Slováci nehorázne plytvajú jedlom. Táto značka sa ich to rozhodla odnaučiť

  • Značka kuchynských a domácich spotrebičov KLARSTEIN odštartovala kampaň zameranú na boj proti plytvaniu s potravinami
  • Reaguje tak na štatistiku, ktorá odhalila, že priemerný Slovák ročne vyhodí viac ako 100 kilogramov potravín
fadd
KLARSTEIN, wikipedia.org-OpenIDUser2
  • Značka kuchynských a domácich spotrebičov KLARSTEIN odštartovala kampaň zameranú na boj proti plytvaniu s potravinami
  • Reaguje tak na štatistiku, ktorá odhalila, že priemerný Slovák ročne vyhodí viac ako 100 kilogramov potravín

V EÚ sa ročne vyhodí až 88 miliónov ton jedla, čo predstavuje 173 kilogramov na osobu. Najviac jedla však vyhadzujú koneční spotrebitelia, a to až 53 percent. Hneď za nimi nasledujú továrne s 19-timi percentami.

Je preto veľmi dôležité zmeniť správanie spotrebiteľov. Ľudia síce tvrdia, že kontrolujú dátum minimálnej trvanlivosti a dátum spotreby, no len málokto vie, aký je medzi nimi rozdiel. A tak často putujú do smetí aj potraviny, ktoré mohli ešte pokojne skončiť na tanieri.

zdroj: KLARSTEIN

Podľa svetovej poľnohospodárskej organizácie (FAO) má vyhodené jedlo na svedomí až 8 percent všetkých emisií skleníkových plynov, za ktoré môžu ľudia. Za každý kilogram jedla sa do atmosféry vypustí 4,5 kg oxidu uhličitého. 

Vyhadzovanie jedla nie je len ekonomický a environmentálny problém, ale týka sa aj etiky. Podľa FAO žije na svete až 793 miliónov podvyživených ľudí. Netýka sa to len rozvojových krajín. V roku 2014 si podľa Eurostatu až 55 miliónov ľudí v EÚ nemohlo každý druhý deň dovoliť poriadne jedlo. Predstavuje to 9,6% našej populácie.

Plytvanie jedlom je naším národným športom

Aký dopad má potravinový odpad na naše prostredie, ako proti nemu bojujeme na Slovensku alebo ako efektívne skladovať potraviny, aby ostali dlhšie čerstvé? To všetko spolu s prípravou jednoduchých receptov zo zachránených potravín sa mohli naučiť hostia podujatia s názvom „Zachráňme potraviny/Boj o prežutie“.

Celá akcia sa konala pod záštitou značky KLARSTEIN, ktorá odštartovala v júni kampaň s cieľom naučiť ľudí neplytvať potravinami. O program sa postaralo aj občianske združenie Free Food a Lucia Grigová, autorka populárneho blogu o varení „Do poslednej omrvinky“.

Ľudia tu ochutnali jedlá zo zvyškov, ktoré takmer všetci bežne vyhadzujeme, ako napríklad dip z brokolicového hlúbu alebo letné gazpacho zo zelenej časti melónu.

K zníženiu plytvania jedlom vie prispieť každý z nás. Existuje veľa jednoduchých spôsobov, ako zredukovať množstvo odpadu v domácnostiach a zároveň poskytujú návod ako ušetriť z domáceho rozpočtu. Či už lepším plánovaním nákupov potravín, varením zo zvyškov jedál alebo rozumným uskladnením v chladničke.

Na webe Odpadlici.sk, ktorý je súčasťou osvetovo-edukačnej kampane od značky KLARSTEIN, nájdeš množstvo tipov a ukážok, aké nenáročné je neplytvať potravinami.

Na tento celospoločenský problém poukazuje aj animované video, ktoré je príbehom o chladničke, kde hlavní protagonisti bojujú o prežutie. Misiou každej potraviny je byť zjedený.  No, v reálnom svete, sa to nie vždy tak skončí.

Čoskoro sa budeš môcť aj ty zapojiť do ďalších podujatí, ktoré šíria osvetu a poukazujú na vážnosť témy plytvania jedlom.

Už dnes 18. júna sa v priestoroch Design Factory v Bratislave uskutoční prednáška pre verejnosť, kde sa dozvieš napríklad aj to, ktoré potraviny patria do chladničky, alebo či je vôbec možné žiť vo svete bez plytvania. Vstup na toto podujatie je zadarmo, odporúčame ti, aby si si vopred zarezervoval lístok. Urobiť tak môžeš TU.

To, že aj zo zrelšieho ovocia a zeleniny sa dá vyrobiť chutná šťava, bude KLARSTEIN demonštrovať od 17. do 30. júla v uliciach Bratislavy. Počas týchto dvoch týždňov môžeš stretnúť vozík KLARSTEIN a pochutnať si na ovocných a zeleninových šťavách. Zároveň sa okoloidúci môžu oboznámiť s tým, ako vplýva plytvanie potravín na každého z nás, ako je na tom Slovensko a prečo by sme mali začať práve od seba.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá