Ako rozbehnúť úspešnú redakciu (1. diel)

  • Ak chceš rozbehnúť akýkoľvek väčší startup v podobe blogu, alebo portálu s vlastným obsahom (ako je napríklad Startitup), budeš potrebovať celú plejádu prispievateľov a blogerov, ktorí sa na ňom budú podieľať. Chceš vedieť, ako rozbehnúť fungujúcu redakciu? Dám ti zopár osvedčených rád z praxe, ktoré ti zaručene pomôžu.
MK-CN945_GITHUB_P_20140717170715
  • Ak chceš rozbehnúť akýkoľvek väčší startup v podobe blogu, alebo portálu s vlastným obsahom (ako je napríklad Startitup), budeš potrebovať celú plejádu prispievateľov a blogerov, ktorí sa na ňom budú podieľať. Chceš vedieť, ako rozbehnúť fungujúcu redakciu? Dám ti zopár osvedčených rád z praxe, ktoré ti zaručene pomôžu.

Správne nastavenie koncepcie, procesov komunikácie v akejkoľvek redakcii je kritické – ak ho zvládneš, pôjde to samo. Ak nie, každý článok bude utrpením. Najlepšie je neučiť sa na vlastných chybách, ale nabehnúť rovno na osvedčené postupy, ktoré fungujú. Zopár som ich už vyskúšal a ak sa nimi budeš riadiť, ušetríš veľa hodín času a trápenia. Poďme sa teda pozrieť na prvú várku tipov ako rozbehnúť úspešnú redakciu…

Vypracuj si podrobnú koncepciu

Zadefinovať si, o čom chceš, aby tvoji prispievatelia písali a ako môže vyzerať na prvý pohľad jednoducho. Opak je však pravdou a keď sme kedysi rozbiehali portál lore.sk, ukázalo sa, že stráviť niekoľko dlhých večerov len nad definíciou témy, koncepciou a spôsobom písania sa oplatilo.

Treba vždy pamätať na to, že svoj koncept budeš vždy vysvetľovať každému novému prispievateľovi, ktorý o tvojom portáli nevie vôbec nič. Preto je nutné spísať si všetky dôležité informácie na jedno miesto, do jedného dokumentu, ktorý bude akýmsi manifestom tvojho projektu, a z ktorého bude každému jasné, o čom je a ako k nemu treba pristupovať.

picjumbo.com_HNCK4005

foto: picjumbo.com

Tento manifest však nie je dôležitý len pre to, aby si novým ľahko vysvetlil, čo od nich chceš. Je extrémne dôležitý aj pre teba samého, aby si si pri každom článku vedel jasne odpovedať na to, či spĺňa ciele, ktoré si si stanovil na začiatku. To nám nahráva na ďalší bod:

Buď konzistentný

Svojho čitateľa nesmieš nikdy sklamať. Je to však jednoduchšie, než sa zdá a sklamanie nemusí vždy znamenať nízku kvalitu článku. Čitateľa vieš „sklamať“ aj tým, že mu naservíruješ niečo, čo nečaká. Preto je dôležité plniť svoj „sľub“, ktorý mu dáš na začiatku tým, že mu povieš, o čom si bude môcť u teba čítať.

Čitatelia ti followovaním, lajkovaním a čítaním prejavujú dôveru. Tú nesmieš zradiť a musíš byť preto konzistentný – všetky články musia presne zodpovedať tej jasnej koncepcii, ktorú si si zadefinoval v predošlom bode. Pri publikovaní každého z článkov sa preto vždy sám seba opýtaj, či spĺňa filozofiu tvojho projektu a ak nie, nepublikuj ho, ale ho vráť autorovi na prepísanie, alebo ho vynechaj úplne.

VQXYE2ZEHC

foto: splitshire.com

Nie len pre tieto prípady je nevyhnutné mať dobre nastavený systém komunikácie. Ten ti zaručí nasledujúci dokument:

Redakčný kalendár je alfou omegou

Aj keď nenávidíš excelovské tabuľky a vyhýbaš sa im ako čert krížu, tejto jednej sa žiadna redakcia nevyhne. Volá sa redakčný plán a je to ten najdôležitejší dokument pre celý projekt. Nezáleží na tom, či je prispievateľov 5 alebo 50, bez rozumného spôsobu plánovania článkov sa nepohnete.

Čo je teda redakčný plán? Jednoduchá tabuľka, v ktorej každý uvidí všetky naplánované články, ich stav (plánované, schválené alebo hotové), autora a ďalšie detaily. Nie je to raketová veda, no dobré spracovanie redakčného plánu netreba podceňovať. Môže vyzerať napríklad takto:

Redakcny_plan

foto: autor

Treba vždy myslieť na to, že s pribúdajúcim množstvom prispievateľov sa jednak zvyšuje dôležitosť redakčného plánu, a jednak narastá problematickosť jeho zmeny. Preto je dôležité venovať mu dostatok času ešte dlho pred spustením redakcie. Uvidíš, že po roku-dvoch fungovania sa ti za dobrý redakčný plán celá redakcia odvďačí. Okrem toho si ním zaistíš kontinuitu a ďalšiu dôležitú vec, na ktorú by si mal myslieť:

Publikuj pravidelne

Samozrejme, že záleží na tom, ako často publikuješ články. Ešte oveľa viac však záleží na tom, či ich publikuješ pravidelne. Ak chceš publikovať tri články za týždeň, nevypusti dva v nedeľu a jeden v utorok, ale si ich rozplánuj v rovnomerných intervaloch. Čitateľov tak naučíš na pravidelné sledovanie a akékoľvek zdieľacie aktivity vieš takýmto spôsobom jednoducho optimalizovať.

startup-photos

foto: pexels.com

Pokiaľ ide o spomínanú frekvenciu publikovania, ide už len o to, čo chceš docieliť. V podstate platí, že skutočne kvalitný článok nikto nenapíše každý deň. Preto ak chceš mať náročnejšie, dlhšie články, ktoré si vyžadujú veľa práce, nemôžeš očakávať, že ich budeš publikovať ako na bežiacom páse. Ak ti ide viac o traffic a návštevnosť, môžu byť jednoduchšie, kratšie a publikované častejšie. Treba si jasne stanoviť ciele, ale to si už spravil pri stanovení koncepcie, že? ;)

V ďalšej časti si povieme čosi viac o tom, ako vybudovať v redakcii zastupiteľnosť, jasne nastaviť zodpovednosti a vytvoriť systém, ktorý sa stará sám o seba, a ty naňho už len dohliadaš. Sleduj Startitup a ak ťa zaujíma blogovanie, určite si nenechaj ujsť pokračovanie!

Máš tiež skúsenosti z redakcií? Podeľ sa s nami v komentároch a poraď nám čosi, čo ešte nevieme! :)

zdroj titulnej fotografie: wsj.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá