Päť chýb, ktorým sa pri zháňaní investora vyhnúť

  • "Všetci investori sa sťažujú na nedostatok projektov, ktoré by mohli financovať, ale keď im pošlem svoj biznis plán, ani sa mi neuráčia odpísať."
image_1398635190.jpeg
  • "Všetci investori sa sťažujú na nedostatok projektov, ktoré by mohli financovať, ale keď im pošlem svoj biznis plán, ani sa mi neuráčia odpísať."

 

Vezmime do úvahy nasledujúce fakty: investori rizikového kapitálu dostávajú emailom tak desiatky tisíc biznisových plánov, informácií a prezentácii o rôznych startupoch ročne. Nie je teda prekvapením, že nie každý z nich investíciu skutočne dostane. Keď analyzujem reakcie, ktoré som dostal na jeden zo svojich článkov o feedbacku investorov, vyzerá to, že veľké množstvo podnikateľov nedostane na svoju prezentáciu žiadnu spätnú väzbu, dokonca žiadnu odpoveď. V konečnom dôsledku je to investorova chyba. Avšak spozoroval som určité chyby, ktoré robia aj podnikatelia stále dokola, keď kontaktujú napríklad nás v Credo Ventures. Tieto chyby veľmi znižujú ich šance na získanie akejkoľvek investície. V podstate sa ale dajú pomerne jednoducho napraviť. Ponúkam vám päť najčastejších chýb, ktorým by ste sa mali snažiť vyhnúť:

 

1. Váš startup nezodpovedá kritériám investora

Ak sa na webstránke Credo Ventures uvádza, že investujeme do startupov v oblasti IT, internetu, mobilných a zdravotníckych technológii v CEE regióne, nebudeme investovať do zlatej bane v Mongolsku. Alebo ak sa na tej istej stránke dočítate, že poskytujeme seed financovanie a investujeme tiež do Série A, nebudeme sa stavať do pozície angel investora.

Nie je také náročné preštudovať si investorovu webstránku a portfólio, aby ste zistili, do akej oblasti je ochotný investovať. Niektorí sa domnievajú, že pokiaľ investor už raz financoval startup z podobnej oblasti, ako je ten váš, nemusíte sa usilovať o spoločné stretnutie. Ja si však myslím, že pokiaľ už investor zafinancoval podobný projekt, sú šance, že tak urobí znova, veľmi malé. Stretnutie si teda rozhodne dohodnite. Môžete na ňom získať obrovské množstvo užitočných informácii. Veď najefektívnejšie je poučiť sa z chýb iných, načo čakať na tie vlastné?

 

2. Neohlásené stretnutie s potenciálnym investorom

Znie to ťažšie, ako to v skutočnosti je: neposielajte svoje pitche len tak neohlásene, a najmä nie na nejakú všeobecnú adresu ako info@abc.com. A nie, nezaberie ani kópia poslaná klasickou poštou.

Dobré by bolo, keby ste sa zoznámili s členmi investičného tímu ešte skôr, ako im odošlete svoj pitch. Čím vyššia pozícia, tým lepšie. Vylepšite svoj profil a sieť, preskúmajte svoj LinkedIn alebo zoznam angel investorov. Ak nič nenájdete, príďte sa pozrieť na nejakú konferenciu, kde títo investori vystupujú alebo sa jej aspoň zúčastnia. V priemere sa jeden člen nášho tímu zúčastní najmenej jednej konferencie mesačne. Followujte investorov, ktorí vás zaujímajú na Twitteri. Ja oznamujem svoju účasť na každej konferencii na svojom účte. Veľa času tam potom venujem networkingu s priateľmi a ľuďmi, ktorých poznám a určite by som neodmietol vypočuť si nejaký pitch. Keďže to je jeden z hlavných dôvodov, prečo som na konferenciu prišiel. Ak sa z nejakého dôvodu nemôžete s investorom stretnúť a zoznámiť, skúste požiadať niekoho, kto sa s ním pozná alebo s ním spolupracuje, aby vás predstavil – investorom, CEO portfóliových spoločností, atď.

 

 

3. Váš úvodný email neobsahuje relevantné informácie

Stále ma prekvapuje, koľko startupov nevie pripraviť poriadnu prezentáciu alebo aspoň výstižne a stručne zosumarizovať svoj projekt v úvodnom emaile. Pripraviť tú pravú prezentáciu, ktorá by hneď oslovila investora, je umením. Ale každý, kto nasleduje kroky tejto prezentácie, je schopný dosiahnuť minimum na to, aby prešiel u Credo Ventures. Dokonca aj angel investori majú svoje inštrukcie na to, ako pripraviť dobrú prezentáciu.

Úvodný email, ktorý pošlete, je rovnako kľúčový. Mal by byť krátky a obsahovať aspoň informáciu o tom:

●       odkiaľ vás poznám,

●       čím sa vaša spoločnosť zaoberá (jednou vetou),

●       čo žiadate,

●       čokoľvek, čo upúta moju pozornosť: trakcia, zainteresovaní investori alebo niečo z úplne iného súdka ( „Andrej, pravidelne prispievam na tvoju obľúbenú charitu“).

 

4. Najmete si poradcu

V tomto prípade hovorím skutočne „nie“. Aspoň pokiaľ váš startup nie je na úrovni Série B. Ak vy, váš tím a investori nie ste schopní dospieť k dohode na spolupráci, poradca vám v tomto naozaj nepomôže. Možno iba v prípade, že ste sa rozhodli vydať exotickejšou cestou, napr. smer Dubaj, a žiadať o investíciu tam. Poradcovia sú skutočne veľmi prospešní na záver, ale nie v raných štádiách investovania.

Poradca by mohol tvrdiť, že má množstvo kontaktov. To síce môže byť pravda, avšak investori vo všeobecnosti neznášajú, keď im podklady sprostredkúvajú poradcovia. Takéto zoznámenie sa rapídne stráca na kvalite. Pokiaľ ide o nadviazanie kontaktu s investorom, odporúčam držať sa stratégií z bodu 2.

Poradca môže tvrdiť, že dokáže pripraviť lepšiu prezentáciu a finančný model ako vy. Toto rozhodne nie je pravda. Keď budete pripravovať prezentáciu, držte sa pokynov z bodu 3. A čo sa týka finančného modelu, nepotrebujete predsa prekomplikovanú excelovskú obludu. Investori vlastne ani nemajú čas niečo tak komplikované študovať. Pokiaľ poznáte trh, na ktorom pôsobíte, dokážete pripraviť jednoduchý model so všetkými dôležitými číslami úplne bez pomoci. A ak sa investorovi páčite vy aj vaša spoločnosť, sám vám pomôže pripraviť detailnejší model, ktorý potom môžete využiť ako rozpočet.

Investori nemajú poradcov v obľube, pretože podľa nich startupu neprinášajú žiadnu pridanú hodnotu, a aj napriek tomu dostanú zaplatené. Niktorí investori možno predsa len poradcov využívajú (rád by som vedel, prečo). Nespomínam si, že by Credo niekedy investovalo do startupu s poradcom.

 

5. Váš startup nedáva zmysel

V konečnom dôsledku sú však všetky tieto tipy úplne zbytočné, pokiaľ váš startup nedáva zmysel. Naozaj rieši skutočný problém? A rieši ho desaťkrát lepšie ako súčasné riešenia? Máte ten správny tím, aby ste to mohli rozbehnúť?

Pokiaľ nemáte odpovede na tieto (a určite ešte ďalšie) otázky, nepomôžu vám ani najlepšie kontakty, ani najkrajšia prezentácia.

 

Andrej Kiska, partner v Credo Ventures, @kiskandrej

Obrázky:wallpaperstock.net, theyec.org

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá