Prečo sú na niektorých lietadlách krídla na konci ohnuté?

Martina Ditrichová / 22. októbra 2016 / Tech a inovácie

Prinášame ti jednoduché vysvetlenie tejto aerodynamickej záhady.

Pozeral si sa niekedy v lietadle z okna a rozmýšľal, prečo sú na niektorých krídla na konci zakrivené? Zaujímalo ťa, na čo vlastne tieto „krídielka“(winglets- v slovenčine na to špeciálny výraz nemáme) slúžia? Prinášame ti vysvetlenie.

,,Zahnutie pomáha znížiť odpor vzduchu a zároveň lietadlo nadnáša,“ vysvetľuje Robert Gregg, vedúci oddelenia aerodynamiky Boeingu. To nám laikom ale veľa nevysvetlí.

bi_graphics_boeing-winglets

foto: businessinsider.com

Winglety pomáhajú krídlam fungovať efektívnejšie, čo znamená, že potrebujú menej energie z motorov. Výsledkom je nižšia spotreba paliva, nižšie emisie oxidu uhličitého, a tým pádom celkovo nižšie náklady. Napomáhajú zmierniť účinky „indukovaného odporu“. V prípade, že lietadlo letí, tlak vzduchu v hornej časti krídla je nižší ako tlak vzduchu pod krídlom. V blízkosti koncov krídel, vysoký tlak vzduchu pod krídlom naráža na menej tlakové oblasti nad krídlom, čo má za následok tvorbu vírov. Tieto prúdia v trojrozmerným spôsobom nad krídlami. Nielen ťahajú vzduch nahor a cez krídla, ale aj ho posielajú späť. Tento tretí komponent je indukovaný odpor.

So zakrivením krídiel na konci je lietadlo schopné oslabiť silu víru na koncoch krídel a, čo je dôležitejšie, znížiť na indukovaný odpor na celom krídle.

Tento problém by sa dal vyriešiť aj predĺžením krídel, lebo čím dlhšie krídlo, tým menší odpor. To ale nie je najefektívnejšie. Niektoré lietadlá slúžiace na vnútroštátne lety sú menšie a zbytočne dlhé krídla by prekážali. Niektoré ich naopak nepotrebujú. 777 je tak obrovská a prispôsobená na medzinárodné terminály pre obrie tryskáče.

k63367-08

foto: businessinsider.com

S wingletmi.

boeing_767-316-er_lan_airlines_an1667933

foto: wikipedia.com

Boeing vyhlásil, že zakrivenie na jeho 757 a 767 môže znížiť spotrebu paliva o 5% a emisie CO2 o až do 5% . Aerolinka nainštalovala toto vylepšenie na 58 svojich Boeingov a očakáva sa, že to ušetrí až 500 000 galónov paliva ročne.

Winglets  boli vynájdené Richardom Whitcombom v NASA výskumnom centre v roku 1976. Odvtedy im výrobcovia lietadiel venujú značnú pozornosť a snažia sa ich neustále vylepšovať, čo sa týka dizajnu aj efektívnosti.

zdroj: businessinsider.com zdroj titulnej fotografie: cargofacts.com

Pridať komentár (0)