Špeciálny vlak prejde cez celú Európu, zastaví sa aj v slovenských mestách. Connecting Europe Express štartuje čoskoro

  • Jazda cez 26 krajín bude trvať len 36 dní, a to všetko bez únavných prestupov
  • Rok 2021 je európskym rokov železníc a špeciálne vlakové spojenie bude jednou z jeho najvýraznejších iniciatív
Connecting Europe Express
Connecting Europe Express,Unsplash/Steven Aguilar
  • Jazda cez 26 krajín bude trvať len 36 dní, a to všetko bez únavných prestupov
  • Rok 2021 je európskym rokov železníc a špeciálne vlakové spojenie bude jednou z jeho najvýraznejších iniciatív

Už 2. septembra sa staneš svedkom spustenia Connecting Europe Express-u, ktorý spája 26 krajín a 40 miest Európskej únie. Odštartuje z Lisabonu, svoju trasu ukončí o 36 sní v Paríži.

Rok 2021 sa stal Európskym rokom železníc a osvetľuje jeden z najudržateľnejších, najinovatívnejších a najbezpečnejších druhov dopravy, aký máme. Na celom kontinente bude v priebehu roku 2021 do popredia pozornosti železničná doprava, ktorá bude zameraná na rôzne činnosti, s cieľom podporiť využívanie železnice ľuďmi aj nákladnou dopravou a prispieť k cieľu ekologickej neutrálnosti EÚ do roku 2050. Connecting Europe Express bude jednou z najvýraznejších iniciatív Európskeho roka železníc,“ informuje oficiálny portál Connecting Europe Express.

Najudržateľnejší spôsob dopravy

V Európskej únii sa nachádza až 201-tisíc kilometrov železníc, ktoré sú považované za jednu z najudržateľnejších možností transportu. Z celkových emisií vyprodukovaných v tejto oblasti za rok 2018 tvorili železnice podiel len 0,4 %. Najviac emisií vyprodukovala cestná doprava, a to až 71,8 %, po nej nasledovala vodná doprava, 14,1 %. Civilné letectvo dosiahlo 13,2 %. 0,5 % tvorila bližšie neidentifikovaná doprava, vyplýva zo Statistical Pocketbook 2020.

Statistic Posketbook 2020
zdroj: Connecting Europe Express

Špeciálne vlakové spojenie má preukázať silu železnice spájať ľudí s podnikmi i význam politiky infraštruktúry EÚ v tomto smere.

Podľa zverejnenej interaktívnej mapy by mala trasa vlaku prekrížiť Slovensko až dvakrát. Do Bratislavy sa vlak dostane 10. septembra, a teda na 9. deň od započatia jazdy. Stáť bude na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka. Košice tento zvláštny spoj navštívi až 19. septembra.

Počas tohto bohatého časového rozpätia sa bude vlak nachádzať v rôznych mestách a krajinách, konkrétne:

  • 11. september: Šopron, Szombathely, Gyékényes, Záhreb
  • 12. september: Belehrad
  • 13. september: Niš, Skopje
  • 14. september: Gevgelia, Idomeni, Solún, Atény
  • 15. september: Atény, Solún, Kulata, Sofia
  • 16. september: Ruse
  • 17. september: Bukurešť
  • 18. september: Brașov, Sibiu, Oradea, Arad
  • 19. september: Lőkösháza, Budapešť, Košice

zdroj: Connecting Europe Express

Na Slovensku sme na ňu zanevreli

Všetci to poznáme, staré vlaky, rozpadnuté a páchnuce vagóny, o toaletách ani nevraviac. Toto je obraz, ktorý si mnohí z nás o železničnej doprave držia v pamäti. Možno však prišiel čas na zmenu. Okrem výhody nízkeho emisného zaťaženia prináša tento spôsob dopravy aj výrazné šetrenie času. Skrátka, železnice by sa mali stať čím ďalej, tým populárnejšie. To je aj snaha Európskej únie a samotného Connecting Europe Express-u.

Spopularizovanie vlakovej dopravy medzi právnickými i fyzickými osobami by mohlo napomôcť EÚ splniť jej ambiciózne ciele v oblasti uhlíkovej neutrality stanovené v zelenej dohode EÚ a stratégii Európskej komisie v oblasti udržateľnej a inteligentnej mobility. Tento potenciál je tiež dôvodom, prečo má železnica také ústredné miesto v politike transeurópskej dopravnej siete EÚ (TEN-T), informuje portál Európa.

Chcel by si sa previezť prostredníctvom Connecting Europe Express-u?

Komisárka pre dopravu Adina Vălean uviedla. „Connecting Europe Express bude skutočným a hmatateľným príkladom sily železníc. Na každej z takmer 40 zastávok sa na podujatiach stretne odvetvie železničnej dopravy, organizátori, miestne a regionálne orgány, no aj širšia verejnosť, aby diskutovali o výhodách železnice a o tom, čo je ešte potrebné vykonať, aby sa železnica mohla stať možnosťou číslo jedna pre širokú škálu cestujúcich.“

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by STARTITUP SK (@startitup_sk)

Financované z vrecka fondu Connecting Europe Facility

Fond CEF podporuje rozvoj vysoko výkonných, udržateľných a účinne prepojených transeurópskych sietí v oblasti dopravy, energetiky a digitálnych služieb. Investície CEF vypĺňajú chýbajúce články v európskej energetike, doprave a digitálnej infraštruktúre, objasňuje Európa.

Prostredníctvom politiky transeurópskych dopravných sietí sa EÚ zameriava na vybudovanie účinnej siete dopravnej infraštruktúry v celej EÚ. Nástroj na prepájanie Európy (CEF) je aj nástrojom financovania EÚ pre strategické investície do dopravy, energetiky a digitálnej infraštruktúry. V dopravnom sektore sa CEF venuje implementácii TEN-T a zameriava sa na podporu investícií do cezhraničných spojení, chýbajúcich spojení, ako aj na podporu udržateľnosti a digitalizácie.

Európske financovanie odráža kľúčovú úlohu železníc pre budúcnosť dopravy. V období 2014 – 2020 CEF Transport prispel k dekarbonizácii európskeho hospodárstva rozsiahlymi investíciami do spôsobov dopravy, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, vrátane 266 železničných akcií v celej EÚ. Finančné prostriedky CEF pridelené na železničné akcie tvoria 16,3 miliárd eur, čo je 72 % z celkového financovania CEF Transport.

Občania a organizácie, ktoré majú záujem o usporiadanie podujatia alebo akékoľvek iné aktivity na tejto zvláštnej trase, sa môžu podeliť o svoje nápady prostredníctvom adresy [email protected]

Zdroje: Statistical Pocketbook 2020, Connecting Europe Express, Európa

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech