Starbucks sa vydáva zelenou cestou. Ľuďom vezme slamky aj poháre

  • Celosvetový problém so zamorením plastmi nie je ničím novým
  • Do boja proti jednorazovým obalom sa už vydávajú aj veľké reťazce
  • Medzi nimi hlási anti-plastovú kampaň Starbucks, ktorý je od roku 2016 aj na Slovensku
BeFunky-collage (3)
Starbucks
  • Celosvetový problém so zamorením plastmi nie je ničím novým
  • Do boja proti jednorazovým obalom sa už vydávajú aj veľké reťazce
  • Medzi nimi hlási anti-plastovú kampaň Starbucks, ktorý je od roku 2016 aj na Slovensku

O tom, že Fran­cúz­sko sa stalo pr­vou kra­ji­nou na svete, ktorá za­ká­zala v gas­tro pre­vádz­kach plas­tové jed­no­ra­zové obaly, si si u nás mohol prečítať TU. K iniciatíve sa postupne pridávajú ďalšie krajiny, no aj nadnárodné gastronomické spoločnosti, ktoré toho majú na paškále najviac. Len si predstav, koľko sa v ich franšízach po celom svete denne premelie zákazníkov a koľko odpadu spolu vyprodukujú. Práve fast foody sú totiž efektívne najmä preto, že nepoužívajú klasické taniere, poháre a príbory, čím im odpadá pracovná sila na ich umývanie.

Kávový gigant Starbucks, ktorý má aktuálne po celom svete viac ako 28-tisíc prevádzok, sa rozhodol, že bude k životnému prostrediu pristupovať trochu zodpovednejšie. Niežeby si niekto myslel, že biznis takého veľkého reťazca niekedy môže byť 100-percentne ekologický, ale vždy sa to dá robiť lepšie. Túto cestu teraz razí aj Starbucks, ktorý pod vplyvom tlaku spoločnosti podniká prvé kroky k eliminovaniu odpadu. Kedysi bola fotka s pohárom so slamkou na Instagrame cool, dnes je opak pravdou a presadzujú sa hashtagy ako #skipthestraw alebo #stopsucking.

Podľa dávnejších výpočtov Starbucks vo svojich pobočkách ročne spotrebuje približne 3 miliardy jednorazových pohárov a viac ako miliardu plastových slamiek, ktoré sú podávané spolu s chladenými nápojmi. To naozaj nie je príjemná bilancia a práve takýto plastový odpad môžeme vídať na fotkách z oceánov, kde sú kúsky plastu vrastené do tiel zvierat či sú uväznené v obaloch od potravín.

Preto chce firma, ktorá je spoločnosťou často vnímaná ako najväčšie kaviarenské zlo, pre čistotu oceánov postupne odstrániť jednorazové slamky aj poháre. Potrebuje však na to čas a každá z týchto výziev má svoje úskalia. Zároveň sú v hre verní zákazníci, ktorí majú svoje štandardy a pohárik s logom morskej panny a menom načmáraným fixkou už patrí k ich životnému štýlu. Od ich návykov ich treba odnaúčať postupne.

V prípade slamiek Starbucks garantuje ich vyradenie do roku 2020. Spoločnosť to oznámila pred pár dňami a už dnes testuje alternatívne slamky z papiera či kompostovateľného plastu v britských pobočkách. V tých amerických zas skúša nový typ viečok, ktorý umožňujú jednoduché pitie nápojov aj bez použitia slamky. Neskôr už budú zákazníci dostávať nápoje výhradne bez slamiek, jedinou výnimkou údajne bude Frapuccino, kde dostanú kompostovateľnú slamku.

V prípade pohárov je situácia ťažšia a spoločnosť stále hľadá udržateľné riešenie. Dokonca zaň ponúka odmenu 8,1 milióna eur, o čom si viac prečítaš TU. Je totiž ťažké nahradiť plast iným nepriepustným materiálom a papierové poháre v tomto prípade neuspeli. Nádej vkladajú do spolupráce s firmou Closed Loop Partners, ktorá investuje do recyklačných technológií a udržateľných produktov. Okrem toho Starbucks spojil sily s výrobcom fliaš Soma a organizáciou Parely, ktorá sa stará o vodstvo. Mali by preň vyrábať eko fľaše tvorené z odpadu nájdeného v oceánoch.

Reťazec tiež nabáda ľudí, aby si nosili svoje vlastné opakovane-použiteľné poháre na nápoje. Od roku 1985 zaviedol zľavy pre ľudí, ktorí si priniesli svoje vlastné poháre. Neskôr vo svojich predajniach poskytol lacné viacnásobne-použiteľné poháre, no ani to neprinieslo výrazné zmeny v tvorbe odpadu. Znamená to, že problém je zakorenený hlboko v našej spoločnosti a potrvá nejaký čas, kým si samotní zákazníci osvoja nové vzorce správania. A ak to nejde, treba im jednorazové poháre či slamky jednoducho vziať úplne.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá