Pandémia zmenila trh práce. Zamestnanci si viac vážia svoje miesto, zamestnávatelia musia hľadať nové benefity

  • Počas pandémie si veľa Slovákov hľadalo iba dočasnú prácu, čo predlžovalo výberové konania
  • Trh práce sa počas posledného roku výrazne zmenil a technologické zručnosti žiada takmer od každého uchádzača
  • Počet pracovných ponúk sa opäť znížil a Slováci si začali viac vážiť svoje pracovné miesta
pjimage - 2021-05-17T125626.457
Unsplash/Paige Cody Unsplash/Mario Gogh
  • Počas pandémie si veľa Slovákov hľadalo iba dočasnú prácu, čo predlžovalo výberové konania
  • Trh práce sa počas posledného roku výrazne zmenil a technologické zručnosti žiada takmer od každého uchádzača
  • Počet pracovných ponúk sa opäť znížil a Slováci si začali viac vážiť svoje pracovné miesta

Viac ako rok trvajúca pandémia zmenila štruktúru pracovných ponúk, spôsob náboru, ale aj požiadavky zamestnávateľov na zamestnancov a naopak, očakávania zamestnancov od zamestnávateľov.

Podľa portálu Profesia je dopyt po IT odborníkoch ešte vyšší ako v predchádzajúcom období a o ich schopnosti sa začali zaujímať aj firmy, ktoré si IT služby doteraz zabezpečovali externe alebo ich vôbec nepotrebovali. Veľkou novinkou je, že trh práce si dnes žiada technologické znalosti aj od ľudí pracujúcich v marketingu, HR či administratíve.

Firmy, ich procesy aj zamestnanci sa museli priam skokovo zdigitalizovať. „Počas pandémie sme sa naučili pracovať na diaľku a zistili sme, že nie vždy sú potrebné osobné mítingy či služobné cesty,“ konštatuje Ivana Molnárová, riaditeľka portálu Profesia.

zdroj: Unsplash/Brooke Cagle

Online náš každodenný

Práca z domu – pred pandémiou žiadaný zamestnanecký benefit – sa zo dňa na deň stala nevyhnutnosťou a ukázala svoje svetlé aj tienisté stránky. Na jednej strane sa zamestnávatelia mohli presvedčiť, že aj pri tejto forme práce môže byť zamestnanec výkonný a jeho nasadenie sa dá stále merať a hodnotiť. Na druhej strane zamestnanci zistili, že osobný kontakt s kolegami je veľmi dôležitý.

„Hneď od začiatku pandémie sa nám systém práce na diaľku podarilo implementovať pri administratívnych alebo ekonomických procesoch, logistike a aj pri obchodníckych pozíciách. Home office si však vyžaduje disciplínu a extra pravidlá, aby bol zamestnanec zastihnuteľný pre kolegov alebo aj zákazníkov. To všetko sme sa museli naučiť,“ hovorí Marek Mikuš zo Sika Slovensko.

zdroj: Unsplash/Standsome Worklifestyle

Do online priestoru sa presunuli aj pracovné pohovory. „Keďže osobné stretnutia neboli možné a nových kolegov sme potrebovali, začali sme využívať online platformy – Skype, Teams alebo Zoom,“ delí sa o skúsenosti Ivana Kubiková z PR agentúry Trumpeter.

„Väčšina pohovorov mala dve kolá, rovnako ako v minulosti, ale skrátili sme ich na 30 – 45 minút. Touto formou pohovoru sme sebe aj kandidátom ušetrili čas, ale prišli sme o priestor na neformálnu diskusiu. Kandidáti mali určite menší stres, ale zároveň boli menej pripravení. Navyše vieme online pretestovať iba časť požadovaných zručností, preto si po pandémii tento nový prístup zrejme neosvojíme,“ pokračuje I. Kubiková.

zdroj: Unsplash/Christina Wocintechchat

Viac uchádzačov = ťažší výber

Mnoho ďalších zamestnávateľov má podobnú skúsenosť – výber vhodného zamestnanca sa počas pandémie sťažil, a to aj v gastrosektore, kde prišli o prácu tisíce ľudí. „Uchádzačov bolo viac ako v minulosti, preto sa nám vyberalo ťažšie, čo ale finálnemu výberu prospelo. Výberom sme však strávili oveľa dlhší čas, pretože sa neraz až v priebehu pohovoru ukázalo, že uchádzač nemá o ponúkanú pozíciu vážny záujem, iba potrebuje pokryť obdobie, kým sa vráti do svojho pôvodného zamestnania,” konštatuje Václav Faltus zo Zlatého Zrnka.

Práca na diaľku komplikovala aj zaškoľovanie nových zamestnancov. Nemali šancu vytvoriť si kontakt s tímom, ťažie sa im adaptovalo na firemnú kultúru a komunikačné procesy a ak sa stali súčasťou kreatívneho tímu, citeľne chýbal osobný kontakt medzi jeho členmi, keď sa rodia najlepšie nápady.

Prax je prioritou 

„Táto doba nám ukázala, že dlho plánované videonávody na množstvo úkonov sú nevyhnutné a je výhodné, ak rovnaké pozície pracujú v tandemoch senior-junior. Samotné digitálne školenia môžu byť dostačujúce v prvých mesiacoch, následne je dlhodobá prax priamo v tíme nevyhnutná. Naša práca je kreatívna, jej podstata si žiada socializáciu, ktorú nenahradí ani najlepšia online platforma,” odpovedal na otázku, ako kvalifikovane zaškoliť zamestnancov v korone, Oto Kravec z reklamnej agentúry Citadela.

zdroj: Unsplash/Lucas Law

Aj preto zamestnávatelia hľadajúci nových zamestnancov od uchádzačov žiadali niekoľkoročnú prax. Čím vyššie je požadované vzdelanie, tým viac rokov praxe bolo potrebné. „Počas januára a februára tohto roka iba 28 percent ponúk nepožadovalo prax,“ upozorňuje spoločnosť Profesia.

Problém však mali aj zamestnávatelia, ktorí, naopak, absolventskú prax poskytovali. „Počas pandémie sme sa okrem iného museli vyrovnať s problémom, ktorý vznikol na základe neudelenia výnimky zo zákazu vychádzania pre študentov odboru zubné lekárstvo. V čase nedostatku lekárov a reálneho rizika, že nám kedykoľvek môžu naši zamestnanci ,vypadnúť, sme rátali s pomocou praxujúcich študentov, ktorú sme však nakoniec nemali, čo citeľne zasiahlo do fungovania našej kliniky,“ konštatuje Daniel Kodaj zo zubnej kliniky Dr. Martin.

Home office nie je benefit

Podľa aktuálnych údajov portálu Profesia sa počet pracovných ponúk ostatné dva mesiace opäť znížil a je na rovnakej úrovni ako v novembri minulého roka. Za zníženým počtom otvorených pozícií však nie je iba čiastočná stagnácia pracovného trhu, ale aj menšia chuť zamestnancov meniť zamestnávateľa. Ak si už niekto prácu hľadá, home office viac nepovažuje za benefit, preto musia zamestnávatelia prichádzať s novými nápadmi.

zdroj: Unsplash/Luke Peters

„Naše skúsenosti ukazujú, že vhodným benefitom by mohol byť flexibilný pracovný čas pri práci z domu či vybavenie domáceho pracoviska, ktoré zaplatí zamestnávateľ. Za výhodu považujem aj to, že nie je nutné čerpať práceneschopnosť, pokiaľ je zamestnanec chorý, ale napriek tomu schopný pracovať,“ naznačuje smer v benefitoch M. Mikuš zo Sika Slovensko.

Samozrejme, možnosť práce z domu zamestnanci stále oceňujú, ale rovnako tak oceňujú možnosť byť v osobnom kontakte s kolegami, čo má vplyv aj na kvalitu ich práce.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech