Príbeh podnikateľa roka: Martinus uveril internetu už v roku 2000, teraz je najväčším online kníhkupectvom

  • CEO Martinusu Michal Meško bol vyhlásený za EY Podnikateľa roka
  • Martinus investoval do online predaja investovať už v roku 2000, dnes je jednotkou na trhu
  • Meško ako podnikateľ nevidí víziu v obrate či zisku. Aj napriek tomu dosahuje tržby vyše 27 miliónov eur
mesko2
Maňo Štrauch
  • CEO Martinusu Michal Meško bol vyhlásený za EY Podnikateľa roka
  • Martinus investoval do online predaja investovať už v roku 2000, dnes je jednotkou na trhu
  • Meško ako podnikateľ nevidí víziu v obrate či zisku. Aj napriek tomu dosahuje tržby vyše 27 miliónov eur

Michal Meško patrí medzi najšikovnejších podnikateľov na Slovensku. Ešte v roku 2000 nastupoval do vtedy malého kamenného kníhkupectva Martinus na severe Slovenska a vtedajším majiteľom pomáhal naprogramovať ich prvý e-shop.

Dnes má Martinus tržby 27 miliónov € (2019) a s Meškom na režisérskej stoličke sa stal najväčším online kníhkupectvom na Slovensku. Meško je známy najmä svojím unikátnym podnikateľským prístupom – snaží sa predovšetkým o firmu s dobre vybalansovanými hodnotami a jeho najväčším cieľom nie sú zisky.

Obrovský úspech

Michal Meško bol pred niekoľkými dňami vyhlásený aj za EY Podnikateľa roka – aktuálne najprestížnejšie svetové podnikateľské ocenenie, ktoré vzdáva hold výnimočným osobnostiam. Viac o jeho úspechu píšeme v nedávnom článku.

 

Zrod legendy

Ešte v roku 1990 založili v Martine bratia Miroslav a Jozef Santusovci jedno z prvých súkromných kníhkupectiev na Slovensku. Biznis vyrástol na malej ploche, bratom vtedy muselo vystačiť len pár štvorcových metrov. Prvý tovar si Santusovci vozili z Bratislavy a Česka.

V Martine vystriedali viacero lokalít vrátane Divadla SNP či miestnej pešej zóny, kde sídli dodnes. V Martine sa však rodinné kníhkupectvo veľmi preslávilo, medzi domácimi sa stalo ikonou a inde už Martinčania knihy ani nekupujú. Aj samotný názov Martinus vznikol z latinského prekladu názvu mesta Martin a zároveň slovnou hračkou s priezviskom jedného zo zakladateľov – Miroslava Santusa (santUS).

Netrvalo dlho a inovatívne mysle Santusovcov sa zamerali aj mimo Martina – pôvodná značka sa preniesla na internet a na dlhé roky sa jej súčasťou stala koncovka .sk, ktorá sa z názvu oddelila len pred 4 rokmi. 

zdroj: Maňo Štrauch

Do firmy vstupuje EY Podnikateľ roka

Internetové kníhkupectvo Martinus.sk začalo vznikať 10 rokov po otvorení kamenného Martinusu, v septembri 2000. Práve vtedy sa k bratom Santusovcom do tímu pridával nenápadný študent a programátor Michal Meško a spoločne začínali budovať úspešný internetový portál, ktorého cieľom bolo stať sa nie najväčším, ale najlepším e-shopom.

Online verzia Martinusu sa však s meškaním spúšťala až v roku 2001 – na začiatok stačila jedna maličká miestnosť, počítač, skener, atramentová tlačiareň, prenajaté servery, telefón, baliaci stôl a taška, s ktorou sa knihy nosili na poštu.

Meško mal so Santusovcami úlohy podelené – Miro sa staral o katalóg, stránku a objednávky, Jožo vybavoval a balil tovar, dievčatá z kníhkupectva pomáhali vyberať knihy z políc, Mišo programoval. Ako sa robí internetový obchod, sa učili za pochodu. Do online priestoru sa snažili zapracovať všetok know-how, ktoré Santusovci získali z dlhoročných skúseností v kamenných predajniach.

Online, ktorého potenciál Martinusáci predpovedali ešte v roku 2000, začal rásť rýchlo a ešte rýchlejšie prekonal svojho kamenného súrodenca. Prichádzali nové priestory, najprv rodinný dom, potom bývalé martinské kino.

Ku knihám sa pridávajú káva a zážitok

V roku 2009 otvoril Martinus kamenné kníhkupectvo aj v Bratislave a tým dal jasne najavo, že knihy zostávajú aj v kamenných predajniach. Opäť sa tak vrátili „ku koreňom“. Rok na to expanzia pokračovala už tretím kníhkupectvom, v obchodnom centre v Nitre.

Tentokrát však k Martinusu pribudla aj kaviarnička a násobne väčší výber kníh, čím Martinus výrazne posilnil zákaznícku skúsenosť – úspech prepojenia kníh a kaviarenského posedenia následne zopakovali aj v Žiline.

A v októbri 2011 pribudla aj najikonickejšia prevádzka Martinusu – v Bratislave na Obchodnej ulici, ktorá mimo koronakrízy prekvitá dodnes a patrí medzi najpopulárnejšie kníhkupectvá v hlavnom meste. Kaviarenský koncept zopakovali aj tu, tentokrát v spojení s kaviarňou Shtoor.

Nasledovali mestá Považská Bystrica, Poprad, Košice, Lučenec a Banská Bystrica, v Bratislave sa pridalo aj druhé podlažie a prevádzka v Cubicone. V bratislavských prevádzkach sa dokonca začal testovať aj vlastný, „martinusácky“ koncept kaviarne menom Foxford, ktorý funguje dodnes.

Meško už v minulosti viackrát poznamenal, že aj keby Foxford nebol práve ziskový, bude ho dotovať práve z príjmov kníhkupectva – spoločne totiž vytvárajú unikátnu zákaznícku skúsenosť a vzájomne sa dopĺňajú.

zdroj: Martinus

Prečo nezostať iba online?

„Kamenné predajne sme otvárali preto, lebo nám chýbal kontakt s ľuďmi a chceli sme mať priestor, kam budú môcť zákazníci prísť na besedu s autorom, či si len polistovať v knihách. Po otvorení Martinusu na Obchodnej sa vlak rozbehol a my sme zistili, že nás to baví a stále sa máme čo učiť. Práve tak môžeme byť každý rok úspešnejší,“ objasnil pre Startitup Michal Meško ešte v roku 2020.

Michal ďalej vysvetľuje, že keďže sa ako tím chceli stretávať s ľuďmi, uvedomili si, že je dobré mať aj príjemný priestor, kde by si ľudia mohli sadnúť na besede s autorom. Zároveň videli koncept kníhkupectiev s kaviarňami, ktorý fungoval v zahraničí a už aj na Slovensku. Toto spojenie sa im páčilo, ale niečo im tam predsa len chýbalo:

„Kaviareň bola od kníhkupectva často oddelená drôtikom, niekedy zároveň s nápisom nevynášať nápoje. Bol to priestor mimo priestoru. Keď sme preto otvárali Martinus s kaviarňou Foxford na Obchodnej, snažili sme sa postaviť medzi nimi čo najmenej bariér, aby sa neoddeľovali, ale dopĺňali.“

„Zbožňujem, keď sedím v kaviarni a všade vidím knihy. Rovnako aj to, keď prídem ráno do prázdneho kníhkupectva a v pozadí počujem espresso stroj a cinkanie pohárov. Tie dve veci si navzájom vlievajú obrovský život. Má to pre nás veľký zmysel, či už biznisový, alebo emočný,“ približuje Meško.

zdroj: Martinus

Martinus dnes

Martinus.sk je dnes najväčším internetovým kníhkupectvom na Slovensku a druhým najväčším predajcom kníh celkovo. Ide o najväčšie internetové kníhkupectvo na Slovensku – nielen v počte predaných kníh, návštevnosti, ale hlavne v počte dostupných titulov – aktuálne je ich viac ako 200-tisíc. Vďaka tomu dokážu pre zákazníkov zohnať aj také knihy, ktoré by inde len ťažko hľadali.

Kamenné ani online pobočky sa nevyhli ani koronavírusu – Martinusu v aktuálnej situácii mimoriadne pomohlo, že elektronickým nákupom uverili prakticky už pred 20 rokmi, no sú manažované v tej istej rovine ako kamenné prevádzky, ktoré s onlinom tvoria jeden ekosystém, kam patria aj kaviarne.

A čo s Martinusom ďalej? Podľa Meška firma nemá vytýčený žiadny veľkolepý cieľ, ideálom je skôr zdravá a zisková cesta, po ktorej dopredu kráča firma so zdravými hodnotami.

zdroj: EY Podnikateľ roka

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá