O Tomášovi Baťovi sa šíria lacné klamstvá, no mnohí im veria. Ak ale skutočnú baťovskú filozofiu aplikuješ, zmeníš svoj život

  • V predošlých dvoch dieloch sme ti priniesli detailný prehľad o spoločnosti Baťa a jej samotnom zakladateľovi Tomášovi Baťovi
  • V tejto časti sa dozvieš, aké najväčšie nepravdy sa o Baťovcoch dodnes šíria vo svete a aj to, ako ovplyvňuje inšpirácia známou spoločnosťou dnešný svet
  • V predošlých dvoch dieloch sme ti priniesli detailný prehľad o spoločnosti Baťa a jej samotnom zakladateľovi Tomášovi Baťovi
  • V tejto časti sa dozvieš, aké najväčšie nepravdy sa o Baťovcoch dodnes šíria vo svete a aj to, ako ovplyvňuje inšpirácia známou spoločnosťou dnešný svet

V predošlých dieloch o geniálnom podnikateľovi, vizionárovi a marketérovi Tomášovi Baťovi si sa mohol dozvedieť všetko podstatné o jeho činoch, ktoré ovplyvňujú svet dodnes. Spoločnosť Baťa vybudoval so súrodencami, ktorí sa po roku jej existencie rozišli.

Spoločnosť upadla do dlhov. Tie mladý Tomáš Baťa dokázal splatiť, čím firmu zachránil.

  • Kto prevzal firmu po smrti Tomáša Baťu
  • Aký osud čakal nástupcu
  • Ktoré fámy sa o Baťovcoch dodnes šíria svetom
  • Ako pretaviť inšpiráciu spoločnosťou Baťa a jej filozofiu do skutočných výsledkov

Stručný prehľad dôležitých krokov v živote firmy Baťa

Počas jej existencie sa Baťa krachu vyhýbal hneď niekoľkokrát. Najznámejším sa stalo kritické obdobie medzi 1. a 2. svetovou vojnou, ktoré šalamúnsky prekonal znížením cien o 50 % a platov o 40 %. Netýkalo sa to však len jeho zamestnancov, ale ale aj služieb vo svojich mestečkách. Zvýšil tak kúpyschopnosť vlastných zamestnancov a zároveň vyprázdnil sklady.

„Ľudia nemali peniaze,  preto zľavil všetky topánky a tiež všetko, čo firma svojim spolupracovníkom dávala: nájom v baťovskom domčeku, energie, ceny v potravinách, stravné. Všetko padlo o 50 %, mzdy však len o 40 %. Ľudia neboli hlúpi, vedeli, že si tým vlastne o 10 % prilepšili,“ približuje Gabriela Končitíková, projektová manažérka Nadace Tomáše Bati a lektorka vzdelávacej organizácie Topcoach.

Je pre teba Tomáš Baťa inšpiráciou?

„V medzivojnovom období nebolo jednoduché zabezpečiť kontinuálne dodávky surovín do továrne, preto sa Tomáš Baťa rozhodol, že si firma musí začať vyrábať potrebné suroviny sama. Spočiatku to bola koža, guma, tehly a vlastné energie potrebné na výrobu obuvi.“

„Neskôr sa firma Baťa začala zaoberať aj výrobou strojného vybavenia – strojov, bicyklov, lietadiel. Tiež výrobou gumy – pneumatík, hračiek, podláh, výrobou textilných vlákien – pančúch, textilnej striže. Výrobou chemikálii – olejov, boxov na topánky, dolovaniu uhlia a chovu hospodárskych zvierat a produktov z nich pre dennú potrebu obyvateľov v meste,“ vysvetľuje zakladateľ múzea Baťa pod Tatrami Vladimír Zentko.

Takýto uzavretý systém následne priniesol stabilné ceny, sociálny komfort a mnoho iných výhod, pre ktoré dnes na baťovské „ideálne priemyslové mestá“ spomíname ako na koncept praktického a funkčného skĺbenia kapacít a vlastností priestoru s ľudskou činnosťou.

Po tragickej leteckej nehode v roku 1932, kedy 56-ročný Tomáš Baťa zomrel, prebral spoločnosť Ján Antonín Baťa. Ohľadom dedičstva sa objavujú doposiaľ nevyjasnené otázky.

„Traduje sa, že päť dní po tragickej smrti Tomáša Baťu v roku 1932 bol otvorený sejf, ktorý ukrýval závet, kde 50 % podielu fy. Baťa zdedil nevlastný brat J.A. Baťa a po 25 % podielu dostali D. Čipera a H. Vavrečka, ktorí mali svoj podiel odovzdať jeho synovi „Tomíkovi“ Baťovi po dovŕšení 18 roku života, čo sa aj stalo,“ opisuje Zentko.

Nástupca Ján Antonín Baťa

Trend spočívajúci v zakladaní miest, ktorý založil Tomáš Baťa, vzal do rúk jeho nástupca Ján Antonín Baťa. Spoločne vytvorili cez 30 miest po celom svete. Jednou z lokalít bola aj Brazília, kde vznikli mestá Batatuya, Bataypora, Bataguasú a Mariapolis, informuje TomášBaťa.org.

„J. A. Baťa bol vizionár so schopnosťami svoje vízie aj zrealizovať, na čo mal aj finančné zázemie. Vždy pri tom myslel na zlepšenie situácie v regióne a na prínosy pre obyvateľov v celej Česko-Slovenskej republike. Napísal knihu „Budujeme stát pro 40 000 000 lidí“, kde sa podrobne venuje návrhu dopravnej infraštruktúry (cestnej, železničnej, leteckej a riečnej), ktorá spájala republiku. Súčasťou knihy je podrobný návrh výstavby diaľničného spojenia Cheb – Veľký Bočkov,“ informuje Vladimír Zentko, ktorého múzeum je venované z veľkej časti práve zakladateľovi mesta Svit, Jánovi Antonínovi Baťovi.

„Stál pri ucelení urbanistického konceptu ideálneho priemyselného mesta, ktorý slúžil ako návod pre výstavbu nových tovární a miest firmou Baťa na celom svete. Aj keď počas vojnového obdobia emigroval, do poslednej možnej chvíle podporoval boj proti fašizmu cez fy. Baťa finančne, ale aj materiálne,“ dodáva a zároveň vyvracia nepravdy, ktoré vravia, že bratia Baťovci kolaborovali s fašistami, čo do značnej miery ovplyvnilo aj ich životy.

Zatknutý gestapom, neskôr odsúdený na 15 rokov

V novembri 1938 bol Ján Antonín Baťa zatknutý gestapom. Prechádzal vtedy mestom Mariánské Lázne, ktoré už kontrolovalo Nemecko. Išiel na obchodné rokovania do Švajčiarska.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Zdroje: Startitup, Baťa pod Tatrami, Nadace Tomáše Bati

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK