Z NULY DO SVETA: Richard Voda, CEO Vezma – aplikácie, ktorú chceli okrem Slovenska všade

  • Startup, do ktorého investoval aj zakladateľ Sygicu Michal Štencl, sa dobre rozbehol, získal niekoľko tisíc zákazníkov z celého sveta, písal o ňom Vice President Microsoftu na svojom blogu, ako o úspešnom príklade cloudového startupu, umiestňoval sa na prvých priečkach v rôznych start-up súťažiach. Dnes o nich už toľko nepočuť. Spýtali sme sa spoluzakladateľa spoločnosti Richarda Vodu, aký je aktuálny stav projektu.
cover
  • Startup, do ktorého investoval aj zakladateľ Sygicu Michal Štencl, sa dobre rozbehol, získal niekoľko tisíc zákazníkov z celého sveta, písal o ňom Vice President Microsoftu na svojom blogu, ako o úspešnom príklade cloudového startupu, umiestňoval sa na prvých priečkach v rôznych start-up súťažiach. Dnes o nich už toľko nepočuť. Spýtali sme sa spoluzakladateľa spoločnosti Richarda Vodu, aký je aktuálny stav projektu.

Ahoj Rišo, aj keď Vezma nie je žiadnym nováčikom vo svete startupov a ty si starý harcovník, skús našim čitateľom v skratke povedať, čo je Vezma.

Pre tých, čo nás ešte nepoznajú – Vezma je projekt, ktorý sme založili v roku 2012, čiže dnes už má skoro štyri roky. Vezma je GPS aplikácia na zaznamenávanie údajov o polohe a prejdených km vášho vozidla. Tieto údaje potom prostredníctvom internetu prenáša do Internetového konta používateľa, ktoré funguje na technológii Microsoft Azure.

Aké boli začiatky?

Po ťažkých peripetiách vývoja prvého funkčného prototypu, sme v r.2013 dali produkt na trh a po 6 mesiacoch sme sprístupnili aj komerčnú verziu, ktorú sme postupne lokalizovali do viacerých jazykových mutácií.  Podarilo sa nám získať viac ako 200 tis. inštaláciií a viac ako 1000 platiacich zákazníkov z viac ako 42 krajín sveta. S dobrým konverzným pomerom pre kľúčové krajiny, ako USA, Canada, Austrália, sme boli jediná aplikácia svojho druhu na svete dostupná na všetkých mobilných Os.

V polovici 2014 sme spustili fundraising na Seriu A. Napriek dokázaniu proof-of-concept-u sa nám nepodarilo do konca roku 2014 presvedčiť žiadneho investora, a náš Cash-Flow stále nebol taký, aby sme mohli pokračovať financovať vývoj produktu a pokračovať v expanzii. Z tohto dôvodu sme museli eliminovať náklady predovšetkým na vývoj produktu a prispôsobiť sa aktuálnemu stavu financií.Tím Vezma

Tím Vezma

 

To si ma teraz celkom prekvapil takto na úvod.  Z toho, čo si teraz povedal to vyznelo, že máte skvele našliapnuté, kde nastal problém s fundraisingom??

Tých dôvodov prečo sme nezohnali peniaze, je určite viac. Raisovali sme predovšetkým na Slovensku, pretože z kontaktov s investormi z USA, sme pochopili, že tade cesta nevedie. Investorom v Amerike sa náš produkt náramne páčil, oslovili nás dokonca investori z TIER 1 fondu Bessemel Partners, ktorý mimo iného investovali do Skype a LinkedIn. V momente, keď zistili že sme firma zo Slovenska ich záujem upadol….Tieto fondy majú dostatok príležitostí investovať do projektov v USA, kde majú firmy „po-ruke“ a nemusia kvôli 3-5m investícii chodiť na Slovensko.  Navyše potenciálna investícia bola možná pod podmienkou presunu do USA. V mojej životnej fáze – rodina, deti a vybudované zázemie, táto alternatíva presunu do USA už neprichádzala v úvahy.

Väčšinu úsilia som teda investoval do oslovenia investorov na SK. Hľadal som investíciu na rozvoj v minimálnej výške 1m Euro, aby sme mohli zastabilizovať tím, a vytvoriť ďalšie predajné kanály. Ale na Slovensku som nenašiel investora, ktorí by bol projektu naklonený. Ja som nechcel raisovať 200k, lebo taká suma pre nás nemala zmysel. Za tú sumu by sme prežili rok a potom by som zháňal peniaze znova. Preto sme hľadali rádovo sumu milión plus a tú nám tu nikto nechcel dať.

 

Aký je teda aktuálny stav?

Keďže nám fundraising nevyšiel, musel som osekať náklady, predovšetkým na development a nastaviť firmu, aby fungovala s tým, na čo si zarobí. Nedostatkom financií trpí rýchlosť vývoja produktu, ale napriek tomu sa nám podarilo v roku 2015 zdvojnásobiť tržby z predplatených služieb a dostať firmu do čiernych čísiel.

 

Nie je škoda, že ste nezískali zdroje na ďalší rast, keď sa už vyvinulo toľko úsilia na overenie biznisu?

Samozrejme, je, ale treba akceptovať situáciu aká je a prispôsobiť sa jej. Nemá zmysel lamentovať, ako je u nás zvykom. Je jasné, že na tempo, ktorým by sme chceli ísť, nám chýbajú peniaze a tým, že chýbajú peniaze ide motor pomalšie. Dôležite je, že biznis rastie a zákazníkov pribúda. Len pre porovnanie firma z USA MileIQ, ktorá začala v tom istom čase, ako my a robí presne to isté naraisovala 14m USD. Pred nedávnom ju kúpil Microsoft.Aplikácia Vezma

 

Nechce sa mi veriť, že v prípade čísiel, ktoré si prezentoval, sa na Slovensku nenašiel nikto, kto by investoval.

Myslím že pre lokálnych investorov nebol projekt dostatočne inovatívny, nevideli v ňom potenciál alebo nepovažovali proof of concept za dostatočný, alebo videli riziko veľkej konkurencie, lebo na trhu je veľa GPS riešení, alebo sme chceli viac peňazí, ako boli ochotní investovať. Ale treba povedať, že raisovať Sériu A je v porovnaní s USA problémom nielen na Slovensku ale aj v EU. Jednoducho apetít investorov a ochota riskovať je väčšia v USA, ako v EU alebo na SK. Ale verím, že časom sa to vylepši. Veď sa pozrite ako rastú seed investície.

 

Ako hodnotíš Slovenských Investorov?

Povedal by som, že tak ako startupisti aj oni zbierajú skúsenosti, veď celý start-up ekosystém sa tu iba rodí takpovediac za pochodu. Takže je jasné, že v porovnaní s krajinami s tradíciou, ako napr. USA majú aj naši investori čo dobiehať. Skúsenosti sú neprenositeľné, veci si treba odžiť. Ideálne je ak má za sebou investor zopár startupov, kde pôsobí v aktívnej roli od začiatku, až po koniec. Potom má referenčný rámec, kde vie povedať, čo takéto projekty potrebujú na to aby boli úspešné.  
Naši investori majú samozrejme nejakú tú skúsenosť a určite aj validnú majú, ale veľa z nich si startupom nikdy neprešlo, získali peniaze zo štátnych zakázok alebo iného podnikania. Chýba im referenčný rámec, o ktorý by sa mohli oprieť.Screen Shot 2016-02-16 at 19.49.27

 

Možno by som sa vrátil trocha na začiatok. Prvé peniaze do Vezmy vložil ešte Michal Štencl a ľudia okolo Sygicu. Ako si sa dostal k týmto ľuďom?

Na začiatku ma najali, aby som urobil analýzu rôznych príležitostí v segmente LBS (location based services), kde vznikalo kopec zaujímavých projektov. Ja som odporučil, vytvoriť globálne dostupnú službu GPS trackingu, ktorá pre segment malých a stredných firiem odstráni existujúce bariéry klasických hardwarových riešení t.j. – netreba kupovať hw, lebo všetci budú mať GPS smartfón, Flexibilná jednoduchá služba, ktorú si vyskúšam a kedykoľvek zruším a navyše cenovo dostupná. S týmto nápadom som presvedčil Miša a ďalších ľudí v Sygicu, ktorý investovai peniaze do ich investičného fondu Sygic LTd. Náslende sme založili firmu Work in field s.r.o., ktorá túto myšlienku pretavila do služby.

 

Sygic Group Limitted je investorská skupina?

Syigc Group Limitted vnímam ako privátny early-stage/seed fond, do ktorého vložili peniaze zakladatelia Sygicu s cieľom investovať do vybraných príležitostí v oblasti LBS. Keď sa tieto peniaze vo fonde investovali fond sa uzatvoril.

 

Michal Štencl ti nevedel pomôcť so svojím networkom? Príde mi to, že medzi Vezmou a Sygicom mohli byť zaujímavé synergie, či sa mýlim?

Synergií si je z môjho pohľadu dosť. Vyskúšali sme prepojenie Vezma a Sygic navigácie, kde navigácia slúžila, ako kanál na akvizíciu nových zákazníkov, ale prinieslo to iba downloady, ktoré sa vo finále nepretavili do platiacich zákazníkov. Iné formy spolupráce, ktoré by spoločný projekt posunuli ďalej sa nenašiel.

 

Prečo sa to podľa teba nestalo?
Neviem, odpovedať na túto otázku.

Vezma

 

Ak by dnes prišiel investor s tým, že tu máš 1,5 mil., išiel by si do toho?

Medzičasom som aj ja naštartoval ďalšie aktivity, takže Vezme sa venujem popri nich. Pri vstupe ďalšieho investora by som sa snažil, aby na úrovni akcionárov vznikla dohoda, o vlastníckej štruktúre, ktorá vytvorí vo firme silný motor, ktorý firmu bude dlhodobo ťahať vpred.  

 

Dnes som sa s tebou chcel baviť hlavne o tom, ako sa vám podarilo stať sa „globálnou“ spoločnosťou a nájsť zákazníkov po celom svete. Vieš mi k tomu povedať viac?

Pôvodný názov appky bol Work in field, ale keď sme aplikáciu zlokalizovali tak sme hľadali medzinárodné pomenovanie, kde by zákazníci vyslovovali a písali názov bez chýb. Tak vznikol názov Vezma. Dobrým pozicioningom cez kľúčové slová na apstore-och a hodnotením zákazníkov sme získali slušné downloady.

Tým, že naša služba vyžadovala iba mobilný telefón a pripojenie na internet sme oslovili veľký trh.

 

Čiže už od začiatku si rozmýšľal nad tým, ako urobiť globálny produkt a nie lokálny?

My sme dokonca ani lokálnu verziu neurobili. Dodnes je štruktúra zákazníkov taká, že viac ako 70% je USA, Kanada, Austrália a západná Európa. Slovensko a Čechy boli slabé.

 

Ako ste appku promovali okrem všetkých app store-ov?

My sme nemali žiadne peniaze na marketing. Všetky peniaze išli do vývoja produktu. Dobrý produkt, znamená dobré referenice a to sa pretaví do hodnotenia v apstoroch a dobre hodnotenie znamená dobré počty downloadov.

Aplikácia vezma

 

Ako sa o vás dozvedeli zákazníci.

Keď sme zistili, že najviac klientov je z USA, upravili sme produkt aj vizuál na potreby zákazníkov v USA. Na webe sme napr. dali USA tel. číslo na support. Zákazník ani nevie, že volá na Slovensko…. Čo bolo dôležité dobre sme pomenovali aplikáciu v appstore. Názov „GPS Mileage Tracker“ čo je dostatočne popisné na to, aby to ľudia našli aj organicky. Máme aj dobrý popis produktu a hodnotenia, to bol vlastne kľúč k úspechu. Začali sme na Google Play, potom Windows a neskôr až iOS a na koniec Blackberry. Product explainer video sme si urobili sami.

 

Takže predsa ste investovali do marketingu ☺. Developerský tím je kde?

Celý tím pozostáva z frontenďáka, back-enďák, app developer a študent supporťák. Ja robím produkt marketing a business development. Celkovo sme na vývoj produktu dodnes minuli 470 K . Platby za produkt sa realizujú cez Paypal, Braintree a cez in-app.

 

Máte dopyt aj z enterprise sektora?

Občas máme dopyt aj z enterprise prostredia, hlavne klienti z USA veľké firmy prejavujú záujem. Žiaľ tu trpíme tím, že nemáme pobočku v USA, ktorá by vedela robiť bus.devlopment a lokálny support. Z tohto dôvodu nám tieto príležitosti odchádzajú. Máme pripravenú produktovú verziu, ktorá má v sebe aj OBD dongle…plug & play riešenie pre firemných zákazníkov, ktoré sme s úsepchom už otestovali.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Aké ťažké (alebo jednoduché) je teda robiť zo Slovenska globálny projekt?

Myslím, že vytvoriť produkt, sa ako tak dá aj lokálne, problém je zmarketovať ho a predať. Chýbajú kvalitný ľudia na bus. development, marketing a eco-systém investorov v sérii A, ktorý by projekty dokázali finančne podržať, aby si dokázali vytvoriť udržateľnú konkurenčnú výhodu.

 

Konkurencia nikdy nespí. Ako to dnes vyzerá v tomto segmente?

V našich začiatkoch sme mali celkovo vo svoje kategórii 2-3 najlepší produkt. Priniesli sme na trh veľa inovácií, či už to bol Azure cloud alebo iné technológie, ktoré do dnes s úspechom využívame. Dnes, ešte stále žijeme zo „starej slávy“.. ale vývoj je pomalší vďake obmedzenému cash flowu a tak firmy, ktoré majú viac v kešeni idú rýchlejšie a majú tak samozrejme dlhodobo lepšiu šancu prežiť.

 

Predpokladám, že ste spravili aj nejaké „fuck-upy“ pri vývoji. Skús sa nám pochváliť nejakou perličkou ☺?

Fuckupom sa nedá vyhnúť. Sú súčasťou vzniku startupu a sú bolestivé :) JA som napríklad na začiatku nadefinoval produkt strašne naširoko.. lebo som chcel perpetum mobile…. a až pri práci sme si uvedomili, že nie sme kapacitne schopní takýto produkt urobiť. Moja predstava bola priveľmi obsiahla a nakoniec sme si museli vybrať len jednu časť a to bol ten GPS monitoring a ten spraviť dobre. Ale naj „fuck-up“ bol asi ten, že v podstate celú prvú verziu appky sme doslovne spláchli. Väčšinu developerských prác sme na začiatku outsourcovali a tam sa nám ukázalo, že to nefungovalo. Tu sme utopili celkom slušnú sumu. Ale ce-la vi.Aplikáciu Vezma môžeš použiť na každom zariadení

Myslíš, že ti spolupráca so Sygicom niečo dala? Kde bol prínos?

Určite áno. Z seba som vďačný za dôveru a príležitosť, vybudovať globálnu službu a tiež za podporu vo forme poskytnutia priestorov, vody a kávy, ktorej sme veľa vypili. ☺  Na oplátku sme my pomohli Sygicu svojimi skúsenosťami v oblasti cloudu prípadne pri použití niektorých vývojových technológií, čo im určite skrátilo ich learning curve.

 

Čo si sa teda naučil zo startupového života? Je to niečo, čo by si odporúčal ďalším, či skôr ruky preč?  Predsa máš už svoj vek. ☺

Je to na každom, akú si vyberie cestu. Ja mám za to, že život je krátky na to, aby som ho celý presedel ako zamestnanec v kancli s bezpečným platom. Aj keď dnes je otázka bezpečnosti v korporáte tenký lad. Láka ma dobrodružstvo a príležitosť tvoriť nové veci hoci aj s rizikom, že to nevyjde. Startup je hrboľatá cesta, povie ti z akého si cesta. Vyžaduje si neustálu energiu na prekonávanie prekážok, trpezlivosť a kus šťastia. Vo finále ťa to zmení, k lepšiemu.

 

Veľa mladých má práve strach z toho, že zabijú 4 roky života a potom nič z toho. Ako to vnímaš ty?

Práve mladý by to mali skúsiť, lebo nemajú zodpovednosť za rodinu, deti. Môžu si dovoliť robiť chyby. 4 roky je okno, kedy sa cca ukáže, či projekt má šancu prežiť, alebo nie.  Z takejto 4 ročnej skúsenosti potom benefitujú celý život.

Pre každého je takáto cesta víťazstvom nad sebou samým. Stojí to za to. Držím všetkým palce!

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá