STANDART: slovenský magazín o káve pozná už skoro celý svet!

  • Na našom malom Slovensku sa tento rok zrodil nový časopis o káve a kávovej kultúre Standart, ktorý má reálnu ambíciu prerásť do niečoho naozaj veľkého. Nedávno vyšlo už jeho druhé číslo, ktoré rovnako ako to prvé ponúka čitateľovi a kávovému nadšencovi skutočný pôžitok z čítania. O tomto magazíne sme sa porozprávali so šéfredaktorom Michalom Molanom.
image_1439186976.jpeg
  • Na našom malom Slovensku sa tento rok zrodil nový časopis o káve a kávovej kultúre Standart, ktorý má reálnu ambíciu prerásť do niečoho naozaj veľkého. Nedávno vyšlo už jeho druhé číslo, ktoré rovnako ako to prvé ponúka čitateľovi a kávovému nadšencovi skutočný pôžitok z čítania. O tomto magazíne sme sa porozprávali so šéfredaktorom Michalom Molanom.

 

Takže Michal, povedz nám ako sa ti poslednú dobu darí. V čom všetkom máš okrem magazínu ešte prsty?

Práce je veľa, sťažovať sa nemôžem. A kávy je dosť tiež a zo skúsenosti viem, že táto kombinácia spolu funguje dobre. Nedávno som úspešne od štátnicoval ako bakalár, prvú časť svojich životných “oficialít” by som teda mal za sebou. Inak sústreďujem svoju energiu najmä do Standartu – do dobrého nastavenia štruktúry a fungovania firmy. Magazín hrá teraz prím, najmä jeho anglická verzia. Okrem príprav nového webu a novej marketingovej stratégie makáme na obsahu a spoluprácach s partnermi – teší ma, že projekt je čím ďalej, tým medzinárodnejší a jeho súčasťou budú (a sú) známe zahraničné značky a autori. Okrem magazínu riešim sťahovanie sa do nového mesta – po osobnej a rovnako aj firemnej línii. Tak veľa googlim.

 

A teraz k samotnému Standartu. Čo spôsobilo nakopnutie, že by ste vytvorili takýto časopis?

Jeden let z Milána do Bratislavy, kedy som si v priebehu piatich minút nasketchoval ideu magazínu do Evernote aplikácie v telefóne. Stále mi to tam svietilo, tak som do toho začal rýpať. Dovtedy som s kamarátmi popri škole pracoval najmä na eventoch – TEDxNitra a Coffeefest Slovakia – a na pár online projektoch, kde mi však chýbal hmatateľný výsledok práce. Scéna špecializovaných a kvalitne spracovaných zahraničných tlačených magazínov mi prišla zaujímavá po obsahovej a aj obchodnej stránke. No hlavne s komunitou, ktorú sme kávovými podujatiami začali okolo seba tvoriť a vďaka ľuďom, ktorých som stretol, prišla inšpirácia priniesť do sveta výberovej kávy “výberový” magazín, aký mi zatiaľ na (nie len) európskom trhu chýbal. Od tohto cieľa máme ešte ďaleko, no verím, že sme sa vybrali dobrým smerom.

 

 

 

Aké teda boli prvé kroky od nápadu k návrhu (obsahovému aj vizuálnemu) a následne k samotnému výtlačku?

Prvé kroky mohli začať až po vytvorení stratégie Standartu – značky, ktorá symbolizuje náš subjektívny pohľad na svet okolo nás, na prácu a na výsledky, ktoré sú pre nás štandardom. Nosný produkt je Standart magazín, kde bolo spočiatku najdôležitejšie po obsahovej línii vytvorenie kapitol, ktoré na seba nadväzujú a obsahujú rôzne typy článkov; po partnerskej línii zase vytvorenie jemne netradičnej formy spolupráce so značkami; po marketingovej, samozrejme, branding a pozícia na trhu. Až keď bolo jasné, že čo, ako a prečo chceme robiť, mohli sme začať riešiť. Začalo hľadanie partnerov, autorov, fotografov a najmä formovanie nášho tímu.

 

Predpokladám, že názov Standart má čo to spoločné so „ Štandard“ výberom kávy. Alebo sa mýlim?

Je to jedna časť príbehu. Obdobie socializmu a príchod “temnej ” štandardnej kávovej zmesi, ktorú si pamätá najmä generácia našich rodičov, síce svetu nepriniesla dobrú chuť, no dá sa povedať, že z časti položila základy kávovej kultúre a ranným kuchynským rituálom v našich zemepisných šírkach. Práve na tých staviame.

Hlavný dôvod názvu však vychádza z našej filozofie – veríme, že “specialty coffee” (pozn. výberová káva) a moderná kultúra s ňou spätá, nie je iba trendová záležitosť určená štýlovým ľuďom v pekných košeliach, s fúzmi a tetovaniami na rukách. Je to životný štýl, ktorý dobre chutí a my sa usilujeme o to, aby sa stal “štandardom ”.

 

Predstav nám v krátkosti jadro tímu, ktorý stojí za Standartom.

Pokiaľ Standart beriem ako značku, ktorý zastrešuje aj v šetky naše aktivity okrem magazínu – Coffeefest Slovakia a Slovak AeroPress Championship v Bratislave, Coffeefest Austria vo Viedni a pár ďalších vecí, tak nás je v súčasnosti sedem. Natália – naša designérka a moja priateľka – sa stará o vizuálnu stránku, Ondrej popri práci pre českú pražiareň Doubleshot v Prahe pracuje na distribúcii a pomáha pri obsahovej a technickej stránke podujatí; Juraj s Róbertom sa usmievajú na našich partnerov – pracujú na spoluprácach so značkami, marketingu a manažmente; no a Martin s Matejom pomáhajú zvládať množstvo práce a dobrovoľníkov na festivaloch. Miška od tretieho čísla pomáha s konzultáciami a fotením, či už do magazínu alebo na podujatiach. Okrem interného tímu pracujeme na externej báze s desiatkami fotografov, redaktorov, ilustrátorov a korektorov.

 

Celý tím sa zatiaľ projektu venuje popri svojich hlavných prácach a práve to je moja najväčšia výzva –  vytvoriť firmu, ktorá dokáže uživiť samú seba a ľudí, ktorí budú robiť skvelú prácu a posúvať tak naše  „štandardy” stále vyššie.

 

Standart Magazine – Teasing Video from Standart Magazine on Vimeo.

 

Pokiaľ viem, prvé číslo sa vypredalo skutočne rýchlo. Ako si stojí to druhé?

Magazín sa dnes vrátane Čiech a Slovenska predáva vo viac ako 15 krajinách, postupne to rastie. S druhým číslom sme išli do tlače s dvojnásobným nákladom a s veľkým očakávaním, ako naň ľudia zareagujú. Verím, že sme sa zase o kúsok posunuli – po obsahovej aj vizuálnej stránke. Stále je však čo vychytávať – je skvelé mať okolo seba množstvo ľudí z kávovej komunity, ktoré nás inšpiruje a dodáva veľa konštruktívnej spätnej väzby.

 

Myslíš si, že je na mieste tvrdiť, že je to časopis pre každého? Ako to vidíš?

Je pre každého, kto vie oceniť dobrú a na detaily zameranú prácu. Od začiatku sme chceli, aby bol magazín písaný a komunikovaný v jazyku, ktorému porozumejú všetci a nie len úzka skupina kávičkárskych fanatikov. Standart magazín je primárne o ľuďoch, ktorí kávovú kultúru tvoria, čo okrem baristov, pražiarov alebo farmárov sú aj zaujímaví hostia kaviarní. Do obsahu sa tak dostane aj veľa nekávových tém, ktoré ráz magazínu pekne dotvárajú.

 

 

Hneď pri prvom čísle ste robili aj anglickú verziu. Znamená to, že sa časopis uchytil aj za hranicami?

Angličtina bola samozrejmosťou od začiatku a zahraničný trh je primárny. Najviac sa nám magazín predáva v Berlíne, Budapešti, Viedni alebo Londýne, no nadviazali sme však prvé spolupráce so značkami v Spojených Štátoch a Ázii, od ktorých si sľubujeme veľa.

 

Čo v Standarte nájdeme? Akým témam sa venujete alebo by ste sa chceli venovať? Je jasné, že o základoch kávy sa nedá písať do nekonečna.

Dobrá otázka. Nechceme sa staviť do pozície odborného časopisu a písať tak iba fakty o káve a jej prípravách, to by sme po šiestich číslach nemali o čom písať. Ukazujeme na široké spektrum ľudí, ktorí tvoria modernú kávovú scénu a chceme tak priblížiť čitateľom ich príbehy a pohľad na svet. Kto každý vytvára obsah magazínu? Nie je ľahké zaplniť 100 strán zodpovedným obsahom. Články pochádzajú ako od Slovákov i Čechov, tak aj od odborníkov zo zahraničia. A ako to celé funguje?

V treťom čísle je väčšina redaktorov zo zahraničia – z Británie, Spojených Štátov alebo napr. Indonézie. Snažíme sa o vytvorenie tímu redaktorov, s ktorými môžeme pracovať aj na ďalších číslach, a ktorí vedia robiť kvalitnú žurnalistiku. Obsah plníme na jednej strane rozhovormi, na druhej reportážami a názormi redaktorov. Celý kolobeh začína vytvorením stratégie – čo chceme v ďalšom čísle povedať? Potom odomňa dostanú všetci redaktori “Editor’s brief ”, v ktorom sú popísané dôležité časy, popis témy, návrh konceptu a spolupráce. Jednotlivé články sa musia navzájom vyvažovať a navzájom na seba nadväzovať, celé je to o konzistencii a “dramaturgii ”.

 

 

Prezraď nám, aké máte so Standartom plány do budúcna? Klasické klišé, kde sa s ním vidíte o rok, o dva?

Zvyšovať level každým číslom, dodržať periodicitu a stabilne fungovať ako firma. Rozvinúť koncept festivalov a podujatí, v pláne je začať s kaviarenským konceptom aj mimo Slovenska a pridať do nášho vydavateľského portfólia ešte niečo ďalšie. Nápadov a možností je veľa, no musíme ísť krok po kroku, šálku po šálke.

 

Nejaké myšlienky, či odporúčania na záver pre našich čitateľov?

Svet je malý, príležitostí je veľa, no času zase málo. Buďte nároční, najmä na seba. A samozrejme, pracujte a pite dobrú kávu. :)

 

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá