Šia­le­ný prí­beh znač­ky Lam­borg­hi­ni: Tak­to vzni­ka­lo jed­no z naj­vý­ni­moč­nej­ší­ch áut!

Martin Bohunický / 9. novembra 2015 / Tools a produktivita

V spo­loč­nos­ti superš­por­tov nie je Lam­borg­hi­ni len čle­nom, je líd­rom.

 

V priebehu posledných 50 rokov sa Lamborghini stalo jednou z najžiadanejších a najrešpektovanejších značiek na automobilovom trhu. Podobne ako jeho večný rival Ferrari, aj Lamborghini sa od počiatku stretávalo s problémami a prežilo nejednu finančnú krízu. 

V priebehu času dala značka zo Sant'Agata svetu niekoľko najúžasnejších a najikonickejších áut histórie. Toto je príbeh o tom, ako sa z Lamborghini stalo Lamborghini!

 

Keď sa povie "Lamborghini", väčšine ľudí príde na um podobný obrázok. No nie vždy to bolo tak.

 

Po druhej svetovej vojne sa Ferruccio Lamborghini uplatnil s výrobou farmárskych strojov. S nadobudnutým majetkom sa rozhodol priniesť Európe novú značku superšportov. 

 

Z výrobcu traktorov sa teda napokon stala legenda. Pýtaš sa ako? Problém je, že každý ti povie niečo iné.

 

Jedna verzia tvrdí, že Ferruccio sa rozhodol vytvoriť vlastnú značku z trucu. Ako motoristický nadšenec vlastnil Lamborghini celý rad automobilov, medzi nimi aj vozidlá Maserati a Ferrari, s ktorými však nebol nikdy spokojný a sťažoval sa samotnému Enzovi Ferrarimu. Enzo Ferrari na sťažnosť reagoval podráždene a vyhlásil, že Lamborghini môže maximálne jazdiť na traktore, keď nevie jazdiť autom a že jeho kritiku neprijíma. Ferruccio sa naštval a povedal, že začne robiť skutočne dobré autá.

 

Druhá verzia tvrdí, že motiváciou bol jednoducho zisk, segment superšportov bol ekonomicky atraktívny. Pravda je zrejme niekde uprostred. 

 

Ikonické logo býka znamená len to, že Ferruccio bol nadšencom do býčich zápasov. Každé auto z dielne Lamborghini je pomenované po býkovi, alebo po niečom, čo sa býkov týka.

 

Lamborghini debutoval v roku 1963 s nádherným 350GT.

 

Aby bol dizajn naozaj špičkový, ukradol Enzovi dizajnérov z Carrozerria Touring.

 

Lamborghini ďalej potreboval poriadny motor. Aby ho vytvoril, vzal Ferrari ďalšieho zamestnanca - šéfa vývoja Giotta Bizzarriniho.

 

Bizzariniho 3,5 litrový V12 bol a stále je výnimočný.

 

Priebehom času bol motor stále väčší, výkonnejší a technologicky vyspelejší.

 

 

No jeho gro sa prakticky nezmenilo. Vylepšený model Bizzarriniho motora je dokonca stále aj v Murciélagu.

 

Ďalším modelom Lamborghini bola štýlová, no stále konvenčná Miura.

 

Napriek popularite Miura však Lamborghini nemalo dosť peňazí. V roku 1972 bol Ferruccio nútený predať značku švajčiarskej skupine.

 

Po odchode Ferruccia zmenila značka majiteľa niekoľkokrát. V priebehu týchto rokov vydala model Espada...

 

...Jarama...

 

...a štvormiestne Urraco.

 

V roku 1974 vydal Lamborghini prvý model s ikonickým otváraním dverí. Toto je Countach. 

 

V priebehu rokov Countach súperil na autosalónoch s Ferrari. Keď však išlo o plagáty na stenách tínedžerov, Countach víťazil o kilometre.

 

Countach je 40 rokov po vydaní stále jedným z najpopulárnejších a najznámejších modelov. 

 

Keďže Ferrari potom vydalo výnimočný F40 a do súťaže sa s 959 priplietlo aj Porsche, Lamborghini potrebovalo novú vlajkovú loď. Na tento model čakáš celý článok - vzniklo Lamborghini Diablo.

 

 

Diablo bolo posledným modelom Lamborghini pred smrťou Ferruccia Lamborghiniho. Zomrel v roku 1993 a dožil sa 76 rokov.

 

Lamborghini sa rozhodla kúpiť nemecká Audi. No než sa tak stalo, CEO značky Audi si pýtal povolenie od šéfa VW Groups Ferdinanda Piecha. Piech ako potomok Ferdinanda Porsche s tým mal problém, pretože nechcel sklamať svoju rodinu. Napokon však k obchodu v roku 1998 prišlo. A prvým modelom pod hlavičkou Audi sa stalo Murciélago.

 

Murciélago bolo pomenované podľa býka, ktorého matador bodol 24-krát a ten napriek tomu prežil. Pekný odkaz rivalom z Maranella :)

 

V roku 2004 pridalo Lamborghini do portfólia entry-level Gallardo. Toto auto sa stalo najpredávanejším modelom značky v histórií.

 

V roku 2005 sa stal šéfom Stephan Winkelmann a vydať prvé auto mu trvalo 6 rokov. V roku 2011 vydal Winkelmannov tím Aventador.

 

Aventador je pomenovaný podľa býka, ktorý v roku 1993 prežil brutálny súboj s matadorom. 

 

V roku 2014 vyšiel nástupca Gallarda Huracan. Huracan bol býk, ktorý bojoval v roku 1879.

 

Dnes chystá Lamborghini okrem špeciálnych modelom ako Veneno...

 

...a Sesto Elemento...

 

...aj svoje prvé SUV s názvom Urus.

 

Dnes je Lamborghini úplne inou značkou, než bola pred piatimi dekádami. 

 

Finančne stabilná značka je pripravená tvoriť ďalšie legendárne superšporty. A ja sa na to neskutočne teším.

zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)