Ak sa ti zdá hod­no­ta Snap­chat absurd­ná, zváž toto

Dárius Polák / 27. novembra 2016 / Business

Snap­chat chce ísť v prvej polo­vi­ci 2017 na verej­nosť v hod­no­te 40 miliárd dolá­rov (37,7 miliard eur). Môže si nie­čo také­to dovo­liť?

Pozreli sme sa na zloženie vybraných kolových nápojov. V prvom rade sme sa zamerali na ich hladinu cukru, čo vidíš aj názorne zobrazené na fotkách. Počítali sme tu s údajmi, že jedna polievková lyžica má približne 10 gramov cukru a objem cukru sme zaokrúhlili na celé čísla. Počítali sme to na 300ml daného nápoja.
Snapchat, ktorý nedávno zmenil svoje obchodné meno na Snap Inc., vygeneruje na tržbách za tento rok okolo 300 miliónov dolárov (283 miliónov eur). To je o 50 miliónov dolárov (47 miliónov eur) viac ako minulý rok. Hoci by niekto mohol veriť, že v roku 2017 to bude aspoň 1-2 miliardy dolárov (944 miliónov - 1,8 miliardy eur), firma žiada IPO, ktoré je 40x vyššie, čo sa ťažko odôvodňuje.

Možnosti, ktoré sociálna sieť ponúka v rámci reklám a technológii sú v súčasnosti ešte relatívne nové, ako tie ktoré momentálne ponúka Google, Facebook a televízne reklamy, s ktorými sa Snapchat chystá do súboja. Konkurenti takisto momentálne zarábajú na reklamách viac.

Taký Facebook má za tento rok získať  na tržbách okolo 27 miliárd dolárov (25,5 miliárd eur). A hoci prekročí tržnú hodnotu 370 miliárd dolárov (349 miliárd eur), celková hodnota jeho akcií je iba o 10x vyššia, ako očakávané tržby spoločnosti. Pre mnohých investorov je to dôvod, prečo na Snapchat zanevrieť.

Ak sa však človek rozhodne ignorovať čísla a pozrie sa bližšie na produkt a vedenie Snapchatu, neodsúdi ho tak rýchlo. Pokiaľ bude mať sociálna sieť na tech odvetvie v nasledujúcich piatich rokoch rovnaký dopad, aký mala v predchádzajúcich piatich, očakávania spoločnosti sú na mieste.

spiegel

foto: businessinsider.com

Evan Spiegel je považovaný za produktového Picassa

Spiegel nie je technický zakladateľ, ktorý by programoval, narozdiel od Larryho Pagea alebo Marka Zuckerberga. Jeho spoločnosť taktiež nerobí rozhodnutia na základe údajov, čím ignoruje základné zásady tech spoločností Silicon Valley.

Nie, namiesto toho Snapchat funguje na kreatívnej báze, kde je Spiegel svojim produktom posadnutý. Bývalý zamestnanec prirovnal vedenie Snapchatu k filmovej produkcii, kedy režisér natáča film a herci prichádzajú a odchádzajú.

Prirovnania Spiegela k Steveovi Jobsovi sú na mieste, kedy 26-ročný výkonný riaditeľ zdieľa s legendou Apple vášeň predvádzania sa, tajomnosti a neistoty, čo sa týka vytvárania produktov. Spiegel však nie je iba ďalším imitátorom Jobsa. Už niekoľkokrát dokázal, že dokáže vyvinúť produkt, ktorý nastavuje vo svojom odvetví trend. A podobne ako Jobs, má niekoľko verných nasledovateľov, ktorí mu úplne dôverujú. Práve oni mu dali prezývku Picasso.

1

foto: businessinsider.com

Bláznivo znejúce nápady, ktoré sa ukázali byť pravdivé

Počas 5-ročnej histórie Snapchatu Spiegel urobil niekoľko rozhodnutí, ktoré sa spočiatku zdali byť bláznivými, no nakoniec vyšli. Medzi ne patria:

Pred Snapchatom bol internet permanentný. Každý jeden tweet, správa alebo fotka sa navždy uložila na stránkach ako Google alebo Facebook. Snapchat jednoducho zrušil a vytvoril tzv. pojem pominuteľnosti. Stačí sa pozrieť na Instagram, ktorý nedávno začal kopírovať jednu z hlavných funkcií Snapchatu - miznúce fotky.

Snapchat spopularizoval vertikálne video, formát ktorý dáva väčší zmysel na smartfónoch.
Horizontálne video, ktoré sa využíva v televízii a v kinách bolo dlho štandardom. To sa zmenilo, keď prišiel Snapchat. Od tej doby narastá počet vydavateľov, advertiserov a dokonca Youtuberov, ktorí vertikálne videá využívajú.

Odmietnuť 4-miliardovú ponuku od Facebooku bola správna voľba. Nie je ľahké dať košom niekomu, ako je Mark Zuckerberg - Instagram, WhatsApp a Oculus, to všetko Facebook kúpil. Tri roky potom, čo Spiegel dostal od Zuckerberga túto ponuku hodnota Snapchatu vzrástla takmer 5-násobne a IPO je dokonca o 10x vyššie.

Pretvára tvar fotiek a videí z obdĺžnikov na kruhy. Posledný nápad, ktorý sa ešte musí dokázať, logika Spiegela však môže byť na mieste. Snapchat vytvoril okuliare, ktoré budú video natáčať cirkulárne, rovnako ako zrak ľudských očí. Podľa Spiegela sú obdĺžniky totižto potomkom fotiek, ktoré sú v rovnakom tvare.

screen-shot-2016-09-23-at-4-27-14-pm

foto: businessinsider.com

Snapchat nemá iba 1 produkt - má ich minimálne 6

Snapchat bol spočiatku považovaný iba za krátkodobý fenomén. Ľudia ho využívali ako sexting aplikáciu, vďaka tomu, že fotky mizli. Veľa aplikácii, ktoré sa v krátkej dobe stali fenoménmi vymreli - Yo, Ello, Meerkat a takisto Pokémon Go po čase svoju prestíž stratili.

Namiesto toho, aby sa Snapchat sústredil na jednu funkciu, vytvoril ich po čase rovno niekoľko:

Snaps. V roku 2010 Snapchat predstavil svoj vlajkový produkt - miznúce fotky a videá. V súčasnosti sa denne pozrie viac ako 1 miliarda snapov. Počet videných videí na Snapchate sa oproti minulému roku zvýšil o 350 % na viac ako 10 miliárd videní denne.

Stories. V októbri 2013 Snapchat umožnil používateľom vytvoriť vlákno fotiek a videí, ktoré zmizli za 24 hodín. V súčasnosti si ich denne prezrie 10 - 20 miliónov používateľov denne.

Discover. Snapchat spustil Discover, sekciu pre média v januári 2015. V súčasnosti ich sleduje mesačne 100 miliónov používateľov. To je oveľa menšie číslo ako pri snaps a dá sa povedať, že Discover nie je až také úspešné. Naplnil však dôležitý krok pre - prilákal média a s nimi ďalšie peniaze.

Filtre. Spustili sa v decembri 2014 a používatelia vidia denne viac ako 1 miliardu snaps s geofiltrami.

Šošovky a správy sú taktiež na Snapchate populárne. Dokonca i sponzorované šošovky zarábajú Snapchatu peniaze vďaka vysokej používateľskej interakcii. Také Taco Bell malo napr. raz 224 miliónov videní.

Samozrejme, nie všetko Snapchatu vyšlo. Spoločnosť vyskúšala SnapCash, čo bola platobná aplikácia podobná Venmo a niekoľko ďalších funkcií platieb, ktoré sa nestali mainstreamovými. Snapchat mal však dostatok úspechov s inými funkciami, ktoré ho dostali tam, kde je teraz.

cqh_x12xeaab95o

foto: businessinsider.com

Paranoja z Facebooku

V novembri 2012 Zuckerberg napísal Spiegelovi tento email:

email

foto: businessinsider.com

Po niekoľkých týždňoch, čo sa Zuckerberg a Spiegel stretli, výkonný riaditeľ Facebooku vydal klon Snapchatu s názvom Poke. Aplikácia sa však neuchytila a v krátkej dobe bola stiahnutá z trhu. O rok na to Facebook dal ponuku Snapchatu na akvizíciu, ten však odmietol. Odvtedy Facebook vydal množstvo aplikácii a funkcií, s ktorými Snapchat kopíruje.

Zdá sa, že Spiegel je jediným tŕňom v oku pre Facebook. Získal si totižto mladú cieľovú skupinu do veku 20 rokov, ktorú by Zuckerberg chcel. A Facebook sa odmieta vzdať.

snapchatlolz

foto: businessinsider.com

Ako Snapchat vyzerá v porovnaní s Twitterom a Facebookom

Snapchat nie je na rovnakej úrovni, ako bol Facebook pri svojom IPO. Spoločnosť však žiada o polovicu menej ako Facebook. Pokiaľ by Snapchat išiel verejne von dnes, mal by podstatne menej používateľov, než v minulosti Facebook a takisto by mal iba 1/10 hodnoty z tržieb.

Najväčšia sociálna sieť skončila svoj prvý deň na burze s hodnotou 104 miliárd dolárov, čo bolo o 26x vyššie ako jej tržby. Snapchat má však iba 5 rokov, zatiaľ čo Facebook mal pri svojom IPO 8 rokov. Keď mal Facebook toľko čo Snapchat, generoval tržby okolo 650 miliónov dolárov (613 miliónov eur), čiže dvojnásobok toho čo má Snapchat.

facebook_burza

foto: businessinsider.com

Pokiaľ sa Snapchat porovná s Twitterom, vyzerá to preňho ružovejšie. Twitter existoval 7 rokov, keď išiel na verejnosť a mal zhruba taký istý počet mesačných používateľov. V tom roku generoval okolo 665 miliónov dolárov, čo je menej, než plánuje Snapchat. Hodnota Twitteru po čase prudko klesla z 27 miliárd (25 miliárd eur) na 12 miliárd (11,32 miliárd eur). Spoločnosť takisto stále nevykázala zisk.

twitter_burza

foto: businessinsider.com

Čo sa stane so Snapchatom?

Bude mať Snapchat rovnaký počet používateľov ako Facebook (1 miliardu)? Pokiaľ áno, valuácia 40 miliárd dolárov (37,7 miliárd eur)neznie tak bláznivo. Alebo z neho bude ďalší Twitter a po čase sa prepadne?

Snapchat podobne ako Twitter nie je pre staršiu generáciu ľahký na používanie. A pokiaľ chce Snapchat ďalej rásť, bude si musieť podchytiť staršiu cieľovú skupinu. Spoločnosť sa taktiež môže stať niečim úplne iným - 20 miliardovou (18,8 miliard eur) messaging aplikáciou ako WhatsApp, 15 miliardovou (14,16 miliard eur) médiovou spoločnosťou ako Viacom alebo oveľa menšou kamerovou spoločnosť, akou je GoPro s hodnotou 1,4 miliardy (1,32 miliardy eur).

Je to jedno veľké neznáme. Keďže je však spoločnosť mladá, existuje šanca, že bude i naďalej rásť rovnaký tempom ako doteraz. Spiegel už totižto niekoľkokrát potvrdil, že sa naňho dá spoľahnúť.

zdroj: businessinsider.com, zdroj titulnej fotografie: businessinsider.com

Pridať komentár (0)