Pýtajú sa jej, či je robot, alebo človek. Slovenka radí firmám z celého sveta cez internet

  • Našla dieru na trhu a úspešne ju vyplnila
  • Silvia Mahútová počas zdĺhavej materskej dovolenky prišla s nápadom založiť si vlastnú stránku orientovanú na poradenstvo v oblasti IFRS (medzinárodné účtovníctvo a vykazovanie)
  • Dnes má tisícky klientov a prednáša na konferenciách po celom svete
zdroj: Archív Silvie Mahútovej
  • Našla dieru na trhu a úspešne ju vyplnila
  • Silvia Mahútová počas zdĺhavej materskej dovolenky prišla s nápadom založiť si vlastnú stránku orientovanú na poradenstvo v oblasti IFRS (medzinárodné účtovníctvo a vykazovanie)
  • Dnes má tisícky klientov a prednáša na konferenciách po celom svete

Stránku o medzinárodnom účtovníctve ste založili v roku 2009 počas materskej dovolenky. Čo podnietilo tento nápad?

Po 2 rokoch na materskej dovolenke mi veľmi chýbala moja práca, ale ešte som sa nechcela vrátiť do zamestnania, pretože môj synček nebol pripravený na škôlku. Uvažovala som, čo s tým. Jedného večera som nakúkala môjmu partnerovi cez plece, keď pozeral v počítači akési vzdelávacie videá o programovaní. Vtedy mi napadlo spraviť to isté, len o IFRS.

Tento nápad mi ležal v hlave pár mesiacov, kým som niečo naozaj začala robiť. Medzitým som len zisťovala, čo je o IFRS na webe dostupné – a nebolo toho veľa. Aj to málo, čo existovalo, bolo zložité, nudné a navyše drahé. Z toho mi vyplynulo, že môj nápad určite má zmysel a rozhodla som sa ho realizovať.

Akú predstavu o vlastnom webe ste mali na samom začiatku? Čo mala byť jeho primárna funkcia?

Na začiatku nebola žiadna predstava. Nič som nemala naplánované, ani nalinkované. Proste som chcela spraviť videá, ktoré jednoducho a pútavo vysvetlia zložitú problematiku IFRS študentom, účtovníkom, finančným riaditeľom, audítorom – skrátka všetkým, ktorí s IFRS pracujú alebo ho potrebujú.

Ako táto stránka vznikala?

Najprv som sa naučila robiť videá. Kúpila som si kvalitnejší mikrofón, softvér na editovanie videí za pár eur a začala som. Partner mi pomohol s programovaním webstránky. Keď boli videá hotové, tak som ich jednoducho uverejnila na stránku, prilepila na nich cenovku – a nič.

Na stránku nikto nechodil. Z toho som bola dosť sklamaná, pretože o kvalite svojich materiálov som bola pevne presvedčená. No neodradilo ma to. Začala som sledovať rôzne blogy o internetovom marketingu a potom som pochopila, že na moju stránku ľudia nemajú dôvod prísť – okrem videí tam totiž nebol žiaden iný obsah.

Nuž, sadla som si za počítač a začala publikovať články o IFRS. Vždy som si vybrala nejakú tému, ktorá je momentálne populárna a rieši ju každá firma, a napísala som o nej.

Začala by vďaka tomu vaša stránka populárna?

Pokračovala som v tom pár mesiacov a po čase mi Google začal na stránku posielať viac a viac návštevníkov. Návštevníci nielen čítali, ale komentovali moje články a veľa sa pýtali na svoje špecifické účtovné problémy.

A ja som odpovedala, takmer každému. Postupom času sa moja stránka stala populárna práve vďaka praktickým článkom, jednoduchým video návodom na internete a ochotou odpovedať a pomôcť.

S tým šlo ruka v ruke zvýšenie predaja mojich videí. Z videí som spravila ucelený kurz, ktorý dodnes predávam na stránke. Mám na neho vynikajúce ohlasy, pretože nie je len o teórii, ale učí ľudí aplikovať IFRS v praktických situáciách s využitím Excelu (stále najobľúbenejší nástroj v oblasti finančného reportingu).

Internetová stránka aj videá sú v angličtine. Máte teda viac klientov zo zahraničia ako zo Slovenska?

Samozrejme, približne 99% klientov je zo zahraničia. Na Slovensku existuje pár firiem, ktoré IFRS potrebujú, ale ide výlučne o veľké spoločnosti alebo o dcérske spoločnosti zahraničných firiem. Tých je len zopár. Nikdy som ani nerátala s tým, že na Slovensku budem „zarábať vo veľkom“. Napriek tomu mám slovenských klientov, ale nie je ich veľa.

Aké firmy sa väčšinou zaujímajú o vaše služby?

Tie, ktoré potrebujú IFRS. Väčšinou ide o väčšie firmy, resp. firmy, ktoré sú súčasťou nejakého medzinárodného koncernu. Čo sa týka odvetvia, tak to je naozaj pestré. Ako príklad uvediem banky, niekoľko ropných spoločností v arabských krajinách, rôzne letecké spoločnosti, nemocnice, developerské firmy, telekomunikačné spoločnosti, audítorské spoločnosti, výrobné firmy, zopár univerzít – skrátka, čokoľvek.

Ktoré problémy či otázky s nimi zvyknete riešiť?

Toto je opäť rôzne, závisí na konkrétnej firme, ale vždy ide o aplikáciu postupov IFRS alebo o školenie v tejto oblasti.

Vaša stránka je úspešná aj bez použitia akýchkoľvek reklamných či propagačných prostriedkov. V čom si myslíte, že spočíva tajomstvo tohto úspechu?

Podľa mňa ide hlavne o kombináciu kvalitného obsahu a ochoty pomôcť. Veľa ľudí sa ma pýta verejne na stránke aj v emailoch, a ja veľakrát odpovedám a pomáham bez nároku na odmenu. V súčasnosti už nemôžem odpovedať každému, pretože počet otázok ďaleko presahuje moju časovú kapacitu, ale snažím sa aspoň správne nasmerovať alebo pomôcť.

V rámci svojich školení ste navštívili aj vzdialené krajiny, ako sú Malajzia, India či Azerbajdžan. Čo presne tam bolo vašou náplňou práce?

To je opäť rôzne. Napríklad v Indii som sa zúčastnila Medzinárodnej konferencie o IFRS a jeho vplyvu na indický súkromný sektor. Bola som tam pozvaná ako prednášajúci hosť. Postavila som sa pred približne tisíc ľudí v hľadisku a vysvetľovala som, ako sa budú po novom vykazovať výnosy a čo to pre nich znamená.

V Malajzii išlo o všeobecný komerčný tréning o novinkách v IFRS. Bolo to dvojdňové školenie, zúčastnili sa ho zamestnanci centrálnej banky v Malajzii aj rôznych súkromných firiem. Boli tam účastníci aj z cudziny, napríklad pár ľudí prišlo z Bruneja, Singapuru a bol tam aj predseda výboru pre audit a účtovníctvo z Bhutánu.

No a práve tento týždeň som sa vrátila z Baku v Azerbajdžane, kde ma pozvala ich najväčšia telekomunikačná spoločnosť Azercell. Školila som ich IFRS reportingový tím celé 3 dni a venovali sme sa výlučne praktickým veciam – aplikácii IFRS v telekome. Toto bola snáď najnáročnejšia úloha, pretože všetci mali formálne vzdelanie v IFRS, takže nemalo zmysel ich učiť základy. Namiesto toho sme tri dni prezerali ich kontrakty, transakcie a systémy. Vysvetlila som im, ako musia tieto systémy a spôsob účtovania zmeniť tak, aby sa prispôsobili novým IFRS pravidlám. Bola to vlastne kombinácia školenia a IFRS poradenstva.

Na podobné „výlety“ však v súčasnosti nechodím veľmi často kvôli malým deťom, tak maximálne dvakrát za rok.

Je náročné zvládať toto povolanie aj popri rodičovstve?

Teraz už nie, ale boli aj ťažké chvíle. Momentálne pracujem tak do 20 hodín týždenne, pretože som stále na „rodičovskej dovolenke“ s mojím tretím dieťatkom. To by som si v zamestnaní nemohla dovoliť.

Zažívate pri svojom povolaní aj zábavné či úsmevné situácie?

Áno, ale tie vyplývajú skôr z kultúrnych rozdielov, ako z práce samotnej.

Napríklad taký obed v Indii. Ľudia si neumývajú ruky pred jedlom, ale po jedle. Dôvod som pochopila, až keď som ich videla jesť. Žiaden príbor nepotrebovali, omáčku si jednoducho miešali s ryžou do guličiek rukou a rukou to aj jedli. Vyzeralo to dosť zvláštne. Keď som si umyla ruky pred jedlom, nepochopili to zas oni… Aj ja som sa pokúsila rukou miešať guličky, ale proste mi to nešlo, padalo to kade-tade.  Vypýtala som si príbor, ale žiaden nemali. Tak som si vzala kávovú lyžičku a obed som jedla lyžičkou. Pritom som poriadne slzila, pretože na rozdiel od nich som absolútne nezvyknutá na tie ostré štipľavé chute. Oni sa na mne úprimne chechtali.

Úsmevné tiež bolo, že v Indii sa so mnou ľudia na ulici stále chceli fotiť. Niektorí o to slušne požiadali, ale niektorí jednoducho ku mne prišli, položili mi ruku okolo pliec a zazubili sa do fotoaparátu – kým som sa spamätala, boli fuč. Po Hyderabáde moc bielych turistov nechodí, takže každý využil príležitosť sa s niekým bielym odfotiť. Cítila som sa ako zvieratko v ZOO, ale bola to sranda.

Pri komunikácii online sa takéto veci stávajú zriedka, aj keď už som dostala pár mailov s otázkou, či som robot alebo skutočná. Taktiež niekedy neviem, či sa bavím s mužom alebo ženou, pretože z mena Temilade alebo Odelele proste neviete určiť pohlavie.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí by tiež chceli začať podnikať len s pomocou vlastných prostriedkov?

Môj obľúbený citát a pravidlo, ktorého sa držím, znie: „Kto chce, hľadá spôsoby, kto nechce, hľadá dôvody.“ Netreba sa vyhovárať na nepriazeň osudu a vymýšľať, prečo nie. Radšej si treba položiť otázku „Ako to urobiť?“ Existuje kopec vecí, ktoré sa dajú robiť aj s malými finančnými investíciami z vlastných zdrojov. Ja sama som investovala hlavne svoj voľný čas.

No a ak to inak nepôjde, tak samozrejme sa dajú použiť cudzie zdroje, ale v tom prípade by som sa snažila koncentrovať na to podstatné a minimalizovať to ostatné. Zo začiatku sa treba sústrediť hlavne na nájdenie si klientov a pochopiť, že pekné vizitky alebo luxusné priestory nie sú to najdôležitejšie.

Ďalej by som radila proste začať. Nezvažovať donekonečna, či áno alebo nie. Nevymýšľať ten najsuper najlepší najpremakanejší dizajn hneď od začiatku. Proste niečo urobiť v dostatočne dobrej kvalite (za čo sa ale nebudete hanbiť), dať to na trh a potom počúvať a sledovať svojich klientov a prispôsobovať svoj produkt alebo službu za behu. Ani Facebook nevyzeral pred tými 13 rokmi tak ako dnes, ale vyvíjal sa postupne.

A nakoniec, sledovať internet, blogy a články o podnikaní a marketingu. Mať oči aj uši otvorené a uvažovať, či sa ten alebo tamten nápad nedá uplatniť vo svojom biznise. Veľa testovať a skúšať rôzne veci a nebáť sa zmeny. Hlavne sa netreba nechať odradiť po prvom neúspechu – ak je to možné, treba odpísať straty a poučiť sa z neho. Veľa štastia!