Nórsko vyrieši problémy s kamiónovou dopravou prvou autonómnou loďou na svete

  • Nórsko odbremení cesty od nákladnej dopravy. Pomôcť v tom má loď Yara Birkeland
  • Jedná sa o prvú nákladnú elektrickú loď sveta bez posádky
  • V priebehu jedného roka by mala ušetriť kamiónom až 40 000 ciest
loď
youtube
  • Nórsko odbremení cesty od nákladnej dopravy. Pomôcť v tom má loď Yara Birkeland
  • Jedná sa o prvú nákladnú elektrickú loď sveta bez posádky
  • V priebehu jedného roka by mala ušetriť kamiónom až 40 000 ciest

Pred dvadsiatimi rokmi bola dopravná situácia na cestách iná ako je dnes. Človek ani nemusel dávať pozor, pretože automobilov bolo na cestách naozaj ako šafranu. Dnes je všetko inak a treba mať oči na stopkách. Dopravnú situáciu na cestách sťažujú aj všadeprítomné kamióny, ktoré dennodenne absolvujú dlhé trasy.

Dodávatelia totiž musia rozvážať každý deň. Situácia s kamiónmi na už aj tak preplnených cestách poriadne komplikuje dopravnú situáciu. Podobným problémom trpia aj obyvatelia Nórska. Našli však riešenie.

Je ním nákladná loď Yara Birkeland, ktorá je prvou nákladnou elektrickou loďou na svete. Na prvú testovaciu výpravu by sa mala vydať už tento rok. Tentokrát však pod dozorom. V priebehu budúceho roka by mala pracovať naplno v autonómnom móde. Nákladným kamiónom by mohla ušetriť až až 40-tisíc ciest ročne a to už je čo povedať. Do priestorov lode sa zmestí 100 – 150 kontajnerov.

Autonómna lodná preprava prináša množstvo výhod

Budúcnosť nákladnej dopravy je teda v autonómnych lodiach na elektrinu. Loď Yara Birkeland, ktorá má dĺžku viac ako 80 metrov síce stojí viac ako 25 miliónov dolárov, avšak táto suma je ospravedlniteľná. Peniaze sa totiž ušetria inde. Keďže je vybavená elektrickými motormi usporí až 90 % nákladov oproti lodi vybavenej spaľovacím motorom. Batéria sa dobije po príchode do cieľového prístavu. Druhou výhodou je, že tu netreba žiaden dozor. Loď sa totiž zaobíde úplne bez posádky, čo znamená ďalšie ušetrené peniaze a viac priestoru na náklad. Predpokladá sa, že aj nakladanie a vykladanie kontajnerov by mohlo byť automatické za pomoci elektrických žeriavov.

Plavidlo si objednala chemická spoločnosť Yara International. Nákladom, ktorý bude loď prevážať bude priemyselné hnojivo. Loď je prvou lastovičkou, ktorá ukazuje správny smer k ekologickej lodnej nákladnej doprave. Súčasné lode totiž významne znečisťujú životné prostredie. Lodná doprava v Nórsku síce funguje, ale nie je najrozšírenejšia a toto môže prispieť k jej masívnemu nasadeniu.

Nórsko však nie je jedinou krajinou, ktorá sa zamýšľa nad podobnou formou dopravy. Nad autonómnymi loďami premýšľa aj Japonsko či USA. Rolls-Royce, ktorá vyrába luxusné automobily a letecké motory pracuje na vlastnej lodi v spolupráci so spoločnosťou Intel. Firma verí, že autonómne lode preniknú na trh už tento rok. Dokonca sú vraj pripravené aj pre komerčné použitie. Je možné, že výlety na mori v budúcnosti absolvujú turisti bez lodného kapitána.

zdroj: czechcrunch.cz

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech