Slovenská značka CILA dokazuje, že aj móda sa dá robiť v súlade s prírodou a zároveň štýlovo  

  • Ala Krivá chcela vytvoriť pohodlnú módu. Jej sen sa naplnil a zrodila sa CILA, oblečenie, ktoré rastie s vami, šetrí prírodu a milujú ho malí aj veľkí. 
cilka
facebook.com/CILA
  • Ala Krivá chcela vytvoriť pohodlnú módu. Jej sen sa naplnil a zrodila sa CILA, oblečenie, ktoré rastie s vami, šetrí prírodu a milujú ho malí aj veľkí. 

Ala je z Považskej Bystrice a je vyučená krajčírka, keď skončila školu, povedala si, že nikdy nebude šiť. Táto práca je podľa nej ťažká a náročná. Potom sa spolu s manželom Tomášom vybrali do Anglicka a po ich návrate začali špekulovať, čo ďalej. Ich prvá myšlienka bola šiť zástery, pretože to považovali za najjednoduchšiu voľbu. Začali preto zháňať látky. Chceli však neobyčajné dizajnové kúsky, ktorých cena je zväčša vysoká. Obmedzili sa preto len na výrobu malých hračiek, ktoré predávali pod značkou ALALA.

Neskôr začala Ala uvažovať o výrobe alternatívnej módy, nie takej, ktorú ľudia kupujú kvôli trendom a reklamám. Takéto kúsky zväčša po čase skončia v kontajneroch, pretože ľudia k nim nemajú žiaden vzťah.

Nejde však o to úplne odbojkotovať vkusné kúsky a oblúkom sa im vyhýbať. Ide skôr o nastolenie určitej alternatívy, z ktorej nebude profitovať len človek, ale aj príroda a spoločnosť. V Cile ide o vytvorenie nadčasového, kombinovateľného štýlu, ktorý nezostarne ani rokmi. Stačí kupovať menej, vyberať si správne, rozmýšľať nad tým, čo kupuješ a nie len impulzívne vhadzovať módne kúsky do košíka pretože sú v akcii.

Impulzom pre vznik slovenskej značky ako je Cila bolo aj školenie Fashion revolution, kde sa rozoberala otázka pomalej módy – slow fashion. Mnoho ľudí stále nevie alebo si nechce priznať, že módny priemysel je jednou z hlavných ekologických záťaží. Móda je dnes stále rýchlejšia a menej kvalitná. Keď si človek kúpi lacné oblečenie, dlho nevydrží také, aké si ho kúpil – stratí farbu, materiál stratí kvalitu a čoskoro nemáme, čo na seba.

foto:cila.me

Pomalá móda (slow fashion) je ohľaduplná k životnému prostrediu, k pracovnej sile, k svojim zákazníkom a ich kapitálu. Bojkotuje konfekčnú výrobu, podporuje ručné šitie, malých nezávislých dizajnérov a lokálnu tvorbu, oblečenie z materiálov, ktoré podliehajú etickým a ekologickým princípom.

V Cile sa veľa času venuje aj zháňaniu tých správnych materiálov. Od tých komerčných sa snažia prechádzať na príklad na certifikovanú biobavlnu alebo aj na „upcycling“, a teda vracanie produktu do užívania s novou pridanou hodnotou, aby predišli vytváraniu ďalšieho odpadu. V malej lokálnej dielni Cila sa oblečenie tvorí z látok, ktoré fabrikám zostali z kolekcií. Pre nich takýto textil predstavuje len odpad, pre značku Cila je to zase poklad.


CILA sa snaží šíriť myšlienku, aby si človek spravil svoj vlastný koncept toho, ako chce vyzerať a cítiť sa dobre a zároveň podporoval lokálny trh. V Cile snívajú o tom, že ľudia začnú byť hrdí na to, že Slováci sú schopní robiť krásne veci.

Viac o slovenskej značke Cila, ktorá to robí inak sa dozvieš TU.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá