Zabudni na premakané diéty či moderné fitness stroje. Najzdravšie žil pračlovek

Minister vnútra: Kritizovať môže niekto Čechov kvôli opatreniam, nie nás

Slovenský pilot: Komerčné lietadlá môže pilotovať aj slepý človek

Slovenka Katka je pilotkou ozbrojených síl: V aeroklube boli páni s nevhodnými poznámkami, ale to k tomu asi patrí

  • Poručíčka Katarína Gombíková si išla za svojím snom, dnes je pilotkou vzdušných síl
  • Od júna 2020 posilnila tím Dopravného krídla Kuchyňa, pritom má len 24 rokov
 srcset
Katarína Gombíková/ MOSR
  • Poručíčka Katarína Gombíková si išla za svojím snom, dnes je pilotkou vzdušných síl
  • Od júna 2020 posilnila tím Dopravného krídla Kuchyňa, pritom má len 24 rokov

Katarína absolvovala prvý výcvik v bezmotorovom lietaní ešte počas štúdia na gymnáziu. Už vtedy ju svet lietania uchvátil. Jej sen stať sa pilotkou sa jej začal napĺňať po bakalárskom štúdiu na AOS.

Mladá Slovenka absolvovala praktickú časť pilotného výcviku v leteckej škole v Trenčíne, kde nalietala okolo 100 hodín na lietadle Diamond DA-20 Katana, plus niekoľko hodín v rámci skupinovej zlietanosti. Prechod z vetroňa na motorové lietadlá podľa jej slov nebol nejako zložitý. Bolo to aj vďaka tomu, že medzitým začala lietať na lietadlách PS-28 cruiser.

Ak zvládne náročný letecký výcvik a získa potrebný nálet a skúsenosti, už o 6 až 9 mesiacov môže byť prvou pilotkou vo Vzdušných silách OS SR, ktorá bude lietať na dopravnom lietadle C-27J Spartan. Katarína je dôkazom, že ísť si za svojím snom má zmysel, nech sa zdá akokoľvek náročný.

Katarína nám prezradila, že už ako malé dievča túžila byť kozmonautkou. „Bolo však treba si nájsť niečo realistickejšie a tak som sa dostala k letectvu,“ prezrádza. 

Stala sa preto pilotkou a prekvapivo nie je v tejto profesii jediná. V práci mám kolegyňu ktorá je takisto pilotkou dopravného lietadla ako som ja, v Prešove na vrtuľníkoch je ešte jedna,“ približuje. 

zdroj: Katarína Gombíková/ MOSR

Zastávať však post pilotky nie je len tak. Katarína má za sebou tri roky bakalárskeho štúdia, ktoré absolvovala na Akadémii ozbrojených síl gen. M. R. Štefánika v odbore elektronika ako aj a dva roky inžinierskeho štúdia na leteckej fakulte TUKE. Katarína má momentálne nalietaných už viac ako 250 hodín na civilných lietadlách, na svoj prvý let si však, paradoxne, nespomína.

Môj prvý let si v podstate ani nepamätám, ako malá som občas chodila s otcom na letisko a tam som sa vozila na malých lietadlách. Serióznejšie som sa lietaniu začala venovať, keď som mala 16 a začala som výcvik na bezmotorových lietadlách,“ hovorí. 

zdroj: Katarína Gombíková/ MOSR

Aj keď lietanie nie je vždy celkom bezproblémové, mladá pilotka priznáva, že zatiaľ sa nedostala do príliš rizikovej situácie. Naozajstný strach pri lietaní tak na vlastnej koži ešte nazažila.

Na Slovensku je množstvo adeptov a adeptiek, ktorých práca pilota pre Vzdušné sily OS SR láka. Ako sa však ním aj stať? V prvom rade si treba podať prihlášku na vstup do ozbrojených síl. Nasleduje výberové konanie, ktoré pozostáva z previerky fyzickej zdatnosti a psychotestov a potom ešte lekárska prehliadka a psychotesty pre letecký personál,“ objasňuje. 

Nakoľko Katarína mala nalietaných dostatok hodín z civilu, rovno začala letecký výcvik na viacmotorové lietadlá a potom výcvik lietania podľa prístrojov. Všetko dokopy jej to zabralo pár mesiacov. Ak človek začína od nuly, tak je to podľa jej odhadov práca na dva až tri roky. 

zdroj: Katarína Gombíková/ MOSR

Aké osobnostné predpoklady musí spĺňať človek, ktorý sa chce stať pilotom? Podľa Kataríny treba hlavne chcieť lietať a mať nejaký vzťah k lietaniu. „Tiež neuškodí, keď človek vie vychádzať aj s druhými, pretože lietanie nie je individuálna záležitosť a vždy spolupracuje viac ľudí,“ hovorí.

Katarína sa taktiež podelila o jej letecký sen. Aj keď priznáva, že z typov, na ktorých doposiaľ lietala, sa jej veľmi dobre lietalo na Z-142, Z-43 a DA-42, je aj model lietadla, v ktorom túži aspoň raz letieť. Aspoň raz by som sa chcela previezť na nejakej historickej stíhačke ako Hawker Hurricane alebo Spitfire,“ priznáva.

zdroj: Katarína Gombíková/ MOSR

Katarína pracuje v kolektíve, kde je jasná prevaha mužov. Aj keď zdôrazňuje, že ľudí nesúdi na základe pohlavia a záleží od konkrétneho človeka, konštatuje, že byť dievčaťom v tomto prostredí nie je vždy jednoduché. S ľuďmi, s ktorými som lietala, som nikdy problém nemala, v aeroklube sa občas našlo pár starších pánov s nevhodnými poznámkami, ale to k tomu asi patrí,“ hovorí. 

Chcel/a by si sa stať pilotom/pilotkou?

 Čo sa týka jej kariérnych cieľov, v tých má už teraz jasno. Určite by som sa chcela dostať na C-27J Spartan, ako hobby by som sa chcela venovať leteckej akrobacii, na to si však musím najprv našetriť,“ hovorí. 

A čo by mladá pilotka na záver poradila všetkým mladým ľuďom, ktorí by sa chceli stať pilotmi? Nevyskúšaš, nevieš. Aj keď sa to všetko zdá na prvý pohľad veľmi komplikované, treba do toho ísť a skúsiť to,“ dodáva.

Najnovšie video