Slovák Adrián pracuje v najdrahšom bare v Nórsku: Nóri dnes pijú len do tretej ráno, bývalo to horšie (ROZHOVOR)

  • Slovák Adrián Michalčík za posledné roky precestoval vyše 30 krajín sveta, v roku 2016 sa stal najlepším barmanom v Českej republike
  • Momentálne si plní svoje sny v Nórsku, kde je šéfbarmanom v bare, ktorý v roku 2020 získal ocenenie najlepší bar v krajine
Adrián Michalčík
archív Adrián Michalčík
  • Slovák Adrián Michalčík za posledné roky precestoval vyše 30 krajín sveta, v roku 2016 sa stal najlepším barmanom v Českej republike
  • Momentálne si plní svoje sny v Nórsku, kde je šéfbarmanom v bare, ktorý v roku 2020 získal ocenenie najlepší bar v krajine

Adrián Michalčík je rodák zo Zvolena. Od detstva inklinoval k športu, hrával profesionálne hokej. Na strednú školu chcel ísť študovať to, čo ho v tom čase najviac napĺňalo, a to bol práve šport. Cestu mu však skrížila neskoro podaná prihláška a jeho kroky napokon viedli na Hotelovú akadémiu.

Už počas štúdia sa zaujímal o prácu barmana a po jej skončení získal pozíciu vo VIP zóne v banskobystrickom klube Ministry of Fun. Po štyroch rokoch sa presťahoval do Prahy, kde pracoval v známom L‘ Fleur mixology & champagne bare. V Českej metropole absolvoval kurz Pražskej barovej akadémie, kde nakoniec pôsobil ako lektor.

  • Barmanstvo je spojenie troch profesií. Akých? 
  • V ktorých veciach by sa Slovensko mohlo inšpirovať svetom?
  • Koľko eur si dokáže zarobiť šikovný barman v Nórsku?
  • Ktoré aspekty sú najdôležitejšie v bare, ktorý chce patriť medzi najlepších?
  • Prečo sa v Nórsku podáva alkohol len do tretej hodiny ráno?

Adrián má na konte viacero úspechov. Za zmienku nepochybne stojí titul najlepší barman v Českej republike v roku 2016. Okrem toho na svetovom finále súťaže WorldClass v Miami skončil medzi TOP 6 barmanmi sveta.

Dnes Adrián pôsobí v Osle, ako šéfbarman baru Pier 42 v hoteli Amerikalinjen, ktorý v roku 2020 získal ocenenie najlepší bar Nórska.

„Mal som niekoľko pracovných ponúk, ale najviac ich bolo z Ázie – Čína, Singapur. Lákala ma aj Ázia, ale Nórsko bolo pomerne bližšie k mojej rodnej krajine. Vedel som, že neustále môžem byť spojení s Českom a Slovenskom. Mentalita ľudí tu nie je až taká odlišná ako u nás, pričom na ázijskom trhu žije človek v úplne inej komunite. Navyše, Nórsko je jedna z najbohatších krajín Európy, podmienky na život sú tu na vysokej úrovni,“ opisuje Adrián.

Adrián Michalčík
zdroj: archív Adrián Michalčík

Chcel si s prácou barmana už niekedy skončiť?

Doposiaľ som nad tým ešte ani raz neuvažoval. Práca za barom ma napĺňa, je to príjemné miesto, kde sa ľudia stretávajú pri rôznych príležitostiach. Baví ma spoznávať nových ľudí, tráviť s nimi čas a som rád, že im vždy môžem urobiť ich deň lepším.

Čo je tým najdôležitejším aspektom gastro biznisu?

Ja vidím úspešný biznis v troch hlavných pilieroch, tým je personál, ktorý pracuje v podniku, druhým je samozrejme produkt a tretím je celková atmosféra, kde by som zaradil – čistota  podniku, správne osvetlenie, hlasitosť či štýl hudby.

Najpodstatnejším aspektom je samozrejme personál, lebo častokrát do baru prichádzajú ľudia, ktorí majú za sebou ťažký deň a chcú sa len porozprávať. Ja osobne by som išiel radšej do baru, kde mám milého barmana a dal si obyčajný gin a tonic a užil si ten čas. Než prísť do baru, kde podávajú prvotriedne kokteily, ale nevenujú mi pozornosť a cítim sa tam nevítaný, nemáme žiadny vzťah s barmanom, je tam cítiť chlad.

Pokiaľ drink servíruje človek, ktorý ma rád ľudí a vie vytvoriť príjemnú atmosféru, tak to je si myslím, že najpodstatnejšie pre dobrý a zdravý biznis. Potom samozrejme, ak máme dobrý kokteil a snažíme sa vytvoriť ten produkt komplexnejší a, aby mal z toho zákazník zážitok je to len ďalší bonus.

Ako hovoríš, ľudia navštevujú bary v rôznych životných situáciách. Pripadáš si niekedy aj ako psychológ?

Určite áno, barmanstvo je spojenie troch profesií. Jednou profesiou je psychológ, lebo ak nadviažeme nejaký vzťah so zákazníkmi, tak sa chcú podeliť s ich pozitívnou alebo negatívnou skúsenosťou. Vedieme s nimi konverzáciu a musíme mať zvládnuté akési limity, o čom sa vyjadrujeme, o čom zas nemôžeme rozprávať, čo odkryjeme z nášho súkromia a taktiež ten hosť by sa mal cítiť, že je konverzácia skôr o ňom ako o barmanovi. Barman si mu tam nemá čo vylievať jeho srdce, to by malo byť naopak.

Z jednej strany teda určite psychológ a z druhej by som povedal, že sme aj herci. Za tým barom sme celú noc videní hosťami a robíme určitú performance. Netreba však zabudnúť, že sme v prvom rade barmani. Musíme mať správne znalosti a zručnosti v danom obore. Vedieť zvoliť správny drink či vedieť použiť správne ingrediencie, aby bol zákazník s týmto výsledkom spokojný.

Adrián Michalčík
zdroj: archív Adrián Michalčík

Stal si sa dokonca najlepším barmanom Českej republiky a na svetovom finále súťaže WorldClass v Miami skončil medzi TOP 6 barmanmi sveta. Aký je to pocit a, čo to pre teba, ako barmana znamená?

Bola to najväčšia pocta, ktorú som doposiaľ dostal v rámci môjho odvetvia. Bola to nie len veľká skúsenosť, ale aj zodpovednosť reprezentovať krajinu. Mal som príležitosť vidieť svetovú elitu počas jedného týždňa a zmerať si s nimi sily. Tvrdo som pracoval na tom, aby som to vyhral. Mal som to, ako víziu a nemyslel som v tom čase na nič iné. Veľa som študoval a zdokonaľoval sa.

Išlo o najprestížnejšiu súťaž na svete. Uspieť tam znamená byť o čosi lepší ako niekto iní. Bolo tam 56 krajín a boli tam barmani na vysokej úrovni, išlo tam o desatiny bodov. Súťaž mi však priniesla mnohé nové príležitosti od cestovania až po pracovné ponuky. Otvorila mi dvere do budúcna, keby som neuspel, tak asi zrejme, by ponuka z Nórska neprišla a ja by som pôsobil podľa všetkého niekde na českej scéne.

V čom máš pred inými barmanmi naozaj navrch?

Ťažko povedať, ale dnes som u nás v bare zodpovedný za kokteilové menu. Viem zvoliť tie správne ingrediencie do drinku, som kreatívny a inovatívny. Zákazníkom sa snažím ponúknuť komplexnú skúsenosť – servis, chuť aj príbeh.

O aké príbehy ide?

Storytelling považujem za úžasný nástroj predaja, a tiež prostriedok, ktorým sa dá odlíšiť od konkurencie. Napríklad na starom kokteilovom menu sme mali kokteil, ktorý bol inšpirovaný sociálnymi médiami.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK