Prečo by mal váš startup zamestnancom ponúknuť podiel zo spoločnosti

  • Keďže sa v Credo Ventures stretávame výlučne so zakladateľmi startupov, ktorí sú úplní začiatočníci, nasledujúcu otázku kladieme vlastne každému CEO, s ktorým sa stretneme: Aký podiel zo spoločnosti ponúkate svojim zamestnancom?
image_1410157317.jpeg
  • Keďže sa v Credo Ventures stretávame výlučne so zakladateľmi startupov, ktorí sú úplní začiatočníci, nasledujúcu otázku kladieme vlastne každému CEO, s ktorým sa stretneme: Aký podiel zo spoločnosti ponúkate svojim zamestnancom?

Počas našej prvej spoločnej konverzácie so CEO je celkom bežné, že hneď vyrukuje s protiotázkou typu: Prečo by som mal mojim zamestnancom dávať akýkoľvek podiel? Keď na to odpoviem, že zvyčajne odporúčame 15%  akcii v seed/ Séria A fáze, len neveriacky prevráti oči. Keď sa snažím vysvetliť, že aj toto je ešte pomerne málo v porovnaní s USA, kde Fred Wilson alebo Sam Altman odporúčajú 20%, odpovie mi, že my predsa nie sme v USA.

Keď však na to poviem, že síce nie sme v USA, ale svojim startupom im bude musieť konkurovať, aby mal k dispozícii najlepších zamestnancov, a aby sa potom spoločnosť mohla čo najlepšie predať (niektorí CEO sú ochotní dať 96% svojej spoločnosti zamestnancom a investorom, aby sa mohli nechať verejne financovať na Nasdaq, ako to bolo v pomerne extrémnom prípade Aarona Levieho z Box-u), povie mi, že to sa v českej spoločnosti stať nemôže. A má pravdu, pokiaľ chce vytvoriť českú spoločnosť, nie globálny startup.

Aj napriek tomu, že financujeme iba tímy, ktoré majú ambície v globálnom meradle, aj tieto majú problém deliť sa o svoj podiel. Prečo je to tak? Niektorí investori hovoria, že schopnosť startupu deliť sa o svoj podiel so zamestnancami je dobrý spôsob ako odhadnúť vyspelosť ekosystému v danom startupe. V Silicon Valley dávajú zakladatelia svojim zamestnancom  najviac, zatiaľ čo priemerná európska komunita je v tejto oblasti pomerne konzervatívna. Možno sú zakladatelia startupov v CEE regióne ešte stále trochu zastrašení tými 40 rokmi núteného spoločného socialistického vlastníctva, a preto im takáto deľba podielu spôsobuje vrásky.

Som si istý, že existuje množstvo dôvodov, prečo je to tak, povedzme však iba toľko ako Noam Wasserman, ktorý by rozdelil  zakladateľov v Európe medzi kráľov a  bohatých maximalistov. Aj keď sa mi nepáči, že je Wasserman externý CEO (my v Credo Ventures uprednostňujeme, keď je CEO niekto zo zakladateľov, a nie človek zvonku), zvyšok tejto analógie vysvetľuje kompromis medzi riadením spoločnosti a zvyšovaním bohatstva.

Okrem tohto kompromisu, z akých iných dôvodov by malo byť pre zakladateľov benefitom, ak sa podelia o svoj tak zbožňovaný podiel?

Výhody podielu pre zamestnancov

Dôležitou výhodou je najmä atraktívnosť, ktorú vzbudzuje pri procese získavania nových posíl do vášho startupu: ak ste startup s globálnymi ambíciami, musíte spolupracovať s top talentovanými ľuďmi, ktorí majú rovnaké globálne ambície. A týchto ľudí neohúrite nejakým dobrým platom, to im dá hociktorá veľká korporácia. Budú pre vás pracovať s vidinou prísľubu, že pokiaľ to váš startup niekam dosiahne a budete mať úspech, budú si z neho môcť odkrojiť aj oni a stať sa milionármi. Takýto prísľub je o to viac dôležitý pri začínajúcich nevyspelých ekosystémoch, v ktorých zamestnanci nemusia úplne chápať, prečo by sa mali stať súčasťou nejakej malej, neoverenej spoločnosti, keď by mohli byť v korporácii, ktorá im dobre zaplatí.

Zosúladenie spoločných cieľov zakladateľov a zamestnancov je ďalším silným benefitom. Často počúvam ako sa CEO sťažujú: štve ma, že zamestnanci odchádzajú odbitím piatej hodiny a vyzerajú akoby im na osude spoločnosti vôbec nezáležalo. V tom prípade sa opýtam, skúsili ste im ponúknuť časť podielu spoločnosti? Pokiaľ zamestnanec vlastní čo i len malú časť spoločnosti, zosilňuje to v ňom pocit, že je vlastníkom spoločnosti, a tým pádom časť tímu, ktorá môže byť súčasťou obrovských ziskov, ak sa spoločnosti podarí uspieť. Aj keď to môže vyzerať ako len malá motivácia, ten pocit moci môže poslúžiť ako obrovské naštartovanie celej spoločnosti. A správna kultúra spolu so správne motivovanými zamestnancami sú kľúčom k úspechu vášho startupu.

Kľúčom je správna komunikácia

„Ale niektorí moji zamestnanci nemajú o podiel záujem,“ je ďalšou typickou reakciou CEO. A vo väčšine prípadov má pravdu. Existujú dva dôvody, prečo by vašich zamestnancov nezaujímal podiel vo firme: a) uprednostňujú peniaze hneď a neuvažujú v dlhodobej sfére,  b) nevysvetlili ste im dôkladne, z čoho vyplývajú jeho benefity.

Pri príprave balíčkov mzdy a benefitov pre zamestnancov vždy navrhujeme CEO, aby pripravili viacero alternatív, ktoré by vyhovovali rôznym povahám zamestnancov: viac percent z podielu spoločnosti a nižší plat versus vyšší plat a menší podiel. Tieto rôzne balíčky zamestnancov rozdeľujú aj na základe oddelení, v ktorých pracujú: obchoďáci pôjdu skôr do rizika (a teda do podielu), kdežto inžinieri skôr opačne. Aj napriek tomu by mal mať každý zamestnanec právo vybrať si na základe svojich preferencií.

Upozornil by som zvlášť na zamestnancov, ktorí vôbec nemajú záujem o podiel v spoločnosti. Zamestnanci, ktorí tak veľmi uprednostňujú peniaze získané za krátky čas môžu byť nespoľahliví a spôsobiť viac škody ako úžitku.

Jedine, že by takú ponuku odmietali z dôvodu, že ste im výhody podielu v spoločnosti dostatočne nevysvetlili. A vysvetlíte ich dostatočne zrozumiteľne iba v prípade, že tomuto konceptu sami dokonale rozumiete a dokážete ich sprostredkovať veľmi jednoduchým spôsobom. Nedostatok porozumenie z hľadiska konceptu a jeho benefitov  je, podľa môjho názoru, jedným z najčastejších dôvodov, prečo sú zakladatelia startupov v našom regióne voči sprostredkovaniu podielu v spoločnosti pre zamestnancov takí zdržanliví.

Takže som si pre seba pripravil veľmi náročnú úlohu: vo svojom ďalšom článku sa pokúsim vysvetliť základnú myšlienku zdieľania podielu spoločnosti so zamestnancami. Dúfam, že sa mi to podarí v jednom článku. Čakajú ma náročné dva týždne…

Autor: Andrej Kiska, Spoločník  v Credo Ventures, @kiskandrej

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá