Pláva v ľadovej vode a behá v snehu bosý. Mladý Slovák učí, ako si vybudovať pevné zdravie

Marianna Mikešová / 1. marca 2017 / Rozhovory

zdroj: Archív Martina Tháma

Vieš si predstaviť vybehnúť v zime von len v spodnom prádle alebo si zaplávať vo vode s teplotou 2 stupne Celzia? Slovák Martin Thám to robí na dennej báze a ako certifikovaný inštruktor Metódy Wima Hofa učí ľudí, ako prekonať svoje limity a vybudovať si pevné zdravie.

Ahoj, Martin. Ako sa človek stane certifikovaným inštruktorom Metódy Wima Hofa a čo to vlastne znamená?

Stane sa ním, keď si rovnako ako ja spraví inštruktorský kurz a certifikát vedený Holanďanom Wimom Hofom. Skladá sa z troch hlavných častí a absolvovať ho trvá takmer rok. Ja som najprv musel prejsť 10-týždňovým online videokurzom, potom som strávil tri dni u Wima Hofa v Holandsku rôznymi prednáškami a napokon som v novembri absolvoval praktickú časť. Konala sa v Poľsku, kde som musel ukázať, že dokážem metódu učiť správnym spôsobom a s potrebným entuziazmom. Podarilo sa a stal som sa tak prvým inštruktorom tejto metódy na Slovensku.

Čím ťa oslovilo práve otužovanie?

Snažil som sa nájsť niečo, čo ma bude vnútorne napĺňať a bude v súlade s mojimi hodnotami. Najprv som trénoval ľudí ako cvičiť s vlastnou váhou tela. Otužovanie som chcel skúsiť už dlho, preto som sa jedného dňa skrátka rozhodol, že do toho jazera vleziem. Bolo to 6. decembra 2015 na bratislavskom jazere Kuchajda a trvalo to len pár sekúnd, no ten pocit sa mi zapáčil. Pokračoval som každý týždeň, až som sa postupne dostal na frekvenciu 4 až 5 krát týždenne.

O niečo neskôr sa udiala zásadná vec – bol som svedkom toho, ako sa muž topil v Dunaji. Plával som k nemu a bol som od neho len dva metre, keď sa ponoril a už sa viac nevynoril. Vtedy som si uvedomil, že nechcem strácať čas hlúposťami a robiť prácu len pre peniaze, ale chcem svoj potenciál využívať naplno. Podporilo ma to v tom čo robím a konečne som svoj sen zrealizoval.

Foto: Archív Martina Tháma

Foto: Archív Martina Tháma

Metóda, ktorú učíš, nesie názov podľa už spomenutého Wima Hofa, ktorý je prezývaný aj Ľadový muž, pretože dokáže zvládnuť extrémny chlad. Ako si sa k nemu dostal?

Keď som začal praktizovať otužovanie, zo všetkých strán ku mne prichádzala informácia o tomto mužovi, tak som si to naštudoval a zostal som v úžase z rekordov, ktoré spravil. Ešte viac ma však zaujalo, že v spolupráci s vedou dokázal, že môžeme vedome ovplyvňovať autonómne procesy v tele, ako trávenie, tep, hormonálnu sústavu či imunitný systém. V jednom teste Wim dokázal, že vďaka dýchaciemu cvičeniu a nastaveniu mysle dokáže byť imúnny voči baktérii E-coli, pričom obišiel len s jemnou bolesťou hlavy. V teste následne uspelo aj 12 ďalších ľudí, ktorých cvičenie naučil.

Okrem toho, že som som zrazu dokázal vydržať vo vode nie minútu, ale 10 minút, ma fascinovalo, ako dokážem ovplyvniť to, čo sa deje v mojom tele. Rozhodol som sa odísť do Holandska a zarobiť si peniaze na absolvovanie certifikátu. Odvtedy je to jediné, čomu profesionálne venujem. Robili sme už kurzy na východnom Slovensku, v Brne, v Prahe, teraz sa chystáme na Budapešť. Napĺňa ma, že môžem ľuďom poskytovať efektívny nástroj, ktorý nestojí prakticky nič.

Foto: Archív Martina Tháma

Čo všetko sa ľudia na tvojom workshope naučia?

Naučia sa samozrejme ovládať túto metódu a implementovať do života všetky jej tri časti, ktoré pozostávajú z dýchacieho cvičenia, nastavenia mysle a postupného otužovania chladom. Táto metóda teda nie je iba o otužovaní. Každú časť si preberieme do hĺbky a vedecky si vysvetlíme, ako je to možné. Na to, aby človek prišiel, nemusí mať žiadne predošlé skúsenosti s chladom. Práve naopak, snažím sa ukázať ľuďom bez skúseností, že nastavením mysle, špeciálnym dýchacím cvičením a uvedomovaním si, čo sa v tele deje, dokážeme to, o čom sme si mysleli, že je nemožné. Odomyká nám to aj ďalšie oblasti života, v ktorých si budeme viac veriť a začneme konať vo veľkom.

Ako je možné, že netrénovaný človek dokáže zvládnuť pobyt v tak studenej vode?

Pri praktizovaní tejto metódy v tele nastávajú rôzne procesy. Pri dýchacom cvičení napríklad vydýchame veľa oxidu uhličitého, ktorý je kyslý, čo zvýši pH z priemerného 7,4 na 7,8. Toto zvýšené pH posúva prah bolesti nižšie, preto je pobyt človeka vo vode oveľa prijateľnejší a príjemnejší. Svoje spraví aj pôsobenie hormónov. Je to neskutočný zážitok, a to nehovorím o množstve zdravotných benefitov. 

Foto: Archív Martina Tháma

Tým sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu. Prezraď nám, ako vystavovanie sa chladu ovplyvní naše zdravie? :)

V chlade sa nám všetky cievy a vlásočnice, ktorých máme v tele viac ako 120-tisíc kilometrov, stiahnu, aby sa teplota udržala v jadre tela. Keď vyjdeme z vody, znova sa roztiahnu a tieto kontrakcie cievy spružňujú a spriechodňujú, čo vo výsledku znižuje krvný tlak, zlepšuje regeneráciu a zvyšuje efektivitu roznášania živín v tele. Veľký prínos má otužovanie pre tých, ktorým je stále zima. Posúva sa totiž teplotný komfort a vytvára hnedý tuk. Je to tkanivo, ktoré spaľuje biely tuk a tak dokáže efektívne vytvárať teplo. Ak sa chladu nevystavujeme, toto tkanivo pomaly zmizne a dospelí jedinci, ktorí sa neotužujú, ho už nemajú vôbec. Pritom ide o veľmi efektívny spôsob, ako sa zohriať, a my sa oň oberáme. Namiesto toho žijeme v teplotnom komforte, vykurujeme domy aj autá a obliekame sa tak, aby nám vonku nebola zima. Tento komfortný prístup je síce v poriadku, ale má svoje nevýhody, a to paradoxne najmä pre ľudí, ktorí zimu nemajú radi.

Otužovanie dnes odporúčajú aj mnohí lekári. Dá sa jeho praktizovaním predchádzať ochoreniam?

Chlad aj dýchacie cvičenie dočasne zvyšujú hladinu kortizolu, ktorý redukuje zápal v tele, preto je otužovanie prospešné pre ľudí trpiacich chronickými zápalmi, sklerózou multiplex či artritídou. Táto metóda tiež znižuje stres. Za jeden z najväčších benefitov však považujem ten, že pri pobyte v chladnej vode vyjdeš zo svojej komfortnej zóny, čo dokážeš využiť aj v iných oblastiach svojho života. Naučíš sa konať zvnútra von – hovoriť svoj názor a robiť to, čo cítiš že je správne, bez ohľadu na to, čo si myslia iní. Toto je v dnešnom svete veľmi potrebné, pretože ego a strach nás ovplyvňujú a my nie sme sami sebou.

Foto: Archív Martina Tháma

Foto: Archív Martina Tháma

Mnohí si otužovanie v praxi stále nevedia predstaviť. Popíš nám prosím, ako to celé prebieha? 

Na začiatku najprv robíme 15- 20-minútové dýchacie cvičenie, čím sa pripravíme na vodu a máme viac kyslíka a energie. Dýchacie cvičenie stimuluje aj hypotalamus, ktorý je napojený na hormonálnu sústavu a vyplavuje do tela adrenalín a dopamíny ešte skôr, ako vstúpime do vody. Musí sa však dbať na bezpečnosť, preto sa cvičenie robí zásadne v sede alebo ľahu. Určite ho nesmieš robiť vo vode, pretože by si mohol na chvíľu stratiť vedomie a utopiť sa.

Nasleduje chvíľa na to, aby sa nám po dýchacom cvičení vrátila pozornosť. Následne sa vyzlečieme a bez váhania ideme do vody, ponoríme sa až po krk, rovnomerne bez akýchkoľvek pomôcok. Dýchame vedome a hlboko a snažíme sa uvoľniť. Teplotný šok po minúte až minúte a pol prejde a začne nám byť príjemne, pôsobia hormóny a cítime teplo v jadre tela. Po dvoch minútach vyjdeme von, kto chce môže byť dlhšie, ja zvyknem aj plávať. Následne robíme špeciálnu rozcvičku, ktorá nás rozohreje, dáme si čaj, občas aj šprinty, a so skvelým pocitom ideme do ďalšieho dňa. :)

Foto: Archív Martina Tháma

Slovákom sa s ľadovou vodou najviac spájajú Ľadové medvede? V čom je Metóda Wima Hofa odlišná?

Narozdiel od klasických metód nám nejde o to, byť vo vode čo najdlhšie, čo je často otužovačským cieľom. Dve minúty v ľadovej vode stačia na to, aby sa prejavili všetky benefity. Naším cieľom je zároveň utíšiť myseľ, uvoľniť sa a dostať sa do prítomnosti. Pretože ak sa dokážeme uvoľniť v tak studenej vode, ktorá vytvára napätie, tak nás to naučí uvoľniť sa v akejkoľvek životnej situácii. Snažíme sa tiež vedome hlbšie dýchať, napriek tomu, že chlad nám akoby vyráža dych.

Aká studená je aktuálne voda? Máš nejaký osobný rekord?

Teraz má voda niečo cez 2 stupne, v januári mala takmer nulu. Nejde o rekordy, ale benefity, a nechcem ľudí odradiť tým, že vo vode treba byť dlho. Najviac som však zvládol minulý rok, keď sme boli behať na Kolibe – v snehu, bosí a len v kraťasoch. Vonku sme boli tri- štyri hodiny a medzitým sme išli ešte do vody.

Foto: Archív Martina Tháma

Teraz je zima a prístup k studenej vode je jednoduchý. Ako sa dá otužovať v lete?

Veľmi jednoducho, napríklad ľadovou sprchou. Je to úplne postačujúci spôsob, ktorý sa dá robiť na dennej báze. Na našich kurzoch však budeme mať bazén naplnený ľadom. Ja to riešim tak, že mám v garáži veľký mrazák napustený vodou, ktorá sa schladí na 1 až 0 stupňov, a doň sa môžem každý deň ponoriť.

Je otužovanie pre každého alebo sú nejaké obmedzenia?

Podľa môjho názoru a skúseností je pre každého, ale treba si k nemu nájsť vzťah a porušiť všetky mýty, ktoré máme v hlave. Napríklad ten, že z chladu sa dá prechladnúť. Benefity otužovania sú vedecky potvrdené a je dokázané, že prechladnutie spôsobuje vírus alebo baktéria. Tá môže byť v našom tele aktívna napríklad na 70% a naša imunita môže byť silná na 80%. Tréningom, stresom a otužovaním si ju môžeme posilniť alebo oslabiť o tých 10%, a vtedy sa prejaví ochorenie. Chlad nás len na chvíľu oslabil, a keď v otužovaní pokračujeme, sme takí silní, že žiadne ochorenie nemá šancu!

Ďalšie info a aktuality o workshopoch nájdeš na stránke Martinway.sk.

Foto: Archív Martina Tháma

Pridať komentár (0)