Príbeh o tom, ako si Slováci vedia nezištne pomôcť, aj keď sami nevedia, či na pomoc nebudú odkázaní
- Mnohí z nás zabudli aké to je piť kávu na terase s priateľmi a viesť pri tom kultivovaný rozhovor
- Iní zasa celý čas čakali, kým budú môcť opäť otvoriť prevádzky a ponúkať svoje služby
- Počas pandémie vznikli mnohé iniciatívy, ktoré sa rozhodli pomáhať zamestnancom
- Mnohí z nás zabudli aké to je piť kávu na terase s priateľmi a viesť pri tom kultivovaný rozhovor
- Iní zasa celý čas čakali, kým budú môcť opäť otvoriť prevádzky a ponúkať svoje služby
- Počas pandémie vznikli mnohé iniciatívy, ktoré sa rozhodli pomáhať zamestnancom
Dva mesiace sa zábava väčšiny z nás točila okolo home office, kváskovania, Netflixu, rozhovorov cez internet a cesty na rýchly nákup a späť. Peniaze sme nemíňali na spoločenský život, o to viac sme minuli pri nákupe potravín či drogérie vo veľkých obchodných reťazcoch. Za obdobie od 5. do 31. marca to bolo na potraviny približne 108 miliónov eur, píše Pravda.
Malé podniky zamestnávajú viac ako polovicu Slovákov. Korona im vzala istotu príjmu a aj keď sa mnohí z nich snažili pomôcť si ako sa len dalo, v niektorých prípadoch nebolo možné fungovať ani v „úspornom režime“. Viacerí sme využili aj možnosť donášky jedla, služby kuriéra, kávu sme si brali so sebou, nakupovali sme cez internet.
Stále to však nestačí. Stále je tu množstvo poskytovateľov služieb, ktorým sa podarilo vďaka uvoľneniu opatrení otvoriť len pred nedávnom.
Vieme si pomôcť
Mnohí z nás počas koronaživota postrádali kaderníctva, čistiarne, hodinárstva, kvetinárstva, posedenie na terase či v podnikoch. Na druhej strane problému stáli menší podnikatelia, ktorí denne riešili dilemu ako prežiť krízu, byť čo najmenej stratoví, spoliehali sa na podporu stálych zákazníkov alebo pomoc štátu.
Preto vznikla platforma Pomôž Slovákom, ktorú sa počas krízy rozhodli založiť dobrovoľníci na podporu lokálnych podnikateľov a značiek.
Pomoc funguje na princípe vyhľadávania geograficky blízkych firiem na jednej mape ihneď po registrácii. Navštíviš stránku, vyberieš si produkt a svojim nákupom pomôžeš nie len hospodárskemu rastu ekonomiky ale aj malému predajcovi.
Pomoc od väčších menším
Členovia Bussines Leaders Forum sa rozhodli vysporiadať sa s ekonomickými dôsledkami koronakrízy, začali sa aktívne angažovať v pomoci občianskym organizáciám, zdravotníckym zariadeniam aj komunitám. Urobili tak napríklad ESET, Kaufland a Lidl Slovenská republika, O2, Orange Slovensko alebo spoločnosť Acceture.
Najviac medzi ľuďmi rezonovala iniciatíva #KtoPomozeSlovensku, ktorá vyše dvoch mesiacov pomáhala chrániť zdravotníkov a ľudí v prvej línii prostredníctvom vyzbieraných finančných príspevkov. Spoločnosti Kaufland a Lidl venovali Univerzitnej nemocnici v Bratislave prístroje určené na boj proti COVID-19 v hodnote viac ako 140-tisíc €. Mobilní operátori zasa poskytli svojim zákazníkom extra dáta.
Do pomoci sa zapojili aj známe osobnosti
Na Instagrame počas koronakrízy pribúdali príspevky od slovenských osobností. Zapojili sa do výzvy #ostavamdoma, ľudí vyzývali k trpezlivosti, radili im, ktorých lokálnych predajcov môžu podporiť alebo, po uvoľnení opatrení, ktoré miesta na Slovensku navštíviť.
Kristína Tormová nedávno uverejnila príspevok v ktorom reagovala na kritiku, v ktorej jej vyčítali, že je počas koronakrízy príliš šťastná.
Zuzana Kovačič Hanzelová vyhlásila aukciu o knihu Čierne diery, z ktorej výťažok išiel občianskemu združeniu Vagus a neziskovaj organizácii Depaul, ktoré v najťažšom čase poskytovali pomoc ľuďom bez domova.
Najlepší spôsob ako prekonať prekážky je pomôcť jeden druhému a podporovať sa. Počas krízy Slováci a Slovenky dokázali, že keď treba, vedia spojiť svoje sily a byť súdržní. Držme si palce, aby nám to vydržalo aj v čase, keď sa slovenská ekonomika spamätá a najväčšia koronakríza bude za nami.