„Oni šli na školský výlet do Piešťan, my do LA,“ spomína učiteľ, ktorý so študentmi cestuje po svete. Zvládla by to každá škola, tvrdí (ROZHOVOR)

  • Peter poňal školské výlety úplne inak. Svojim študentom ukazuje najväčšie metropoly sveta
  • Jeho výlety sú robené na mieru, cena sa s ponukou cestovných agentúr nedá porovnať
  • Chce, aby sa študenti aj po rokoch vracali do školy s radosťou. S pocitom, že si vybrali správne
Osobný archív/Peter Guldan
  • Peter poňal školské výlety úplne inak. Svojim študentom ukazuje najväčšie metropoly sveta
  • Jeho výlety sú robené na mieru, cena sa s ponukou cestovných agentúr nedá porovnať
  • Chce, aby sa študenti aj po rokoch vracali do školy s radosťou. S pocitom, že si vybrali správne

Takto to vyzerá, keď učiteľa práca naozaj baví. Peter Guldan vyučuje na Strednej odbornej škole masmediálnych a informačných štúdií v Bratislave a už niekoľko rokov svojich študentov učí oveľa viac, než by kedy mohol iba v školskej triede. So svetom ich zoznamuje osobne, nie len na tabuli počas geografie. Okrem tej učí aj angličtinu a taliančinu.

Stredoškolskí študenti s ním mali možnosť precestovať kus Európy. Pred pár rokmi sa prvýkrát vydali aj za oceán, do Spojených štátov. Peter chce, aby jeho študenti na školu spomínali s radosťou. Štúdium, podľa jeho, slov rozhodne nemá byť len o učebniciach. Chce im poskytnúť nezabudnuteľné zážitky, ku ktorým by sa inak možno nedostali.

Všetky výlety plánuje sám, s pomocou kolegov. Ich cena je preto neporovnateľná s cestovnými agentúrami. Práve vďaka tomu si vzácny zážitok môžu dovoliť aj tínedžeri. Peter v rozhovore spomína na debatu s jedným zo žiakov, ktorý mu hovoril, že jeho kamarát ide na školský výlet do Piešťan. Oni išli v rovnakom čase do Los Angeles.

Naplánovať a vybaviť takýto výlet je síce náročné, ale Peter si myslí, že podobný by mohla zorganizovať každá škola. Stačí niekto, kto to zoberie do vlastných rúk a bude študentom ochotný venovať viac času, než na hodine. Tvrdí, že čas strávený plánovaním jednoznačne stojí za ich spoločné spomienky.

Kam ste vyrazili prvýkrát a čo bola motivácia? Nemyslím si, že by sa každý odhodlal ísť za oceán so skupinkou tínedžerov.

Keď som do školy nastúpil ako učiteľ, hneď druhý rok dostal aj vlastnú triedu. Moji študenti mi vtedy hovorili, že by radi išli na výlet do Londýna a ja som si povedal: „Veď prečo nie?“.

Školské výlety sú super. Keď som študoval, mal som ich sám veľmi rád. So svojou školou som bol najďalej v Taliansku a zrazu som sa ocitol v pozícii, kedy by som niečo podobné, a dokonca ešte viac, vedel študentom sprostredkovať ja.

Najprv som to chcel riešiť cez agentúru, ktorá takéto školské výlety organizuje. Našiel som vtedy Londýn na dve či tri noci s tým, že to bolo hrozne drahé a v cene bola len cesta a ubytovanie. Jedlo, vstupy a všetko ostatné, by si študenti museli platiť sami na mieste.

Povedal som si teda, že to skúsim vybaviť bez nich a začal som vo veľkom googliť. Všetko som vybral sám, letenky, ubytko, aj všetky atrakcie, ktoré musíme stihnúť. Myslím, že sme nakoniec išli na týždeň.

Grand Canyon
zdroj: Osobný archív/Peter Guldan

Čo všetko si musel vybaviť?

Zabookoval som nám ubytovanie, vytelefonoval atrakcie, vybavil raňajky a večere, aby boli v cene a každý sa naozaj najedol. Všetko vlastne spočíva v telefonovaní, písaní mailov a používal som dokonca aj fax. Faxovať naozaj neznášam. 

Zistil som, že cena, za ktorú som všetko vyriešil ja, sa nedá ani porovnať. Tá marža cestovky robí skutočne veľa. Nechcem robiť antikampaň všetkým, rozumiem, že potrebujú zarobiť, ale je to naozaj tak.

Kúpiť si zájazd cez agentúru je určite jednoduchšie a pohodlnejšie, asi teda treba zvážiť, čo je pre vás dôležité. Či pohodlie, alebo rozpočet. Tým, že sú moje výlety robené na mieru študentom, nad odpoveďou nemusím dlho rozmýšľať.

Podľa čoho zvykneš vyberať vaše destinácie? 

Výber krajiny mal pôvodne súvisieť s tým, že je to exkurzia z nejakej vyučovacej hodiny. Z anglického jazyka, preto Londýn, z taliančiny, preto Rím. Momentálne sme v bode, kedy hovoríme, že ide o exkurziu z geografie, čo otvára výrazne viac možností. Žartujem, ale skutočne vyučujem práve jazyky a geografiu.

Začalo to tým Londýnom, pred 14 rokmi, keď som začínal učiť. Študentov hrozne lákal, vtedy to bolo ešte trochu iné a náročnejšie sa tam dostať. Vtedy si nekúpila letenku za dvacku a neletela si. Bolo to ťažšie, vzácnejšie a išli sme autobusom.

Ďalší rok sme išli do Amsterdamu, potom do Paríža. To boli prvé tri európske mestá. Londýn vyšiel na jednotku a preto som mal oveľa viac odvahy. Keď to vyšlo tam, prečo by inde nemalo? Európy som sa nebál už vôbec a destinácie sme opakovali, ako sa každé štyri roky obmieňala generácia študentov.

Zatiaľ som bol triednym štyrom skupinám a všetci šli v prvom ročníku do Londýna. Prvýkrát sme túto zásadu porušili až minulý rok, keď som s prvákmi šiel akurát tak do lockdownu.

Destinácie boli vždy európske, dostupné a také, o ktoré bol záujem. Potom som si povedal, že stačilo, ideme vymyslieť niečo veľkolepejšie.

zdroj: Osobný archív/Peter Guldan

Kam ste teda šli?

Tým, že som učiteľ, poznám veľa ľudí. Je zaujímavé sledovať, kto sa kam dostal a čo robí dnes a zároveň tak získavam veľa kontaktov. Jedna moja bývalá študentka robí pre cestovnú agentúru.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech