Parkovacie miesta, kde nemá kto parkovať

  • Keď si spomeniem, ako som sa dva dni dozadu snažil márne nájsť miesto v Ružinove, až ma samého vlastný nadpis zarazí. No ak si mal niekedy napríklad v Auparku či Eurovei problém zaparkovať, určite poznáš tých pár miest, ktoré sú vždy voľné. Nie, nemám na mysli miesta pre invalidov, ale tie s nabíjačkami na auto.
collagehu
  • Keď si spomeniem, ako som sa dva dni dozadu snažil márne nájsť miesto v Ružinove, až ma samého vlastný nadpis zarazí. No ak si mal niekedy napríklad v Auparku či Eurovei problém zaparkovať, určite poznáš tých pár miest, ktoré sú vždy voľné. Nie, nemám na mysli miesta pre invalidov, ale tie s nabíjačkami na auto.

Čo sa teda na Slovensku stalo?

Tak veľmi sa snažíme ísť s dobou, tak veľmi sa snažíme priniesť každému, kto má elektromobil, vhodné podmienky, až naše kapacity výrazne prekročili potreby trhu. Mapa nabíjacích staníc je v súčasnosti poriadne hustá a celé desiatky ďalších staníc v najbližších rokoch majú pribudnúť, a sú naplánované. Dokonca je naša sieť podstatne efektívnejšia a auto dobiješ na mnohých staniciach za menej ako 20 minút, čo nám môže závidieť aj také Nemecko či Rakúsko. Tam je síce sieť hustejšia, no rýchlonabíjačiek je v percentuálnom pomere podstatne menej a jedno nabitie trvá hodiny.

mapa

Je budovanie nevyužívanej siete chyba? Nie. Počet elektromobilov bude zo súčasných cca. 400 v najbližších rokoch podľa predpokladov čoraz rýchlejšie rásť a je super, že sme na to pripravení.

Ale Slováci jednoducho do tejto chvíle nedostali dostatočne atraktívne auto. V otázke elektrických áut je to najmä otázka ceny, dojazdu a dizajnu. Nikto si ale doposiaľ nedovolil urobiť prudký krok smerom vpred. Automobilky sa boja ísť do elektrických modelov, pretože konzervatívny trh preferuje “istotu”. Je to pochopiteľné. Áno, nabíjacích staníc je dostatok. Primárnym miestom na dobíjanie auta je však v drvivej väčšine prípadov domov. A to nie je vždy také jednoduché. Aj preto svoju veľmi dôležitú úlohu zohrávajú hybridy, ktoré ponúkajú komfortné riešenie pre všetkých, ktorým ekológia nie je ukradnutá a zároveň nemajú vhodné podmienky na bezproblémové nabíjanie doma.

Konečne sa ale odhodlal niekto urobiť ten odvážny krok, ktorý ho môže zaslúžene dostať na vrchol. Hyundai predstavil nový model IONIQ, ktorý ponúka až tri rôzne pohony – hybrid, plug-in hybrid a electric. Avizovaný dojazd plne elektrického modelu je 280 kilometrov, maximálna rýchlosť v športovom móde je 170km/h. Jeho cena pre Slovensko je s bonusom nastavená na 34990 eur, hybrid je v základnej výbave o 12 000 eur lacnejší. Od týchto cien si môžeš rovno odpočítať nedávno schválenú štátnu podporu, ktorá je pre elektrický pohon 5000 eur a pre plug-in hybrid 3000 eur.
autoh

Navyše, je to auto, ktoré vyzerá fakt dobre, je zvnútra doslova nabité najnovšími technológiami, v otázke bezpečnosti si potyká snáď aj s o triedu drahšími modelmi a prémiový audio systém od INFINITY je len skvelý bonus. Jednoducho prvý elektromobil bez kompromisov, ktorý má potenciál celé toto trápenie na Slovensku zlomiť a prvá skutočná “lacnejšia” alternatíva Tesly.

Môžeš argumentovať, že Tesla Model 3 stojí približne rovnako a je to auto, ktoré očakáva a chce každý. IONIQ je však auto, ktoré je minimálne porovnateľné a navyše má na Slovensku vybudované zázemie. Model 3 uvidíš na našich cestách najskôr za 1 rok, tento poctivý Hyundai môžeš nabíjať v garáži už dnes.

Štátna dotácia na podporu bezemisných vozidiel je schválená. Sieť staníc je čoraz hustejšia a navyše veľmi kvalitná. Jediné, čo chýba, sú už len odvážni výrobcovia, ktorí prekonajú predsudok, že Slováci sú príliš konzervatívni. Ja vidím opak, vidím generáciu, ktorá chce robiť inak. Potrebuje na to len vhodné prostriedky. Hyundai to možno práve zlomil. Pridajú sa aj ostatní?

zdroj titulnej fotogradie: slovakia.com/huyndai
// ]]>

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá