Pavol Bobek: Slovák, ktorý vie ako chutí Amerika
- Inšpiratívny príbeh Bratislavčana, ktorý si svojou priebojnosťou a ctižiadosťou vydláždil cestu až do slnečnej Kalifornie.
- Inšpiratívny príbeh Bratislavčana, ktorý si svojou priebojnosťou a ctižiadosťou vydláždil cestu až do slnečnej Kalifornie.
Čo bolo tvojím hlavným dôvodom odchodu zo Slovenska?
Určite poznáte ten pocit keď žijete v nejakej bubline, ale nie ste spokojní a stotožnení s pracou alebo životom ktorý vediete. Presne v takej bublinke som žil ja. Mal som na slovenské pomery dobre platené zamestnanie a aj relatívne svetlú budúcnosť, no nemalo to nič spoločné s tým, čo chcem robiť. V mojom živote prevažovala nespokojnosť s daným stavom a pocit že som schopný na tomto svete dosiahnuť niečo viac. Bol som vždy velký snílek, to vám potvrdí hocikto, kto ma pozná. Vždy som bol presvedčený o tom, že život by sa dal žiť krajšie a plnohodnotnejšie ako som ho vtedy žil ja.
Ako často sa na Slovensko vraciaš? Nie je to náhodou aj kvôli krásnym Slovenkám, ktoré by sme v Amerike len ťažko hľadali?
Prial by som si, aby to bolo častejšie ale je to len raz ročne. Snažím sa chodiť vždy na leto, kedy je doma pekne, začínam sa báť, že by mi zima už ublížila :D. Ak ide o Slovenky, je pravda, že pokiaľ nevycestujeme z nášho malého Slovenska, tak si ani neuvedomujeme aké bohatstvo máme doma, naše krásne Slovenky. V Kalifornii je tiež veľa pekných žien, napriek tomu musím povedať že naše ženy su stále výnimočné tým, že sú krásne, no zároveň pokorné a žensky milé.
Čo považuješ za najväčší problém, ak sa Slovák rozhodne žiť a podnikať v US? Sú to stále víza? Čo by si poradil, ako na to?
Postup ak chce niekto podnikať v USA je stále ten istý. Musíte si tu založiť firmu, prenajať office, urobiť biznis plán, mať základnú investiciu, ktorá by mala stačiť na ročný chod firmy. No a potom žiadate o víza, ktoré vám môžu a nemusia dať. Výhoda nás Slovákov je že sme šikovní a draví, a preto nám nechýba odhodlanosť. Avšak treba si uvedomiť, že americký trh sa v základoch veľmi líši od toho slovenského a preto je dôlezité prispôsobiť si celý koncept a biznis plán práve tomu.
Ktoré veci ťa na živote v Amerike v porovnaní s Európou stále udivujú?
Američania sú strašne príjemní, pozitívni a komunikatívni ľudia, veľa sa usmievajú a zaujímajú. Prídete na obed, sadnete si k baru a človek vás hneď vedľa pozdraví a snaží sa nadviazať komunikáciu. Všetko, čo poviete je pre neho cool a amazing :D
Ja sa ešte stále občas pristihnem, že mám problém odpovedať na otázku, what’s going on, ktorou sa amíci bežne zdravia. Keď som zamyslený a nie som americky nastavený, tak mám vždy tendenciu vysvetlovať ako sa mám a čo nové je v mojom živote…
Je známe, že slovenskí freelanceri (grafici, kreatívci, programátori…) sa u nás doma predávajú pod cenu. Koľko si taká americká firma pýta sa tvorbu webstránky? Je to podstatne viac ako u nás?
Odporúčaš teda Slovákom robiť viac pre zahraničných klientov?
Keď sa pozriem na kvalitu amerických webstránok väčšiny retailových prevádzok, tak sa mi chce plakať. Ako je možné, že v roku 2015 vyzerajú americké weby, ako u nás pred 8 rokmi?
Na akých projektoch práve robíš?
Kto je tvojou životnou inšpiráciou?
Ako vyzerá tvoj bežný Kalifornský deň?
Je pravda, že v amercikých fitkách je viac 80 ročných ľudí ako 20 ročných?
Kde sa vidíš o 5 rokov?