Pavol Bobek: Slovák, ktorý vie ako chutí Amerika

  • Inšpiratívny príbeh Bratislavčana, ktorý si svojou priebojnosťou a ctižiadosťou vydláždil cestu až do slnečnej Kalifornie.
image_1443644092.jpeg
  • Inšpiratívny príbeh Bratislavčana, ktorý si svojou priebojnosťou a ctižiadosťou vydláždil cestu až do slnečnej Kalifornie.
 
 
Mať vlastnú kreatívnu agentúru, žiť neďaleko pláže a voziť sa každý deň bez strechy na aute je sen hádam každého Slováka. Palo, dá sa tvoj život v Kalifornii nazvať ako American Dream?

:)  Na začiatok by som rád povedal, že ešte zďaleka nežijem American Dream. Život v Kalifornii má svoje pre aj proti. Je rozdieľ keď idete niekam na dovolenku na pár dní alebo týždňov a užívate si tamojšiu klímu s priateľkou alebo kamarátmi, ako íst na druhý koniec sveta žiť bez priateľov, rodiny a rozbiehať nový profesný život (firmu), o ktorom ste možno len vy presvedčený že bude fungovať. Každopádne víkendy niekedy sú ako malé dovolenky. Ako by povedal jeden môj dobrý kamarát, občas si treba aj vyfúknuť.
 
 

Čo bolo tvojím hlavným dôvodom odchodu zo Slovenska?


Určite poznáte ten pocit keď žijete v nejakej bubline, ale nie ste spokojní a stotožnení s pracou alebo životom ktorý vediete. Presne v takej bublinke som žil ja. Mal som na slovenské pomery dobre platené zamestnanie a aj relatívne svetlú budúcnosť, no nemalo to nič spoločné s tým, čo chcem robiť. V mojom živote prevažovala nespokojnosť s daným stavom a pocit že som schopný na tomto svete dosiahnuť niečo viac. Bol som vždy velký snílek, to vám potvrdí hocikto, kto ma pozná. Vždy som bol presvedčený o tom, že život by sa dal žiť krajšie a plnohodnotnejšie ako som ho vtedy žil ja.
 
Takže práve ten pocit nespokojnosti a túžba po zmene a aj vedomosť, že to čo som chcel robiť je na americkom trhu hodnotené viac, ma hnala k tomu aby som to zrealizoval. Ešte si spomínam, že v tom čase kedy som čakal, či dostanem víza, vyšiel v slovenskom Forbse článok s Antonom Zajacom (zakladateľ ESET dealership pre Ameriku), o tom ako on začal v Amerike a ten postup bol presne ten istý aký čakal aj mňa. Dokonca začínal v rovnakom meste ako ja. SAN DIEGO.
 

Ako často sa na Slovensko vraciaš? Nie je to náhodou aj kvôli krásnym Slovenkám, ktoré by sme v Amerike len ťažko hľadali?

Prial by som si, aby to bolo častejšie ale je to len raz ročne. Snažím sa chodiť vždy na leto, kedy je doma pekne, začínam sa báť, že by mi zima už ublížila :D. Ak ide o Slovenky, je pravda, že pokiaľ nevycestujeme z nášho malého Slovenska, tak si ani neuvedomujeme aké bohatstvo máme doma, naše krásne Slovenky. V Kalifornii je tiež veľa pekných žien, napriek tomu musím povedať že naše ženy su stále výnimočné tým, že sú krásne, no zároveň pokorné a žensky milé. 

 
 
  

Čo považuješ za najväčší problém, ak sa Slovák rozhodne žiť a podnikať v US? Sú to stále víza? Čo by si poradil, ako na to?

Postup ak chce niekto podnikať v USA je stále ten istý. Musíte si tu založiť firmu, prenajať office, urobiť biznis plán, mať základnú investiciu, ktorá by mala stačiť na ročný chod firmy. No a potom žiadate o víza, ktoré vám môžu a nemusia dať. Výhoda nás Slovákov je že sme šikovní a draví, a preto nám nechýba odhodlanosť. Avšak treba si uvedomiť, že americký trh sa v základoch veľmi líši od toho slovenského a preto je dôlezité prispôsobiť si celý koncept a biznis plán práve tomu.

 
Dnes našťastie existujú firmy ktoré s tým pomáhajú a s firmou Americkybiznis.sk spolupracujem aj ja osobne – pomohli mi s celým projektom na víza, nasmerovali mi koncept a pripravili môj biznis plán. Následne som s nimi začal spolupracovať a dnes ich klientom pomáham s návrhom loga, firemnej identitiy a správou sociálnych sietí. Moja rada je preto určite vyhľadať pomoc od ľudí, ktorí tým už prešli a sú ochotní poradiť a pomôcť.
 

Ktoré veci ťa na živote v Amerike v porovnaní s Európou stále udivujú?


Američania sú strašne príjemní, pozitívni a komunikatívni ľudia, veľa sa usmievajú a zaujímajú. Prídete na obed, sadnete si k baru a človek vás hneď vedľa pozdraví a snaží sa nadviazať komunikáciu. Všetko, čo poviete je pre neho cool a amazing :D
Ja sa ešte stále občas pristihnem, že mám problém odpovedať na otázku, what’s going on, ktorou sa amíci bežne zdravia. Keď som zamyslený a nie som americky nastavený, tak mám vždy tendenciu vysvetlovať ako sa mám a čo nové je v mojom živote…
 
Ten rozdieľ vážne badám každodenne, naposledy si spomínam na situáciu zo sushi baru, kedy som sa pýtal na sushi, že čo vňom je a o od barmanky som dostal 5 minútovú energickú prezentáciu odkiaľ pochádza ryba, z ktorého jazera, pri ktorej hore a tak ďalej. Musel som ju stopnúť. Tie rozdiely je badať aj v biznise, kde sú ľudia viac otvorení, preto tu tak dobre fungujú call centrá. Tiež je to veľa maličkostí, ako napríklad: všade vám automaticky dajú plný pohár vody s ľadom a ak poviete, že vy ľad nechcete, tak sa čudujú. 
 
 

Je známe, že slovenskí freelanceri (grafici, kreatívci, programátori…) sa u nás doma predávajú pod cenu. Koľko si taká americká firma pýta sa tvorbu webstránky? Je to podstatne viac ako u nás?

Je to strašne individuálne. Záleži od množstva faktorov, no v zásade sú tu všetky služby oveľa hodnotnejšie a je jedno či ide o veľkú firmu, ktorá sa zaoberá kompletným marketingovým riešením, alebo ide o freelancera. Toto je napokon jeden z dôvodov prečo som tu aj ja. Taktiež treba ale myslieť na to, že akonáhle americký klient vie že ide o zahraničného dodávateľa, očakáva lepšiu cenu. Napriek tomu je to stále zaujimavé.
 

Odporúčaš teda Slovákom robiť viac pre zahraničných klientov?

Myslím si že každý grafik, kreativec, programátor by chcel robiť svoju prácu za viac. Existujú rôzne portály, ktoré ponúkajú freelencerov po celom svete a cenu si v podstate može určiť každy sám.
 
 

Keď sa pozriem na kvalitu amerických webstránok väčšiny retailových prevádzok, tak sa mi chce plakať. Ako je možné, že v roku 2015 vyzerajú americké weby, ako u nás pred 8 rokmi?

Môj názor je, že je to veľkosťou a silou amerického trhu. Slovenský trh je malý, dopyt po službách je malý a ponuka veľká. To vytvára veľké konkurenčné prostredie a tým pádom vyhrávajú tí najlepší a zároveň musia dať aj lepšiu cenu, zatiaľ čo v USA je dopyt po takýchto službách v porovnaní so Slovenskom obrovský a tak sa uchytia aj menej profesionálni programatori, kreatívci… Taktiež je v USA veĺa malých podnikateľov, rodinných firiem, ktoré sú v biznise niekoľko desaťročí. Majitelia práve týchto firiem sú častokrát starší ľudia a neobnovujú svoje weby a ich dizajn. Je im to v zásade úplne jedno, keďže im biznis fiči aj so totálne zastaralým webom. 

Na akých projektoch práve robíš?

 
Mám niekoľko stálych klientov, ktorým sa starám o web, sociálne siete a video marketing. Jedným z nich je aj Dominika Cibulková, ktorej sa starám o video marketing pre facebook a instagram. Snažím sa teraz poskytovať komplexnejšie marketingove služby hlavne malým a stredným podnikateľom.
 
 
 
 
 
Vieš si predstaviť ostať žiť v Amerike, či stále ťa to ťahá na Slovensko?
Momentálne som nastavený na život tu minimálne na najbližších 10 rokov. Mám čo robiť aby som rozbehol svoj American Dream :). Slovensko je však stále môj domov a zatiaľ si neviem predstaviť, že by som mal rodinu tu a vychovával deti v Kalifornii. 

Kto je tvojou životnou inšpiráciou?

Určite Arnold Schwarzeneger. Arnold má unikátny pohľad na svet. Jeho dravosť, cielavedomosť, vytrvalosť a presvedčenie dosiahuť takmer nereálne ciele, pre človeka z malej Rakúskej dedinky je obdivuhodná. Tým ako žil a žije svoj život vytvoril pre iných návod na úspech a dokázal, že všetko, čo si zaumienite je možné.

Ako vyzerá tvoj bežný Kalifornský deň?

Pracovný deň začína o 5:30, idem do fitka, tam som asi dve hodiny. Okolo 8 som v office do 6, alebo na stretnutí a ak mám natáčanie tak tam čas nehrá rolu. Som tam kedy treba. Večer okolo 9 už zaspávam.
 
 

Je pravda, že v amercikých fitkách je viac 80 ročných ľudí ako 20 ročných?

Haha, podľa toho v akých. Ja som momentálne členom fitka ktoré je považované za rodinné. Chodí tam veľa rodín s deťmi na rôzne krúžky. A je tam aj veľa starších ludí, ale sú tu aj fitká kde sú prevažne mladí ľudia. Je tu obrovské množstvo crossfitových konceptov. Ale ak sa ma pýtaš na to, či v USA cvičí a udržiava sa veľa starších ludí v porovnaní so Slovenskom, tak áno. Muži aj ženy v rokoch sú bežne vo fitku. Myslím si a dúfam že tento trend bude s novými generáciami prevládať aj na Slovensku.

Kde sa vidíš o 5 rokov?

O 5 rokov sa vidím určite tu v San Diegu. Budem stále pilne pracovať na firme a riešiť viac zaujímavejších projektov. Mojim cieľom je teraz v čo nakratšom čase rozšíriť firmu o niekoľko zamestnancov a roztočiť predaje tak, že si budem môcť raz povedať: “I made it! “
 
 
 
 
 

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá