Prečo sa startup hodný miliardy dolárov nerovná miliarde vo vrecku startupistu

  • Príchod firmy na burzu je snom každého startupistu. Je to moment istého zadosťučinenia, avšak nedá sa vždy povedať, že aj finančného. Najmä z pohľadu startupistu.
image_1432377764.jpeg
  • Príchod firmy na burzu je snom každého startupistu. Je to moment istého zadosťučinenia, avšak nedá sa vždy povedať, že aj finančného. Najmä z pohľadu startupistu.

 

Svoje o tom vie napríklad Aaron Levie, zakladateľ Box, mal v tento významný moment len 3,4 % ekvity vo svojej vlastnej firme, a to po 8,5 roku tvrdej práce. Renaud Laplanche z LendersClubu mal o trocha viac šťastia, po 7 rokoch práce mu zostalo 4,7 %. Z tohto pohľadu najhoršie dopadol Chad Dickerson, ktorý mal po dekáde pôsobenia v Etsy podiel iba 2,1 %.

Aj keď staré startup príslovie hovorí „radšej mať 1 % v spoločnosti hodnej miliardu, ako mať 100 % v spoločnosti bez hodnoty“, nie je toto prirovnanie práve najvhodnejšie. Skutočná dilema tkvie v zamyslení sa nad možnosťou mať 1 % v miliardovej spoločnosti alebo mať 10 % v spoločnosti hodnej 100 miliónov. Z časového hľadiska je rozhodne lepšia druhá možnosť, nakoľko pokým sa spoločnosť vôbec dostane na burzu môže zakladateľ svoj 10 %-ný podiel exitnúť za celkom pekný peniaz.

 

 

 

 

Problém sa začína už pri raisovaní kapitálu. Startupy dnes raisujú ako o život a oslovujú investorov známou formulou „s vašimi peniazmi a expertízou by som bol niekde úplne inde ako moji konkurenti“. V skutočnosti však investori nechcú byť kľúčom k úspechu, oni len chcú investovať do spoločností, ktoré majú potenciál. Úprimne, keby chceli sami makať, tak si založia vlastnú spoločnosť.

Ako teda osloviť investora správne? Najskôr nejako takto: „Dobrý! Minulý rok som pri investíciách X zarobil Y peňazí. Tento rok očakávam 400 %-ný rast, ale s vašouinvestíciou by som mohol atakovať až 800 %! Zaujalo vás to?“ Hlavne nikdy netreba bezhlavo raisovať a pritom ani poriadne nevedieť ako použiť získané peniaze na rast.

V skutočnosti investori majú málokedy čo stratiť, o veľa ide práve samotným startupistom. Investor dobre vie, že asi 7 z 10 spoločností na trhu neuspeje. A keď sa to stane, tak len zdvihne telefón, zavolá do Silicon Valley, spýta sa, či nepotrebujú do svojho tímu talentovaných mladých ľudí a ich „odpredajom“ získa späť investované peniaze.

 

 

 

 

Svet sa však mení. Technológie sú najlacnejšie v histórii, spôsoby akvizície sú nekonečné a startupisti zakladajú viac spoločností ako kedy predtým. A s tým prichádzajú nové problémy pre investorov. Nejde o nedostatok kapitálu, skôr o spôsob ich fungovania. Tieto problémy sú dva: buď investor nevie získať do svojho portfólia dostatok zaujímavých spoločností alebo ich je naopak priveľa a teda nemôže investovať efektívne. Práve preto investor radšej investuje viac do jednej spoločnosti ako menej do viacerých.

Trend je v súčasnosti taký, že tie naozaj dobré spoločnosti ponúkajúce riešenia skutočných problémov nepotrebujú veľkých investorov. Financovanie si zabezpečia prostredníctvom tých menších, prípadne crowdfundingom alebo pôžičkou z banky. Výborným príkladom je Atlassian, ktorý zobral investíciu až pri obrate 60 miliónov dolárov. Týmto tempom čoskoro uvidíme Unicorn, ktorý bude mať menej ako 10 miliónov od investorov.

 

 

PS: Menšia rada na záver – najprv sa snažte nájsť niečo, čo ľudia chcú, a to bude mať potenciál vybudovať spoločnosť hodnú 10 miliónov, až potom myslite na 100 miliónov. Až keď sa dostanete na 100 miliónov zamyslite sa nad miliardou. A do úvahy berte ohodnotenie podľa obratu, nie podľa investičných plánov investorov!

 

zdroj: TechCrunch

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá