Prečo Tesla nikdy nedosiahne úspech firmy Apple?

Richard Vitkovský / 11. mája 2017 / Biznis

zdroj: youtube.com

Apple patrí medzi top spoločnosti na svete. Tesla má taktiež pekne našliapnuté, ale stačí to na to, aby sa zaradila bok po boku firmy Steva Jobsa? Aj napriek tomu, že firma sa dostáva do povedomia veľmi pomaly, skupina analytikov si myslí, že úspech Elona Muska bude minimálne podobný, ak nie väčší. Zato kritici to vidia úplne opačne. Kto má teda pravdu?

Tesla je podľa skupiny analytikov veľmi podobná firme Apple. Na čele oboch stoja ľudia, ktorí vedia snívať vo veľkom. Či už to bol Steve alebo Elon, obaja sú svojím spôsobom vizionári. Ich produkty sú novátorské a zároveň dizajnovými skvostami. Očakáva sa teda, že Elon Musk bude v rámci možností akýmsi duchovným nástupcom Steva.

Analytici verzus kritici

Analytici však našli ešte ďalšie podobnosti, a to spojenie hardvéru a softvéru tak, aby fungovali úplne dokonale ako jeden celok ako to býva pri IPhone.

Čo však analýza nebrala do úvahy sú problémy, s ktorými sa automobilová spoločnosť pasuje mnohé roky. A to neschopnosť zarobiť peniaze, splniť všetky ciele a hlavne stále úzky trh pre oblasť elektrických vozidiel. Klasické motorové vozidlá tu budú ešte dlhú dobu. Najväčším rozdielom je, že Apple je orientovaná na masový trh, ale Tesla je výsostne automobilová spoločnosť.

apple

zdroj foto­gra­fie: pexels.com

Problémom je, že aj keď obaja lídri spoločností mali a majú vízie, Elon je omnoho ďalej. Kolonizácia Marsu alebo záchrana Zeme? Toto Steva vôbec nezaujímalo. Jeho najväčším prianím bolo, aby jeho produkty používalo čo najviac ľudí na svete. Tu je vidieť rozdiel v cieľoch oboch firiem.

Analytici však tvrdia, že aj napriek malému trhu, výhodou Tesly je náskok, ktorý má v oblasti vývoja elektrických automobilov oproti ostatným výrobcom. A to sa pretaví v raketový rast v prípade masívneho nárastu elektro-automobilov, ktorý ostatní výrobcovia áut nedobehnú. Čo však nie je celkom pravda.

elektro automobil

zdroj foto­gra­fie: pixabay.com

Konkurencia nikdy nespí

Výrobcovia určite sledujú vývoj v oblasti elektrických automobilov, keďže niektoré automobilové spoločnosti do budúcna chystajú modely s elektrickým pohonom. Len vďaka malému trhu sa nikam neponáhľajú. Je dosť možné, že automobilová konkurencia ako General Motors alebo Ford využije Teslu ako predvoj, ktorý otvorí nové oblasti trhu, a potom ju preskočí svojimi produktami.

Tesla je na rozdiel od firmy Apple úplne v inej pozícii a zamerania oboch firiem sú marginálne odlišné. Firme sa zatiaľ s elektromobilmi nedarí zarobiť veľké peniaze aj napriek viac ako 90 % spokojnosti všetkých zákazníkov. Nezmení to ani fakt, že je najhodnotnejšou automobilkou v USA.

Predpokladá sa, že ani chystaný Model 3 neprinesie zlepšenie, keďže cieľom je vyrobiť auto pre masy za pomerne príťažlivú cenu s menším ziskom než doterajším 20 % pri vyšších modeloch. To čo vyrobí firma za rok, tj. 80 000 vozidiel, dokáže podľa kritikov jej konkurencia v podobe Fordu alebo Chrysleru vyrobiť a predať za jeden mesiac. Nech bude úspech firmy akýkoľvek, v porovnaní s Applom jej prvenstvo v oblasti výroby „čistého automobilu“ nikdy nikto nezoberie.

Zdroj: businessinsider.com

 

Pridať komentár (0)