Slovenské bicykle Kellys dobyli svet. Začali ako maličká požičovňa, dnes ich pozná každý Slovák

  • Pôvodne mali bratia požičovňu bicyklov, dnes patria k najväčším exportérom do zahraničia
  • Najnovšie začali s výrobou elektrobicyklov, v ktorej vidia budúcnosť
Kellyspin
Facebook/Kellys Bicycles, Kellys Bicycles
  • Pôvodne mali bratia požičovňu bicyklov, dnes patria k najväčším exportérom do zahraničia
  • Najnovšie začali s výrobou elektrobicyklov, v ktorej vidia budúcnosť

Bratia Peter Divinec a Branislav Divinec sa po páde komunizmu rozhodli podnikať. „Roky ma ťažilo chodiť každý deň do neperspektívneho zamestnania. Keď konečne prišla možnosť robiť niečo sám, cítil som, že to chcem, nech by som robil čokoľvek,“ uviedol Peter Divinec pre portál Podnikajte.  

Peter neváhal a otvoril si živnosť. Predtým pracoval v piešťanskej Tesle a v prvých rokoch podnikania pracoval ako učiteľ na Vodohospodárskom učilišti.

Príbeh ESET-u: Takto sa zrodil slovenský technologický gigant

Branislav Divinec spolu s kamarátom otvorili požičovňu bicyklov v autokempe. Peter im chodil pomáhať, neskôr si požičal peniaze a k podnikaniu sa sám pripojil. „Kellys vznikol v roku 1991, začali sme ako požičovňa, mali sme niekoľko bicyklov, ktoré sme požičiavali pri autokempingu,“ vraví Peter. Bicykle boli českej značky Liberta a Favorit.

Od požičiavania k predaju

Cez leto im biznis s požičiavanými bicyklami prekvital. Po letnej sezóne sa im hlásili obyvatelia okolitých obcí, že by si bicykle radi kúpili.

Pád komunizmu so sebou priniesol aj divokú privatizáciu a nedostatok tovaru. Bratia spočiatku s predajom váhali, báli sa, že keď bicykle predajú, budúcu sezónu nebudú mať čo robiť.

„Neskôr sa to preklopilo do toho predaja, na cyklostyle sme si vytlačili letáčiky. Sobotu ráno o siedmej sme chceli predávať bicykle na trhovisku, o šiestej už tam stál dav ľudí, a za pol hodinu boli bicykle preč,“ povedal Peter Divec. Neskôr začali bicykle ponúkať predajcom bicyklov, ktorí mali prevádzky.

Problémom bol zákon o maloobchodných ceninách, ktorý v Československu platil. Ceny reguloval štát a predajcovia si ich nemohli samostatne zvyšovať. Bratia tak vymysleli fígeľ v podobe servisu. K predaju poskytovali aj služby ako fúkanie gúm.  

Začiatok predaja

Začiatok výroby dnes už slávnych bicyklov sa datuje od roku 1994. Bratia získavali bicykle zo Slovenska čoraz ťažšie, na bicykle zo zahraničia zas museli platiť 15 % clo, pričom zistili, že ak si bicykle zmontujú sami, budú platiť len 4 % na súčiastkach.

Spoločnosť sa tak rozhliadala po vhodných dodávateľoch, a tých našla v Ázii, konkrétne v Taiwane. V Ázii im ale nepredávali hotové bicykle ani diely. Všetko si museli sami navrhnúť. Stála tak pred nimi nová výzva, ako navrhnúť bicykel, aby bol čo najlepší. Najskôr sa museli naučiť všetky technické záležitosti, neskôr spôsob montáže. Návrhy nových modelov ostali v kompetencii slovenského zadávateľa dodnes.

Slávne „komunistické“ chrumky, ktoré prežili desaťročia aj bez reklamy. Slovenskú pochúťku nám môžu len závidieť

Na výrobnú halu vo Veľkom Orvišti, kde chceli bicykle montovať, si museli vziať úver. Výrobcovia z Taiwanu Wu Gwo-Ming a Chih-Heng Chen sú dodávateľmi spoločnosti dodnes a navyše dnes vlastnia aj čiastku v spoločnosti potom, ako sa Branislav Divinec rozhodol spoločnosť opustiť.

Spočiatku firma predávala aj iné značky bicyklov ako Kellys, a to Admiral, Alpina, Mama a Lincoln. Neskôr sa rozhodli zamerať len na jednu značku, a tou bola Kellys.

zdroj: Facebook/Kellys Bicycles

Export najskôr do Čiech potom do Poľska

Postupne sa stal päť miliónový trh na Slovensku pre firmu malý. Situáciu neuľahčil ani vstup konkurenčnej zahraničnej firmy na trh. Spoločnosť sa tak rozhodla pre export do okolitých krajín.

Prvá bola Česká republika v roku 1996, po nej nasledovalo Poľsko v roku 1997. „Začiatky neboli celkom jednoduché, pretože idete do cudzieho prostredia, väčšinou tam potrebujete miestnych ľudí, ale dokázali sme sa tam udržať,“ povedal Peter Divinec.

Rozdiely v správaní zákazníkov sú hlavne v kultúrnych rozdieloch a v rozdieloch v očakávaní, inak rozmýšľa Nemec ako Slovák. „Pre nemecký trh musíte mať čierne bicykle. Keby ste taký sortiment ponúkli na Slovensku alebo v Poľsku, tak sa Vás pýtajú, či sme my pohrebníctvo. Teraz musíte zostaviť kolekciu aby si aj Slovák niečo kúpil, aj Poliak a Nemec aby si tam našiel niečo,“ povedal Divinec.

zdroj: Facebook/Kellys Bicycles

Podľa Divinca je najlepšie, keď sa firmy rozhodnú pre export do zahraničia geograficky najbližšieho okolia. Spája ich podobná kultúra, myslenie aj jazyk.

Spočiatku sa spoločnosť pokúšala predávať lacné bicykle, no neskôr si uvedomila, že to nie je najlepší spôsob podnikania, keďže zákazníci s nimi boli často nespokojní a spoločnosť mala veľa peňazí v kapitále. Firma tak prešla na strednú a vysokú kvalitu, ktorú ponúka dodnes.

V súčasnosti firma exportuje do 35 krajín po celom svete.

Z firmy MAMA je Kellys

Kellys pôvodne patril pod spoločnosť MAMA spol s. r. o.. Podľa obchodného registra sa MAMA spol. premenovala na KELLYS BICYCLES s.r.o. ku prvému septembru 2010. Firma je súčasťou americkej skupiny Cycle Source Group.

Najvyššie zisky firma zaznamenala v roku 2018, a to 1 529 015 €.  V minulom roku dosiahla firma obrat 32 177 065 €.  V roku 2016 sa síce firma podľa Finstatu nachádzala v červených číslach, ale to kvôli tomu, ako spoločnosť uviedla, že zosúladila účtovnú evidenciu s reálnym ohodnotením zásob a nehnuteľností. Takýto postup je v účtovníctve bežný a neznamená zlú kondíciu firmy.

Firma v súčasnosti podľa štatistického úradu zamestnáva 150 – 199 zamestnancov.

zdroj: Finstat.sk

Kellys má aj svoj vlastný jazdecký tým

Spoločnosť má aj svoj vlastný jazdecký tím s menom Kellys Factory Team.  Tím sa zúčastnil aj mnohých svetových a slovenských súťaží horských bicyklov MTB. 

Firma ich považuje za dôležitú časť ich spoločnosti, ktorá reprezentuje značku spoločnosti a popritom testuje nové modely bicyklov, zároveň jazdci zasielajú spätnú väzbu výrobcom a dizajnérom. Aby sa nový model dostal do výroby, prejde obdobie okolo troch rokov, pričom rok testujú bicykel profesionálni jazdci.

zdroj: Facebook/Kellys Factory Team

zdroj: Facebook/Kellys Factory Team

Spoločnosť sa chce presadiť na trhu s Elektrobicyklami

Kellys v súčasnosti ponúka nie len bicykle, ale aj cyklistické doplnky ako fľaše, batohy, košíky alebo náhradné diely. V predaji má aj široký výber cyklistického oblečenia.

Najnovšie sa spoločnosť chystá dobiť svet elekrobicyklov. Peter Divinec ako predvídavý podnikateľ sleduje najnovšie trendy vo svete predaja a vývoja bicyklov a rozhodol sa tak, že spoločnosť vytvorí svoj vlastný elektrobicykel. Divinec odhaduje, že za pár rokov bude pomer elektrobicyklov a klasických bicyklov rovnaký.

„Myslím, že sa nám ako prvým podarilo vytvoriť športový e-bike s pevným rámom s vlastnosťami bežných športových hardtailov. Skĺbili sme požiadavku zakomponovania batérie do rámu tak, aby sme nenarušili pevnosť ani vzhľad a vyvinuli model, ktorý má rovnako tuhý rám ako bežný športový horský bicykel, je odolný proti torzným napätiam a nekrúti sa pri zaťažení v zákrutách,“ uviedol pre časopis Forbes Peter Divinec.

Kellys v súčasnosti ponúka viac modelov elektrobicyklov od celoodpružených horských bicyklov po mestské bicykle. Cenová dostupnosť záleží od náročnosti daného modelu a výkonnosti motoru. Najlacnejší začína na cene 1 899,00 eur a najdrahší stojí 5499,00 eur.

Odstavená výroba aj predajne v dôsledku koravírusu

Pandémia vírusu COVID-19 negatívne zasiahla aj Kellys. Spoločnosť musela v marci a v apríli zatvoriť predajne a odstaviť výrobu, no napriek tomu sa jej podarilo udržať pracovné miesta pre všetkých svojich zamestnancov. 

V budúcnosti budú musieť odstaviť  produkciu bicyklov na približne mesiac a pol v dôsledku výpadku produkčnej kapacity od partnerov v Japonsku, Taliansku a iných koronou zasiahnutých krajín.

Nemalé problémy spôsobili firme aj zatvorené hranice. „Veľmi nám to pribrzdilo výskum a vývoj, keďže pracujeme na projekte elektrobicykla vytvoreného z novej generácie karbónu, ktorá dnes vo svete nemá obdobu. Vývoj okolo tohto materiálu vyžaduje veľa cestovania po západnej Európe, na univerzity v Belgicku a k dodávateľom, s ktorými okrem nás spolupracuje aj Európska vesmírna agentúra, ktorá tento materiál taktiež plánuje použiť a taktiež našich partnerov pomerne dosť vyťažuje, čo nám občas spôsobuje nemalé trenice.“

„Sú to inovatívne projekty, kde cestovanie je dennou súčasťou vývojového procesu. Zavreté hranice spôsobili určíte meškanie, no veríme, že všetko stihneme podľa finálneho planú,“ uviedol CEO spoločnosti Michal Divinec. Podľa neho sú, škody ktoré spôsobili zatvorené hranice, ťažko vyčísliteľné.

Zvýšený dopyt po bicykloch

Napriek negatívam, ktoré priniesla pandémia, spoločnosť zaznamenala zvýšený dopyt po bicykloch a elektrobicykloch. Spoločnosť uvádza, že záujem o novú generáciu elektrobicyklov je badateľný.

Doteraz od septembra minulého roka, keď sa podľa spoločnosti začína neoficiálna modelová sezóna, sa predalo 95 000 bicyklov a elektrobicyklov značky Kellys.

zdroj: Kellys bicycles

Článok bol pôvodne vydaný 20. júna 2020.

Zdroje: Kellys, Podnikajte, Forbes, Startitup, Finstat, Obchodný register, SME

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie