Red Bull – His­tó­ria fir­my, kto­rá ti dá kríd­la

Richard Vitkovský / 20. mája 2017 / Business

zdroj: spiegel.de/wiki.smu.edu.sg

Vedel si, že dnes už legen­dár­ny ener­ge­tic­ký nápoj sa vyrá­ba v Rakús­ku? Že jeho maji­teľ nerád vystu­pu­je v médiá­ch a recep­tú­ra pochá­dza z Thaj­ska? Aká je his­tó­ria fir­my, kto­rá sa pre­slá­vi­la slo­ga­nom: „Red Bull vám dáva kríd­la?“ Aj to a ešte nie­čo viac sa dozvieš v člán­ku.

Výrobca nápojov Red Bull, s červeným býkom na plechovke, pochádza z Rakúska, kde sa tento nápoj aj vyrába. Bol to prvý energetický nápoj, ktorý sa dostal do povedomia ľudí a zožal obrovský komerčný úspech. Aj napriek množstvu energetických nápojov, ktoré sa objavili na trhu po Red Bulle, žiaden ho nedokázal poraziť. Dnes má firma hodnotu viac ako 16 miliárd dolárov a jej spoluzakladateľ a zároveň šéf Dietrich Mateschitz je najbohatším obyvateľom Rakúska.

Red Bull – thajská receptúra, ktorá dobyla svet

Spoluzakladateľ firmy, dnes už 72-ročný Dietrich Mateschitz študoval odbor reklama na univerzite vo Viedni. Študoval tak „pilne“, že mu štúdium trvalo až 10 rokov. Po dokončení štúdia pracoval ako marketingový riaditeľ pre firmu Blendax, známu aj u nás vďaka zubnej paste Blend-a-Med. Kvôli práci musel mnohokrát vycestovať do zahraničia. Na služobnej ceste do Thajska prišiel do styku s nápojom – tonikom, ktorý mu okamžite pomohol prekonať únavu pri prekročení časových pásiem.

reb bull

zdroj foto­gra­fie: spiegel.de

Toto ho prekvapilo a okamžite sa skontaktoval s výrobcom nápoja Chaleom Yoovidhyaom. Presvedčil ho, aby tento nápoj priniesol aj do Európy. Dietrich Mateschitz následne opustil prácu marketingového riaditeľa. Obaja muži zložili čiastku pol milióna dolárov. Každý jeden vlastnil presne 49 percent firmy. Kde sa podeli zvyšné dve percentá? Pripadli synovi Chalea. Chaleo zomrel v roku 2012. Obaja vlastníci uzavreli dohodu, že firmu bude riadiť Dietrich. V roku 1987 sa nápoj predával v Rakúsku.

Agresívny marketing – záruka úspechu

Cieľom firmy bolo rozšíriť produkt na ďalšie trhy. Otvorila sa cesta na maďarský, anglický, nemecký a následne v roku 1997 aj americký trh. Pre spoločnosť je typické využívanie guerrila marketingu. Príkladom takéhoto typu marketingu je napríklad Red Bull deň lietania, kde ľudia skáču na vlastných lietajúcich výtvoroch z rampy do vody.

red bull

zdroj foto­gra­fie: pixabay.com

V roku 2004 si firma kúpila vlastný tím Formuly 1, aby pretlačila značku na podujatie, ktoré sleduje každoročne obrovské množstvo ľudí. Spoločnosť je tiež vlastníkom štyroch futbalových tímov. Od roku 1998 sa koná Red Bull hudobná akadémia, plná workshopov a koncertov, ktorej sa zúčastňujú hudobníci rôznych žánrov. V roku 2007 bola založená dcérska spoločnosť vytvárajúca časopis Red Bulletin, ktorý je zameraný na umenie a šport.

Samotný riaditeľ zarobené peniaze investuje do ďalších možností podnikania. Vlastní lietadlový komplex s názvom Hangar 7 vrátane troch reštaurácií na pozemku. Na ostrove Laucala v južnom Pacifiku vlastní luxusný komplex s dvadsiatimi-piatimi vilami so súkromnými bazénmi. Cena 10 000 dolárov za noc je hodná milionárov.

Zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)