Slováci ukazujú, ako vyrobiť zdravý produkt bez skratiek potravinárskeho priemyslu. Jeho chuť ocenili aj vo svete

  • V našej krajine pribúda čoraz viac lokálnych výrobcov, ktorí nie sú ochotní v oblasti kvality svojich výrobkov robiť kompromisy
  • Presadiť sa na trhu plnom nadnárodných gigantov však často nie je jednoduché
  • Slovák Matúš Fürek prostredníctvom svojej značky Jablčnô dokazuje, že zamerať sa na poctivú výrobu je obzvlášť v dnešnej dobe veľmi dôležité a oplatí sa to
Jablčnô
  • V našej krajine pribúda čoraz viac lokálnych výrobcov, ktorí nie sú ochotní v oblasti kvality svojich výrobkov robiť kompromisy
  • Presadiť sa na trhu plnom nadnárodných gigantov však často nie je jednoduché
  • Slovák Matúš Fürek prostredníctvom svojej značky Jablčnô dokazuje, že zamerať sa na poctivú výrobu je obzvlášť v dnešnej dobe veľmi dôležité a oplatí sa to

Kým v roku 1993 mali Slováci v porovnaní so susednými krajinami najnižšiu spotrebu cukru, o 20 rokov neskôr sme sa „precukrili“ na prvé miesto, čo znamená takmer 50 kg na obyvateľa za rok. Za jeho nadmernou spotrebou sú podľa expertov najmä sladené nealkoholické nápoje. Ich spotreba na Slovensku za posledných 20 rokov stúpla takmer trojnásobne.

Doba sa mení a s ňou sa menia aj návyky Slovákov, ktorí naskakujú na trend zdravej výživy, s ktorou je spojené aj obmedzenie konzumácie zbytočne presladených nápojov. 

Spoločnosť Jablčnô má v tomto smere takpovediac vyhraté vďaka zloženiu jej výrobkov. Tie neobsahujú žiadne umelé konzervanty, farbivá, stabilizátory či pridaný cukor. Za to v nich nájdeš v priemere až 70% čistej jablkovej šťavy, ale aj bylinky z našich lúk ako je šípka, mäta či ibištek. 

zdroj: Jablčnô

Značka, ktorá robí našej krajine dobré meno aj v zahraničí, vsadila na nekompromisnú výrobu, čo sa aj vyplatilo. V roku 2017 a 2019 práve Jablčnô uspelo na medzinárodne uznávanej súťaži Great Taste Awards v Londýne, kde sa naslepo hodnotí výlučne chuť výrobkov.

O tom ako v dnešnom svete vyrábať prírodný produkt aj bez potravinárskych trikov sme sa rozprávali s výrobcom nápojov Jablčnô Matúšom Fürekom.

Prečo Jablčnô nepoužíva koncentráty? 

Odborník v oblasti spracovania ovocných štiav hovorí o častej skratke, ktorú používa dnešné potravinárstvo v segmente nápojov. Sú ňou koncentráty. Tie vznikajú vylisovaním šťavy z ovocia, kedy sa z nej pri teplote až 110 °C odparí cca 80% vody. Takto ekonomicky a logisticky efektívna surovina sa trasportuje po svete a na mieste finálnej úpravy sa opäť nariedi pitnou vodou na požadovanú koncentráciu a následne plní do obalov.

Matúš Fürek hovorí, že je často označovaná aj ako 100% džús, čo v človeku môže evokovať dojem 100% prírodného pôvodu.

„Tento proces je však natoľko invazívny, že vitamíny, minerály a ostatné prospešné látky nemôžu prežiť toto spracovanie a na konci dňa je koncentrát síce možno chutnou, ale nie veľmi zdravou surovinou. Výrobcovia sa to snažia občas nahradiť umelo doplnenými vitamínmi a inými látkami, nie je to však nikdy identické s prvotne vylisovanou šťavou,” vysvetľuje Matúš. 

zdroj: Jablčnô

Jablčnô sa tejto potravinárskej metóde celkom vyhýba. Slovenská spoločnosť disponuje vlastnými jablkovými sadmi a rovnako aj technológiou, ktorá jej umožňuje dozreté jablká za studena lisovať ešte v ten deň ako boli obraté z jabloní. 

„Vďaka tomuto precíznemu, ale aj logisticky náročnému procesu, má naša šťava maximálny obsah vitamínov, minerálov a ostatných zdraviu prospešných látok. A z tejto šťavy, následne pomocou ďalších prírodných ingrediencií, ako napríklad tri druhy byliniek či chinín, vyrábame jablkové nealko nápoje a tiež sajder,” dopĺňa. 

Arómy a farbivá sú pre Jablčnô zbytočné

Ďalšou skratkou, ktorá je v potravinárstve často využívaná, sú arómy a farbivá. Nakoľko ľudia vnímajú nielen chuť, ale aj farbu a vôňu, je ich nevyhnutné nejako docieliť. Bolo by však nesmierne nákladné do každého výrobku dostať každú zložku v pôvodnom stave, a preto sa používajú arómy.

Vďaka nim je chuť a vôňa presne podľa požiadaviek výrobcu, respektíve zákazníka a nie je potreba pracne izolovať tieto zložky z ich pôvodných zdrojov. 

zdroj: Jablčnô

„Arómy už častokrát vôbec nepochádzajú zo suroviny, ktorú majú pripomínať. Tak napríklad vanilín sa prevažne vyrába z vedľajšieho produktu pri spracovaní dreva, avšak japonskí vedci ho dokonca izolovali aj z maštaľného hnoja. Pre chemický priemysel to v dnešnej dobe skrátka nie je problém,” upozorňuje. 

Proces výroby nápojov sa tak podľa Matúša Füreka zjednodušuje na miešanie jednotlivých izolovaných zložiek v presných pomeroch. Má to nesporné výhody. Jednou z najvýraznejších je štandardizovaná chuť. 

„Ak pracujete so surovinami, ktoré sú vždy identické a máte stabilnú receptúru, je v zásade nemožné dostať rozdielnu chuť. Samozrejme, je to aj veľmi ekonomické, nakoľko vám stačí využiť už hotovú ingredienciu, ktorá je lacná. Aj tento v potravinárstve bežný krok sme sa však rozhodli obísť,” hovorí.

Dá sa to aj bez pridaného cukru? 

Cukor a jeho sladká chuť je pre ľudí magnetická a nesmierne obľúbená. Zaujímavá je však príčina. Naše telo a mozog sa dlhé tisícročia formovali a naučili sa vnímať sladkú chuť ako niečo, čo zaručuje osoh a zároveň pôžitok.

Dôvod je jednoduchý. V prírode nenájdeš plod (ovocie, zeleninu), ktorý je sladký a pritom by ti uškodil. Naopak, zabezpečí človeku energiu a k tomu aj veľké množstvo vitamínov. Matúš objasňuje, že náš organizmus sa logicky nastavil tak, že sladká chuť sa spája s niečím zdravým a podvedome ju vyhľadáva. 

„Dnešný potravinársky priemysel už dávno pochopil túto ľudskú genetickú inklináciu k sladkému a s radosťou ju využíva. Háčik je však v tom, že vám väčšinou neponúkne cukor v prírodnej podobe (napr. výťažok z ovocia) ale pridáva len ten umelo koncentrovaný a v obrovskom množstve,” objasňuje. 

zdroj: Jumpstory

Vďaka pridanej sladkej chuti sú následne produkty chutné a máte potrebu si ich dať opäť. A čo je najdôležitejšie, všetko sa to dá dosiahnuť veľmi ekonomicky, nakoľko cukor je lacná surovina. Matúš konštatuje, že ide naozaj o ideálny biznis – nízke náklady, obľúbená chuť a koniec koncov ešte aj „návykový” efekt.

„My v Jablčno sme sa rozhodli neísť touto cestou. Žiaden cukor do našich nápojov nepridávame, iba v nich chránime ten, ktorý jablká už prirodzene obsahujú. Vďaka tomuto prírodnému cukru (fruktóza, glukóza), sme taktiež schopní vyrobiť nápoje obľúbenej chuti, primeranej energetickej hodnoty, ale nie sú presladené rafinovaným cukrom. Navyše, z jabĺk do nápojov prechádza aj veľké množstvo vitamínov, minerálov a zdraviu prospešných látok,” dodáva Matúš Fürek.

Chémiu v potravinách už berieme ako štandard. Je však aj iná cesta 

Výrobcovia sa v dnešnom svete predbiehajú, kto predstaví špecifickejšiu chuť, intenzívnejšiu vôňu či lákavejšiu farbu svojho výrobku. Na zadnej strane etikety však potom častokrát nájdeme dlhý zoznam rôznych É-čok a umelých aditív.

Výrobca Jablčnô nám však prezradil, ako sa dá dobrá chuť, vôňa aj farba dosiahnuť aj výlučne prírodnými zložkami. 

„Základom každého nášho nápoja je čistá jablková šťava a jej priemerný obsah v nich je 70%. Aby sme jej zabezpečili čo najkonštantnejšiu chuť, rozhodli sme sa ju lisovať zo siedmich druhov jabĺk. Číslo 7 nie je náhodné. Podrobným ochutnávaním, spoznávaním a kombinovaním jednotlivých odrôd sme našli tých sedem, ktoré sú pre nás úplne ideálne,” hovorí Matúš.

Napríklad jablká Golden Delicious vynikajú bohatou sladkou chuťou, odroda Fuji je zase harmonickým spojením sladkokyslých tónov a Idared šťave napokon dodáva potrebný kyslastý odtieň. Takto pripravenú surovinu následne tím Jablčnô vylaďuje ďalšími ingredienciami. 

zdroj: Jablčnô

„Napríklad pri nápoji Bylinka varíme čaj zo šípky, mäty a ibišteka. Takto získaná prírodná aróma a jasná farba sa následne mieša s jablčnou šťavou a vďaka nej vzniká finálny nápoj Bylinka. Sýto ružová je vďaka šípke a ibišteku a voňavá vďaka mäte,” objasňuje.

Jemne bublinkový Strik je zase podľa Matúša ideálny pri aktívnom relaxe. Zložený je z jablčnej šťavy a pramenitej vody. Optimálne tak doplní tekutiny a energiu napríklad po rannom cvičení a upúta svojou bohatou, avšak ľahkou a sviežou chuťou.

Najušľachtilejším nápojom je Sajder. Vzniká fermentovaním čerstvej jablkovej šťavy, ktoré mu zabezpečuje obsah alkoholu vo výške 5,5 %. A nakoniec je tu Tonik, ktorý spája chuť jabĺk a výraznú, horkú stopu chinínu.

Kvalitné lokálne produkty budú čoraz žiadanejšie 

Prieskumy medzi slovenskými zákazníkmi jasne ukazujú, ktorým smerom by sa mali výrobcovia uberať. Kým v 90. rokoch bola pri výbere potravín rozhodujúca predovšetkým cena, dnes je tomu inak. 

Dnes sme ako spotrebitelia náročnejší a v potravinách hľadáme viac ako iba výhodnú kúpu. Aj keď cena hrá stále dôležitú úlohu, z prieskumov jasne vyplýva, že na prvé miesto kladieme kvalitu potravín.

zdroj: Jablčnô

Čím ďalej, tým viac sa u nás prejavuje aj potravinový lokálpatriotizmus. Viac ako 10 % z nás radšej podporí domácu ekonomiku a vyberie si výrobok od slovenských dodávateľov.

Tieto výsledky hovoria jasnou rečou. Prišli sme do bodu, kedy je pomerne zbytočné snažiť sa ľudí oklamať dochucovadlami a inými umelinami vo výrobkoch. Aj prax ukazuje, že na trhu sa udržia len tí, ktorí nie sú ochotní v oblasti kvality robiť kompromisy.

Našťastie takýchto výrobcov v našej krajine pribúda čoraz viac. Netreba však zabúdať, že táto cesta nie je ľahká a bez ich podpory zo strany nás, zákazníkov, môže ľahko vyjsť nazmar.

Najnovšie video