Revolúcia vo svete cyklistiky? Svetlo sveta uzrel prvý bicykel bez tradičných pedálov

  • Bicykel je jedným z najlepších dopravných prostriedkov. Umožňuje ti pomerne rýchly a efektívny presun na krátke vzdialenosti
  • Zvykli sme si, že bicykel má pedále, avšak bude to tak večne? V Amerike totiž vznikol prototyp bicykla, ktorý má namiesto pedálov masívne páky
bicykel
nubike
  • Bicykel je jedným z najlepších dopravných prostriedkov. Umožňuje ti pomerne rýchly a efektívny presun na krátke vzdialenosti
  • Zvykli sme si, že bicykel má pedále, avšak bude to tak večne? V Amerike totiž vznikol prototyp bicykla, ktorý má namiesto pedálov masívne páky

Bicykel je fantastický dopravný prostriedok. Vôbec prvýkrát sa objavil v roku 1790. V tom čase bol však poháňaný odrazom nôh od zeme. Dandy horse ako sa nazýval je dodnes považovaný za najstarší bicykel. Pedále sa však na bicykel dostali až okolo roku 1840. Odvtedy sa táto pevná súčasť nezmenila, aj keď ostatné časti bicykla prešli pomerne drastickými zmenami.

Píše sa však rok 2019 a konečne svitla iskierka nádeje. V minulosti sme si mysleli, že nič lepšie ako pedále neexistuje. Rodger Parker z Los Angeles však tvrdí, že to nie je pravda a pedále sú zastaranou formou pohonu. Aby to dokázal, predstavil nový bicykel bez pedálov, ktorý nazval NuBike. Dokonca spustil aj kampaň na Kickstarteri, kde svoj vynález pyšne predvádza. Chcel by vyzbierať 347 000 dolárov.

Viac výhod ako nevýhod

Ako presviedča budúcich investorov? V prvom rade láka na úplne nový koncept pohonu. Pedále totiž ustúpili dvojici veľkých nožných pák. Klasickú reťaz tu teda nenájdeš. Princíp je iný. Zatiaľ čo pri pedálovaní robíš kruhové pohyby nohami, v tomto prípade ti stačia pohyby hore a dolu. Vďaka špeciálnemu mechanizmu na zadnom kolese sa tento pohyb ľahko prenáša a bicykel sa s ľahkosťou rozbehne.

Aké výhody tento bicykel ponúka? V prvom rade by mal byť vertikálny pohyb šetrnejší voči kĺbom nôh v porovnaní s klasickým rotačným pohybom pri pedálovaní. Rodger to má potvrdené aj priamo od lekárov. Druhou obrovskou výhodou je to, že ti nikdy nespadne reťaz z kolesa a v prípade defektu koleso ľahko odnímeš. Keďže sú páky dvojnásobne dlhšie, je tu omnoho vyššia sila, ktorá sa prenáša na koleso. Výsledkom by mala byť vyššia rýchlosť.

Bicykel má v súčasnosti dva prevody. Plánuje sa však štvorrýchlostná prevodovka. Tá by mala byť na finálnej verzii stroja. Nie je to síce niekoľko desiatok prevodov ako v prípade klasických bicyklov, ale pre mnohých ľudí bude tento počet postačujúci. Samotný tvorca plánuje v prípade úspechu aj verzie pre menej majetných ľudí a deti.

Prototyp bicykla je vyrobený z karbónu, avšak váha je 10 kilogramov, čo je pri cestných bicykloch priemerom. Rodger však plánuje zmeniť materiál pohonnej jednotky, ktorá je v súčasnosti z hliníka. Vďaka použitiu horčíka by mohla váha klesnúť na osem kíl. A cena? Pre prispievateľov na Kickstarteri 3 600 dolárov. Pre obyčajných záujemcov v prípade predaja 3 800 dolárov. Zákazník však nedostane kompletný bicykel, ale iba kostru a pákový mechanizmus. Ostatné si musí zadovážiť sám. V súčasnosti je projekt hotový na 90 %.

zdroj: kickstarter.com

 

 

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech