Ranná káva ti môže pokaziť deň. Kedy je ideálny čas na prvú dávku kofeínu?

  • Ranné pitie kávy dokáže znížiť produkciu dôležitého hormónu kortizolu v tvojom tele
  • Ten ti má pomôcť prebudiť sa a zmobilizovať organizmzus
  • Podľa vedcov je najlepšie dopriať si kávu až niekoľko hodín zobudení
Ilustračný obrázok (unsplash.com)
  • Ranné pitie kávy dokáže znížiť produkciu dôležitého hormónu kortizolu v tvojom tele
  • Ten ti má pomôcť prebudiť sa a zmobilizovať organizmzus
  • Podľa vedcov je najlepšie dopriať si kávu až niekoľko hodín zobudení

Otravné ranné zvonenie budíka, vonku je ešte takmer tma a čísla na teplomeri sa ledva šplhajú nad bod mrazu. Vždy, keď započuješ ďalší tón, ktorý má predznamenávať vstávanie, tlačidlo „odložiť“ sa stane tvojím najlepším priateľom. Na tretíkrát sa ti konečne podarí vstať a ty siahaš po prvom rýchlom teplom nápoji, ktorý ťa má zároveň dobiť energiou. Káva však v tomto prípade nemusí byť tou najlepšou voľbou.

Kofeín a kortizol

Kortizol je jedným z najdôležitejších hormónov, ktoré telo začína vo veľkom produkovať po zobudení. Hormón je zodpovedný za pohotovosť organizmu pri záťažových situáciách, no ráno nám pomáha aj s prebúdzaním a telo ho produkuje automaticky.

Podľa vedeckého výskumu uverejnenom v Americkej národnej knižnici medicíny a národnom inštitúte zdravia, ranné pitie kávy redukuje tvorbu kortizolu a telo sa viac spolieha na kofeín. V konečnom dôsledku teda svojmu telu odoprieš možnosť prirodzene zobudiť sa, a to si postupom času navykne na kofeín natoľko, že prestane mať žiadúci účinok.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Ideálny čas na pitie kávy

Z rovnakej štúdie vyplynulo aj to, kedy je čas na pitie kávy najlepší. Všetko, samozrejme, záleží od času, kedy približne vstávaš. No v priemere je to o 10 hodine ráno, o druhej poobede a o piatej večer. Práve v týchto časoch sú hladiny kortizolu v našej krvi prirodzene najnižšie a preto sa aj cítime unavenejší. Kofeín nám tak pomôže zostať aktívnejšími bez toho, aby sme narúšali prirodzené mechanizmy v našom organizme.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplash.com)

Káva znižuje riziko predčasnej smrti

Jedna zo štúdií, ktorej sa zúčastnilo 52-tisíc Európanov z 10 rôznych krajín ukázala, že pitie kávy výrazne znižuje riziko predčasnej smrti. S rovnakým zistením prišla aj novšia štúdia zameraná na vplyv kávy na rôzne rasy a etnické skupiny, ktorej sa zúčastnilo 185-tisíc ľudí.

Podľa výsledkov znižuje pitie kávy riziko srdcovo-cievnych ochorení, rakoviny, porážky aj chorôb obličiek. Okrem toho Európania, ktorí pili denne tri a viac šálok kávy, trpeli menej zápalovými ochoreniami a mali aj lepšie hladiny glukózy v tele.

Zdroje: Independent, AnnalsofInternalMedicine

Najnovšie video