Slavomír Hruška – hľadanie investora pre tvoj startup vyzerá asi takto

  • "Na Slovensku je obrovský prebytok peňazí pre startupy", hovorí názov januárového blogového príspevku Michala Trubana. A má pravdu. Peňazí tu je dosť, ako aj investorov. Problémom je skôr nedostatok kvalitných projektov a tímov, ktoré si investície zaslúžia, alebo si ich jednoducho nevedia vypýtať.
Screen Shot 2016-03-27 at 19.53.45
  • "Na Slovensku je obrovský prebytok peňazí pre startupy", hovorí názov januárového blogového príspevku Michala Trubana. A má pravdu. Peňazí tu je dosť, ako aj investorov. Problémom je skôr nedostatok kvalitných projektov a tímov, ktoré si investície zaslúžia, alebo si ich jednoducho nevedia vypýtať.

V našej startupovej komunite však máme aj takých, čo investície získali. Medzi nich patrí aj Slavomír Hruška – CEO Localization Guru, startupu, ktorý rastie ako z vody a darí sa mu aj v zahraničí. Slavo navyše vytiahol poznámkový blok, otvoril pivo a rozhodol sa svoje skúsenosti o investíciách spísať a pomôcť svojím startupovým bratom, za čo mu patrí palec hore.

 

CEO Localization Guru, Slavomír Hruška, foto: archív Slavomír Hruška

1. Budeš robiť veľa chýb

Podnikanie je v mnohom podobné škole, ale s dôležitým rozdielom. Nemáš učebnicu so správnymi odpoveďami, spravíš preto veľa chýb. Väčšina z nás však odmalička dookola počúva, že chyby sú zlé. Spravil si niečo zle na základke? Nech sa páči, budeš mať horšiu známku a zničím ti trocha sebavedomie, nech sa bojíš riskovať… Vráťme sa však k podnikaniu. Je NUTNÉ aby si robil chyby. Bez toho to jednoducho nepôjde. Spočiatku sa ti to bude zdať zlé, no rany sa zahoja a ver mi, keď ti poviem, že chyby sú to najlepšie čo sa ti môže stať, pretože každá chyba ťa niečo naučí.

Z médií budeš počuť samé success stories o úspešných podnikateľoch, milionároch, playboyoch a podobne, lebo úspech je viac „sexy“. To ťa ale nezroní. Za každým tým úspechom je kopa chýb a ak pozorne počúvaš, polovica príbehov úspešných sú neúspechy a chyby, ktoré spravili. Radím ti teda, neboj sa riskovať. Vezmi svoje presvedčenie a otestuj ho! Buď si však vedomý, čo ti môže risk dať a čo spôsobiť, riskovať neznamená bezhlavo konať. A späť k tým success stories z médií, prečo sa z chýb úspešných nepoučiť? Naštuduj si ich príbehy a pouč sa z chýb ostatných.

foto: localization Guru

2. Meetingy s investormi ti budú pripadať ako randenie

Či hľadáš partnera alebo investora, dobrý vzťah vyžaduje čas. Pár mesiacov nazad, keď sme s Localization guru začínali sa nám podarilo pomerne rýchlo dohodnúť investora. Dôvodom však nebolo jeho hľadanie, ale to, že sme sa sústredili viac na produkt ako investíciu. S investorom som dal Skype – z izby, v pyžame a investíciu som získal. Ako vo vzťahu, netreba hľadať, makaj na sebe (svojom produkte) a ono to príde. Stretnutie s investorom sme v ten deň museli odvolať, keďže sme sa museli venovať klientovi. Vysvitlo, že naše rozhodnutie – klient je prvý, potom investícia bolo jedno z dôvodov, prečo sme vôbec investíciu dostali.

 

3. Najskôr validuj, potom automatizuj!

Peniaze však rýchlo prišli a rovnako rýchlo aj odišli. Nerozhadzovali sme ich, ale zákazníci nás svojím správaním prekvapili. Startup sme budovali v presvedčení „Buduj produkt, zákazník už príde..“ Ako sa tak na to spätne pozerám, nebol to najlepší nápad. So správnymi riešeniami a postupmi sme prišli, až keď sme svojich zákazníkov a ich problémy spoznali. A to do poslednej bodky. Darmo sme dovtedy budovali riešenie, keď sme nepoznali problém. Áno Henry Ford by ti povedal, že ľudia nevedia čo chcú a keby sa ich spýta povedali by mu „rýchlejšie kone“.. Ale vieš čo? Skutočnosť je taká, že keby tie rýchlejšie kone má, zrejme by slušne zarobil :).

foto: localization Guru

4. Poznaj svoje výdavky a buď pripravený povedať NIE

Podarilo sa nám minúť investíciu a čas nás tlačil do kúta, rozhodli sme sa preto získať ďalšiu investíciu. My sme žiadali o peniaze, oni chceli 50 stranový biznis plán, alebo finančnú predpoveď na ďalších 5 rokov. Obe pre nás boli stratou času,  keďže sme netušili, ako sa budúcnosť vyvinie. Požiadavky investora ti nemusia stále sadnúť. Čo vtedy? Zdvihni sa zatvor za sebou dvere. V podnikaní sa jednoducho musíš naučiť NIE. Ušetrí ti to veľa času a energie a pomôže ti to zamerať sa na veci, ktoré sú naozaj dôležité. Investorov je dosť, tvojho času je málo.

 

5. Ak investícia, tak „Smart money“

Dohoda o investícii je v podstate ako manželstvo. Vieš, že s investorom stráviš dlhú dobu, preto si je dobré aj dvakrát premyslieť s kým „budeš spávať“, alebo v tomto prípade, od koho prijmeš peniaze. Nik predsa nechce nepríjemný rozvod. Radšej si to dvakrát premysli. Nesústreď sa na peniaze, znie to ako žart ale hovorím to vážne. Pri investícii sú najdôležitejšie podmienky, nie peniaze. Podmienky rozhodnú o budúcnosti startupu. Ak len nepotrebuješ investíciu kvôli strategickým kontaktom a vystačíš si bez nej, tak ju nerieš. Jednoducho sa investícii vyhýbaj. Uspieť sa dá aj bez investora.

 

Že o čom je startup Localization Guru? Pozri si super pitch Slava :)

 

Čo sa týka nás, my sme investíciu podpísali na hudobnom festivale. V jednej ruke chladné pivečko, v druhej pero. Po mesiacoch rokovania to prebehlo najlepšie ako mohlo. Zapamätaj si. Keď si vyberáš investora, polož si jednu dôležitu otázku. „Skočil by som s ním aspoň raz do týždňa na pivo?“ Ak si odpovieš áno, je to tvoj pravý! Nechceš s ním tráviť čas? Potom neber jeho peniaze.

foto: localization Guru, Connect Coworking

Zdroj: linkedin.com, zdroj titulnej fotografie: archív Slavomír Hruška

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá