Revolúcia v nákladnej doprave? Toyota testuje svoj nový ťahač

  • Toyota sa pustila do záchrany sveta a testuje ťahač, ktorý bude vyrábať energiu tak ako ešte žiaden pred ním. Už pred dvoma rokmi totiž firma potichu začala testovať vodíkový palivový systém s nulovými emisiami. Vyzerá to tak, že plány sa darí plniť a dnes je na svete prototyp, ktorý naozaj funguje tak ako má.
toyota
fleetsandfuels.com
  • Toyota sa pustila do záchrany sveta a testuje ťahač, ktorý bude vyrábať energiu tak ako ešte žiaden pred ním. Už pred dvoma rokmi totiž firma potichu začala testovať vodíkový palivový systém s nulovými emisiami. Vyzerá to tak, že plány sa darí plniť a dnes je na svete prototyp, ktorý naozaj funguje tak ako má.

Prístav Long Beach je najvyťaženejším prístavom a prekladiskom sveta. Denne sa tu spracuje 18 630 kontajnerov. Kontajnery sa z prístavu následne presúvajú do prístavu v Los Angeles a naopak. Následne sa nakladajú na nákladné vlaky a cestujú na miesto určenia. Diaľnica po ktorej sa nákladné vozidlá presúvajú sa nazýva aj „rakovinová cesta“, keďže množstvo emisií tu presahuje všetky bezpečné hranice.

automobil toyota

fleetsandfuels.com

Toyota za čisté ovzdušie

Oxid uhoľnatý a iné odpadové látky vychádzajú z výfukov obrovských dieselových ťahačov. Vzduch v okolí Long Beach nie je vôbec vhodný na život a v okolí prístavu by si určite bývať nechcel. Toyota sa ako prvá čisto automobilová spoločnosť pustila do výroby šetrného pohonu nákladných automobilov. Tento by mohol nahradiť konvenčné dieselové motory. Výrobcovia ťahačov by si tak mohli vozidlo vybaviť podľa vlastného gusta. A vzduch v Long Beach by bol zasa svieži a čistý. Z výfuku totiž vyteká obyčajná voda.

Po dlhých testoch tu máme prvý prototyp. Viac ako 36 tonový ťahač aj s návesom fungujúci na vodík je na svete. Toyota nie je výrobcom ťahačov, a preto využila to, čo sa ponúka a celý systém bol vložený do ťahača Kenworth. Ako základ poslúžili komponenty z vodíkových vozidiel Toyota Mirai. Tieto zapojili do série a doplnili ich dvoma zásobníkmi na palivové články, ktoré sú napojené na batérie. Tieto prepojili s dvoma motormi. Celá táto paráda je umiestnená v prednej časti ťahača.

toyota motor

themotorreport.com.au

V zadnej časti bežne určenej na oddych a spánok sa nachádzajú 4 nádrže na vodík. Monitorovanie teploty komponentov je extrémne dôležité. Napríklad palivové články pracujú pri teplote 90 stupňov Celzia. Teplota motora môže byť až 300 stupňov. Požiadavky na chladenie sú teda veľmi rozdielne v rámci celého systému. Využívajú sa tu výmenníky tepla z Toyoty Mirai. Celkový výkon systému je 670 koní. Ťahač vybavený takýmto systémom si udrží konštantnú rýchlosť aj pri 12 stupňovom stúpaní.

Až 30 percent emisií v Kalifornii má na svedomí nákladná doprava. Aj preto sú motory fungujúce na vodík zaujímavou alternatívou. Problémom však sú vodíkové čerpacie stanice, ktoré takmer nejestvujú. Toyota však jednu inštaluje priamo v prístave Long Beach. Tankovanie takéhoto vozidla trvá okolo 30 minút, a to preto, lebo do ťahača nie je nainštalovaný chladiaci systém pre vodíkový pohon.

Zdroj: arstechnica.com , forbes.cz

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK