Slováci a ich sen, ktorého sa nevzdali

  • Všetci po niečom túžime, máme svoje sny, ale nie každý je schopný ich uskutočniť. Vyžaduje si to totiž veľkú dávku snahy, energie, sebazaprenia, odhodlania a schopnosti vstať po páde. To je balíček, ktorým nedisponuje každý. Ale Tomkovci z Prešova áno.
tomarkaero
  • Všetci po niečom túžime, máme svoje sny, ale nie každý je schopný ich uskutočniť. Vyžaduje si to totiž veľkú dávku snahy, energie, sebazaprenia, odhodlania a schopnosti vstať po páde. To je balíček, ktorým nedisponuje každý. Ale Tomkovci z Prešova áno.

Firmu Tomark vedú dvaja. Otec a syn. Na začiatku nemali nič, postupne sa vypracovali, no v období krízy museli prepustiť veľké množstvo zamestnancov. Fungujú už vyše 20 rokov. Vyrábajú zvárané dielce hlavne pre nemecký koncern Bernard Krone.

Podnikanie rozbiehal otec, Daniel Tomka. Tomka svoje deti do rodinného podniku netlačil, syn sa k nemu pridal pár rokov po skončení štúdia na vysokej škole, s tým, že dcéra pracuje v oblasti módy. Daniel Tomko mladší sa pomaly pripravuje na prebratie firmy po svojom otcovi, ktorý v ňom má plnú dôveru a je presvedčený, že syn je na túto úlohu pripravený.

viper

foto:tomarkaero.com

V začiatkoch to nebolo med lízať. Do rozbehnutia firmy investovali všetky svoje rodinné peniaze. V podstate stavili na jednu kartu. Najskôr to s podnikaním vyzeralo veľmi dobre, Tomark vyrábal návesy pre Bernard Krone a firma postupne rozkvitala. Mali približne 150 zamestnancov. Problém nastal s príchodom ekonomickej krízy. Odberateľom sa nevyprázdňovali sklady s návesmi, a preto klesali objednávky.

Tomark bol nútený prepustiť väčšinu svojich zamestnancov. Situácia bola dokonca taká zlá, že zvažovali aj zatvorenie podniku, ale to by sa im v konečnom dôsledku neoplatilo, preto sa rozhodli vo výrobe predsa len pokračovať. Zmena nastala až na jeseň 2009, kedy sa rozbehli objednávky. Tomark prosperuje dodnes, zameriava sa hlavne na modernizáciu výrobných procesov.

viper2

foto:tomarkaero.com

Splnenie sna predstavuje divízia Tomark Aero, ktorá vyrába ultraľahké a už aj klasické lietadlá. Začalo to nevinne, ako rozhovor s kamarátom o svojej túžbe. Ako to však už býva, dobrá sieť kontaktov dokáže divy a kamarát ho zoznámil s Ladislavom Dobrovičom, bývalým pilotom Boeingu a s jeho synom. Tvorba prototypu Vipra DS4 trvala približne jeden rok. Predali 110 kusov tohto ultraľahkého lietadla.

viper3

foto:tomarkaero.com

Rok 2016 je pre divíziu Tomark Aero výnimočný, pretože získali európsky certifikát na výrobu lietadiel, na základe ktorého môžu predávať lietadlá po celom svete. Certifikát sa vzťahuje na Viper, ktorý už nebude klasifikovaný iba ako ultraľahké lietadlo, ale aj ako normálne veľké lietadlo. To znamená, že im Viper bude môcť začať prinášať zisk.

Okrem toho majú na tento rok v pláne aj novinku v podobe ultraľahkého lietadla Skyper GT9.

Skyper05

foto:tomarkaero.com

Tomkovci sú dôkazom toho, že sny sa dajú plniť, a to aj keď si z malej krajiny v srdci Európy, pretože keď sa nevzdávaš, dokážeš veľké veci a Tomark Aero bude našej krajine robiť rozhodne dobré meno vo svete.

zdroj: tomarkaero.com, zdroj titulnej foto: tomarkaero.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá