Online priestor musí byť regulovaný. Čo je nelegálne v offline svete, musí byť aj tam, upozorňujú europoslanci

  • Europoslanci oceňujú snahu o regulácie v online svete
  • Upozorňujú, že na pandémii zarobili najmä online spoločnosti
pocitac
Unsplash/Microsoft Edge
  • Europoslanci oceňujú snahu o regulácie v online svete
  • Upozorňujú, že na pandémii zarobili najmä online spoločnosti

Európsky parlament (EP) v stredu (15. 12.) schválil svoj postoj k návrhu aktu o digitálnych trhoch, čiže regulácii veľkých digitálnych platforiem v EÚ. S postojom, že digitálny trh v EÚ musí byť férový a transparentný, súhlasia aj slovenskí europoslanci.

Ivan Štefanec (KDH) upozornil, že v oblasti digitalizácie EP prvýkrát nastavuje pravidlá „ex ante“ a významne spriehľadňuje existujúci stav.

Podľa jeho slov digitálny trh musí byť férový a transparentný, čiže poskytovatelia služieb musia niesť zodpovednosť za obsah, ktorý zdieľajú, aj za šírené reklamy a používatelia potrebujú istotu v tom, kto je zadávateľom a tvorcom reklám a aké informácie sú o nich zbierané.

„Veľké spoločnosti ovládli online priestor a často ten priestor aj zneužívali. Preto musíme chrániť spravodlivú súťaž a to, čo je nelegálne offline, musí byť nelegálne aj online,“ vysvetlil.

Akt o digitálnych trhoch podľa neho je ústretový i k malým podnikom, aby tiež mali možnosť cieleného oslovovania zákazníkov, a vyjadril nádej že nové štandardy EÚ sa postupne stanú celosvetovými.

Miroslav Číž (Smer-SD) tvrdí, že ide o dôležitý legislatívny akt, ktorý má zaistiť spravodlivú hospodársku súťaž na digitálnych trhoch.

„Dnes je jasné, že existujúce pravidlá pre spravodlivú hospodársku súťaž nie sú postačujúce na reguláciu technických gigantov, ako sú Google, Facebook či Amazon. Musíme sa uistiť, že tieto firmy nebudú rásť a profitovať na úkor svojich zákazníkov a na úkor európskej ekonomiky,“ odkázal.

Správa EP podľa neho odráža hodnoty EÚ a zameriava sa na vytváranie čo najlepších digitálnych služieb tak, aby na trhu dominovali najlepšie a nie bezprostredne iba najväčšie firmy.

Martin Hojsík (Progresívne Slovensko) pripomenul, že internet dáva obrovské možnosti a skvelé príležitosti nakupovať, predávať, informovať sa a byť v kontakte s blízkymi, avšak priestor internetu sa v rámci trhu vyvinul živelne a tieto dosahy cítiť pri ohrozovaní súkromia ľudí.

„Digitálne giganty majú obrovskú moc a vplyv, na ktoré ako krajiny nemáme dosah. Akt o digitálnych trhoch nechce vymazať veľkých hráčov z trhu, jeho cieľom je stanoviť hranice a mantinely, aby nemohlo dochádzať k nekalým praktikám,“ vysvetlil.

Dodal, že demokratické hodnoty EÚ treba preniesť aj do online priestoru, lebo ten nie je paralelným svetom, ale je súčasťou nášho každodenného života.

Robert Hajšel (Smer-SD) zdôraznil, že na pandémii koronavírusu zarobili najmä veľké digitálne spoločnosti. „Ich aktivitu musíme prísnejšie regulovať a akékoľvek porušenie pravidiel trestať sankciami. Som rád, že sa podarilo presadiť prísnejšie pravidlá, zakázať nekalé obchodné praktiky a na tlak frakcie socialistov aj zvýšiť sadzby pokút a posilniť kompetencie národných orgánov a Európskej komisie v tejto oblasti,“ opísal situáciu.

Dodal, že sprísnenie pravidiel sa bude vzťahovať už nielen na vyhľadávače a sociálne siete, ale aj na menšie online reklamné a ďalšie služby, ktoré tiež majú neobmedzený dosah na narábanie s informáciami a dátami v online priestore.

„Občania sú akýmisi rukojemníkmi týchto platforiem a musíme urobiť všetko pre to, aby sme chránili najmä deti a zraniteľných konzumentov pred šírenými obsahmi,“ odkázal.

„Nepravdivé alebo polopravdivé informácie sú len časť problému, sprísniť musíme pravidlá spracovania osobných údajov, narábania s dátami, obmedziť cielenie reklamy na maloletých a v prípade porušenia dohliadať na udelenie adekvátnych pokút a ich vymožiteľnosť.“ 

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá