v tomto prípade hlavne explózie alebo požiare v tuneli. Práve preto bude musieť prebehnúť ešte množstvo testov. Nik totiž nevie, či by sa pri podobných katastrofách nepoškodil plášť tunela. Kompletný projekt by mal byť dokončený za viac ako 30 rokov.

zdroj: cnn.com

Najnovšie video