plast
Bye Bye Plastic/ Mike Ševčík
mob
Bye Bye Plastic/ Mike Ševčík

Slováci vyvinuli vlastný bioplast so svetovým potenciálom. Ich prvý produkt je už v predaji

  • Značku orieškových masiel Pure Nuts, zrejme mnohým netreba obzvlášť predstavovať, stojí za ňou Samuel Olejár a Ján Vlk
  • Mladí podnikatelia najnovšie spojili sily s 24-ročný Samuelom Kostkom a na trh prinášajú svoj vlastný bioplast
  • Nový bioplast, ktorý je vyvinutý a vyrobený na Slovensku sa v podmienkach skládky rozloží ako šupka od banánu
  • Značku orieškových masiel Pure Nuts, zrejme mnohým netreba obzvlášť predstavovať, stojí za ňou Samuel Olejár a Ján Vlk
  • Mladí podnikatelia najnovšie spojili sily s 24-ročný Samuelom Kostkom a na trh prinášajú svoj vlastný bioplast
  • Nový bioplast, ktorý je vyvinutý a vyrobený na Slovensku sa v podmienkach skládky rozloží ako šupka od banánu

Samuel Kostka sa pred nadviazaním spolupráce s tímom Pure Nuts venoval dovozu produktov ako je panenský kokosový olej či kokosový cukor. Ešte pred rokmi oslovil ohľadom distribučnej spolupráce aj Samuela Olejára a Jána Vlka, no nakoniec z toho nič nebolo. Dnes už fungujú pod spoločnou značkou Bye Bye Plastic, Samuel Kostka tu má na starosti R&D a sourcing. Ján Vlk sa venuje predaju a account manažmentu a Samuel Olejár má na svojich pleciach komunikáciu a marketing firmy.

Tím značky objasňuje, že bioplast ako taký nie je nič nové – napríklad Henry Ford vyrobil auto z bioplastu zo sóje už v roku 1941. Takéto auto však nebolo pre zákazníka zaujímavé a to najmä z ekonomického hľadiska. 

zdroj: anyauto.com.au

„Navyše bioplasty sú dnes ešte stále disruptívna technológia, čo okrem iného znamená, že majú minimálny trhový podiel a aj preto nie sú pre veľké firmy prioritou. Tento fenomén je skvele popísaný v knihe The Innovator’s Dilemma od Claytona Christensena,“ vysvetľuje pre Startitup Samuel Olejár.

Práve tento aspekt je však paradoxne najväčším benefitom bioplastu z dielne Bye Bye Plastic. „Kombinácia vlastností ktoré sme v ňom skĺbili, ho veľmi približuje ku konvenčnej technológii, a teda plastom z ropy. Aj z hľadiska cenovej dostupnosti, aj z pohľadu technologickej kompatibility.“

zdroj: Bye Bye Plastic/ Mike Ševčík

Do tejto novinky už tím inovátorov investoval rádovo desiatky tisíc eur. „A stále to pribúda, radšej to ani nejdeme počítať presne,“ konštatuje Samuel.

Presný názov ich bioplastu je Kospa BioMolding M-416 a jeho vývoj trval približne tri roky. Najväčším problémom pri vývoji, bolo podľa Samuela Kostku dosiahnutie podobných mechanických vlastností ako má obdobný plast z ropy. Objasňuje, že niektoré neúspešné varianty boli príliš krehké a pri náraze sa rozbili na malé kúsky, iné nemali žiadnu pružnosť a boli tvrdé ako kameň.

zdroj: Bye Bye Plastic/ Mike Ševčík

„Je to hlavne pokus a omyl. Pri tejto konkrétnej zmesi, to bolo presne 416 pokusov,“ popisuje vývoj bioplastu Samuel.

Pravdou je, že výrobná cena ekologického variantu je oproti bežnému plastu vyššia o viac ako 100 %. Cena konvenčného polypropylénu je na úrovni dvoch eur, v prípade bioplastu od Slovákov to je 6 eur. Ak sa však na problematiku pozrieme komplexne, cenové rozdiely nemusia byť veľkým problémom:

„Dovolíme si odvážne tvrdenie – bioplasty sú lacnejšie ako plasty z ropy. Keďže ich uhlíková stopa je v podstate neutrálna, nevytvárajú žiadny problém a ani náklad do budúcna. Na druhej strane, plasty z ropy sa nerozložia ani za 100 rokov, takže vytvárajú dlhodobý problém a značný náklad pre budúce generácie.“

Kúpil by si si produkty vyrobené z bioplastu?

Tím značky konštatuje, že tento náklad platí celá spoločnosť, nie výrobca daných produktov. Sú presvedčení, že bežné plasty sú lacnejšie len z pohľadu výrobcov, nie z pohľadu spoločnosti.

„Veľkým plusom pre všetky eko riešenia je, že pomaly dochádza k zreálňovaniu cien aj cez legislatívu. V Taliansku napríklad výrobca zaplatí extra environmentálnu daň, ak časť jeho produkcie nie je z bioplastov. Ďalším riešením k nižšej cene sú samozrejme úspory z rozsahu.“

zdroj: Bye Bye Plastic/ Mike Ševčík

Samuel tvrdí, že téma bioplastov a udržateľnosti vo všeobecnosti začína byť stále zaujímavejšia. Čoraz viac ľudí si uvedomuje svoj dopad na životné prostredie a chcú s tým niečo spraviť. Pre určité segmenty je to podľa jeho slov tiež výhodná forma marketing. Ide o výhodný pomer vyššej výrobnej ceny produktu k znalosti značky, ktorú vie firma budovať.

Go Bananas

Samotný bioplast však nie je to jediné, čo Slováci prinášajú. Spustili tiež predaj zubnej kefky vyrobenej z ich bioplastu a to pod vlastnou značkou Go Bananas, pričom po lete by mali byť dostupné aj ďalšie produkty. Pod touto značkou pripravujú produkty zamerané na udržateľnú kozmetiku. Kefku Go Bananas nájdeš už aj na pultoch reťazca dm drogerie.

„Rúčka zubnej kefky je z bioplastu, ktorý pochádza z rastlinných zdrojov, 96 % je bio pôvodu a zvyšok tvorí zmes minerálov, ktoré vylepšujú jeho mechanické vlastnosti. Kefku po opotrebení stačí jednoducho zahodiť do odpadkového koša na plast alebo do komunálneho odpadu, kde sa úplne rozloží.“

zdroj: Bye Bye Plastic

Samotná kefka je tiež dôkazom toho že slovenský bioplast má rovnaké vlastnosti ako bežný plast a nijako neuberá výrobkom na funkčnosti. Značka Go Bananas má pritom už teraz v biznise veľmi dobre našliapnuté, nakoľko o spolupráci rokuje aj z firmami zo Švajčiarska či Fínska. „Z dôvodu zachovania obchodného tajomstva nemôžeme konkretizovať, čomu sa firmy venujú, až kým nebude spustený finálny produkt.“

Pure Nuts

Aj keď nový projekt Bye Bye Plastic či značka Go Bananas si žiadajú veľa pozornosti, tím podnikateľov udržiava v prosperite aj značku Pure Nuts. Tá za rok 2020 dosiahla tržby takmer pol milióna eur. Skokové nárasty tržieb si na tento rok radšej neplánujú. „Myslím že po roku 2020 si veľa ľudí uvedomilo aké iluzórne takéto ciele môžu byť,“ konštatuje Samuel.

zdroj: Finstat

Na tento rok však pripravujú hneď niekoľko noviniek, svojim zákazníkom chcú napríklad priniesť príchute cookies podľa štandardov Pure Nuts – to znamená vo vegánskej kvalite, bez gluténu a bez lacných náhrad ako biely cukor alebo palmový olej. „A samozrejme musia byť prudko jedlé!“

zdroj: Finstat

Ako sa však vôbec dá zvládnuť vedenie toľkých projektov súčasne? „Od začiatku sa snažíme procesy v Pure Nuts automatizovať a dlhodobo budovať kvalitný tím, aby sme mali čas plnohodnotne sa venovať aj novým projektom a nápadom. Sú dni keď robíme veci ktoré naozaj chceme a vôbec nám to nepripadá ako práca. A keď sa vyskytnú problémy, ktoré zhltnú veľa energie, treba myslieť na to že aj pracovať treba udržateľne.“

zdroj: Pure Nuts

Samuel tiež priznáva, že mali naozaj veľké šťastie na skvelých ľudí a s väčšinou spolupracujú v podstate od úplného začiatku. „Máme tiež užšiu marketingovú spoluprácu s firmou Azylo, ktorá už viac ako dva roky produkuje náš Magazín Pure Nuts a čoskoro chystáme niečo ešte väčšie,“ dodáva.

'

Najnovšie