Počul si už o „IKEA efekte”? Ide o psychologický trik, vďaka ktorému túto značku ľudia milujú

  • Pokiaľ dosahuje nejaká značka nevídané úspechy, môžeš si byť istý tromi vecami
  • Prvou je, že jej produkty sú niečím výnimočné
  • Druhou, že má jedinečný marketing
  • A treťou, že za jej úspechom stojí nejaký „neviditeľný“ psychologický trik
ikea
Unsplash/Max Titov, Zoe R
  • Pokiaľ dosahuje nejaká značka nevídané úspechy, môžeš si byť istý tromi vecami
  • Prvou je, že jej produkty sú niečím výnimočné
  • Druhou, že má jedinečný marketing
  • A treťou, že za jej úspechom stojí nejaký „neviditeľný“ psychologický trik

Určite si sa už miliónkrát stretol s tvrdeniami ako „Obal predáva” alebo „Marketing predáva”. Toto všetko je, samozrejme, pravda, ale ľudia v mnohých prípadoch zabúdajú na to, že okrem perfektnej marketingovej stratégie a naozaj dobrého produktu treba myslieť ešte na jednu vec, a tou je psychológia spotrebiteľa.

Všetky najúspešnejšie svetové značky majú totiž spoločnú jednu vec – spotrebiteľovi sa dostali priamo do hlavy. Inak to nebolo ani s lovebrandom IKEA.

Psychologický efekt, na základe ktorého ľudia túto švédsku značku milujú, dokonca dostal pomenovanie presne podľa nej a hovoríme o IKEA efekte. O čo vlastne ide a ako môžeš tento perfektný psychologický trik využiť aj vo svoj prospech?

Bez práce nie sú koláče. Doslova

O počiatkoch tohto zaujímavého fenoménu píše aj portál Psychology Today, pričom sa vracia späť do začiatkov 50. rokov 20. storočia. Presne v tomto období totiž prišla na trh na tú dobu revolučná novinka – instantná zmes na prípravu koláčov. 

Domáca gazdiná teda zrazu nemala s prípravou sladkostí pre celú rodinu žiadnu prácu navyše – všetko stačilo nasypať do misky a zaliať trochou vody. Hotovo. 

Prirodzene by sme predpokladali, že ženy museli byť z tohto vynálezu nadšené – ušetrili si predsa množstvo času prípravou surovín, zháňaním jednotlivých položiek v obchode, ich vážením, umývaním jednotlivých nádob… Opak bol ale pravdou. 

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Zdroje: Psychology Today, FS, ZOOM Magazin

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá