Startup LifeButton chce zachraňovať životy. Jediné tlačidlo môže zabrániť tragédii

  • Tak ako mnohé skvelé nápady, tak aj myšlienka LifeButtonu vznikla počas úplne obyčajnej jazdy autom
  • Význam jediného tlačidla, s ktorým startup prichádza však vôbec nie je obyčajným
  • O celom projekte sme sa porozprávali s jednou z hlavých postáv projektu, Matejom Šimončičom
lifebutton
archív LifeButton
  • Tak ako mnohé skvelé nápady, tak aj myšlienka LifeButtonu vznikla počas úplne obyčajnej jazdy autom
  • Význam jediného tlačidla, s ktorým startup prichádza však vôbec nie je obyčajným
  • O celom projekte sme sa porozprávali s jednou z hlavých postáv projektu, Matejom Šimončičom

Hneď na začiatok by ma zaujímalo ako vznikla celá myšlienka? Inšpirovali ste sa zahraničím alebo je to úplne nová myšlienka?

Myšlienka je úplne nová, celé to vzniklo z dopravnej situácie. Jeden piatkový večer sme sa ocitli v kolóne. Išli sme tak 30km rýchlosťou, keď zrazu auto na začiatku kolóny začalo mierne kľučkovať od stredovej čiary k okraju vozovky. Po chvíli odstavilo na krajnici a zaplo výstražné svetlá. Celá kolóna toto vozidlo obehla. V tom momente sme začali premýšľať. Čo ak mal vodič v aute nejaký zdravotný problém a potrebuje pomoc? Je zarážajúce, že v aute nie je systém, či zaužívaný signál, ktorým vie vodič upozorniť okolie o potrebe pomoci v krízovej situácii. Mnohým úmrtiam na cestách by sa tak dalo zabrániť.

Predchádzala tomuto nápadu Vaša vlastná skúsenosť?

Vlastnú skúsenosť má Lukáš, ktorý je súčasťou nášho tímu. Jeho otec musel zastaviť na diaľnici. Jeho slová boli: „ zavolaj mi záchranku“ následne odpadol a prebudil sa v nemocnici. V dnešnej rýchlej dobe, kedy je množstvo aj mladých ľudí vyčerpaných z práce a v podstate nikto z nás nevie, kedy môže nastať problém a cudzia pomoc mu zachráni život.

Koľko ľudí sa podieľa na vytváraní tohoto nového projektu?

V tíme sme momentálne traja. Samozrejme je viacero externých ľudí, ktorí sa podieľajú na množstve procesov. Za dobu odkedy pracujeme na celom projekte som si uvedomil, že nápad je len mizivé percento úspechu. Ak chcete niečo dokázať je za tým množstvo práce a rozhodnutí.

V akom štádiu sa teraz nachádza projekt? Je možné už LifeButton reálne používať?

Čo sa týka samotného produktu, tak máme navrhnutý prototyp. Budúci mesiac spúšťame predsériovú výrobu u nášho partnera TESLA Liptovský Hrádok a ideme systém testovať v rôznych značkách automobilov. Spustili sme nový web, v ktorom chceme budúcich zákazníkov na pravidelnej báze informovať v akom štádiu sa nachádzame. Ak pôjde všetko podľa plánu začiatkom leta začneme homologizačný proces a do pol roka bude produkt dostupný.

Vysvetlíš nám princíp ako bude LifeButton fungovať?

Princíp fungovania je v podstate veľmi jednoduchý. Warren Buffett povedal raz myšlienku: „Jednoduché nie je prostoduché. Jednoduché je geniálne.“ Náš systém nikam nevolá, neposiela žiadne súradnice GPS, ani nespolupracuje so žiadnou aplikáciou. Systém upozorní okolie, že sa niečo deje. Stlačením tlačidla, ktoré je ergonomicky umiestnené vedľa radiacej páky, sa spustí signalizácia celosvetovo známym SOS ( . . . – – – . . . ), teda rozblikajú sa predné diaľkové svetlá, zadné brzdové svetlá a klaksón. Pri testoch sme zistili, že auto so spusteným systémom zaujalo okolie, ktoré sa prakticky okamžite začalo zaujímať čo sa deje.

Pre akú cieľovú skupinu je daný produkt vlastne určený? 

Samozrejme systém je určený pre každého vodiča. Prioritne však očakávame, že našimi zákazníkmi budú osoby trpiace na choroby ako cukrovka, kardiovaskulárne ochorenia, ročníky nad 50. Čím je človek starší, tým viac si uvedomuje možné zdravotné riziká. Množstvo mojich priateľov mi povedalo, že takýto systém kúpia svojim rodičom. Ono je to ako s lyžiarskou prilbou alebo poistením. Človek nikdy nevie, kedy ho bude potrebovať. Keď si však uvedomíme, že v priemere strávime v aute 2 hodiny denne a za tento čas sa môže prihodiť všeličo, je investícia do tohto systému rozumným rozhodnutím.

Rozmýšľali ste nad konkrétnou spoluprácou s automobilovými spoločnosťami, prípadne ako by táto spolupráca prebiehala?

Naším cieľom je, aby náš systém bol štandardom pre všetky automobily na celom svete. Keďže využívame existujúce komponenty vozidla, pre automobilku stačí pridať jedno tlačidlo, ktorým sa táto signalizácia bude spúšťať. Nevzniknú v podstate žiadne náklady pre automobilku a implementácia pomôže zvýšiť bezpečnosť na cestách. Jedným z našich biznis modelov je aj model B2M, ale táto cesta je náročnejšia a dlhšia ako B2B a B2C. V prvotnej fáze musíme produkt uviesť na automobilový aftermarket a rozšíriť ho medzi zákazníkov.

Ste úspešný pri získavaní potenciálnych sponzorov pre financovanie daného projektu?

Rozdelil by som to na dva segmenty. Pri takomto projekte je dôležitá nielen finančná stránka ale aj podpora od odbornej verejnosti. Pri oslovovaní partnerov sa stretávame s veľkou podporou. Spomeniem prezidenta Slovenského Červeného kríža pána doktora Viliama Dobiáša, či známeho automobilového novinára Alexandra Štefucu, taktiež sme vďační Slovenskej technickej univerzite, ktorá nás vzala pod svoje krídla v rámci inkubačného programu InQb. Financovanie zatiaľ riešime vlastnou cestou, no pri uvedení produktu na trh sa externým vstupom financovania nevyhneme, preto už prebiehajú prvé rokovania o budúcom financovaní.

Rozbehnúť vlastné podnikanie nie je jednoduché. Ako ste riešili financie na začiatku?

Od prvotnej myšlienky sme sa snažili všetko spraviť na 100%, od podania patentu, cez ochrannú známku až po tvorbu prototypu. Ak chcete rozbehnúť vlastné podnikanie zabudnite na slovo „nedá sa“. V začiatkoch sme sa snažili využiť všetky svoje skúsenosti aj financie. Keďže sme obaja founderi predtým podnikali, mali sme zopár skúseností. Tento typ podnikania je však úplne o inom ako otvoriť si obchod s oblečením. Produkt, ktorý ste si vymysleli a má riešiť skutočný problém ako jediný na svete, patentovali si ho a máte ambície na globálnom trhu je úplne o inom. S takýmto podnikaním má skúsenosti veľmi málo ľudí. My sme však mali šťastie na Ruda Tesára zo Skillandie, vďačíme mu za veľa, hlavne na našich začiatkoch.

Chcete sa v začiatkoch podnikania sústrediť len na slovenský trh alebo máte v pláne ihneď expandovať do zahraničia?

Ambícia je vysoká, spraviť globálny marketing a behom roka valuovať firmu na desiatky miliónov dolárov je krásny sen. Realita však stojí množstvo zdrojov ako ľudských tak aj finančných. Produkt uvedieme najskôr na trh v strednej Európe a potom chceme rásť. V podstate už pri uvedení na trh chceme spolupracovať s významnými dodávateľmi náhradných dielov či importérmi vozidiel.

Myslíš si, že takýto projekt sa má šancu uchytiť na Slovensku?

Myslíme si, že projekt má šancu uchytiť sa na celom svete. Čo je ušľachtilejšie ako záchrana ľudského života, a ak ten život môže byť Váš alebo blízkej osoby na ktorej Vám záleží? Pri rozhovoroch o projekte si všímam, že životné hodnoty sa s vekom veľmi líšia. Naši rodičia nepotrebujú nový mobil, chcú veci ktoré majú skutočnú hodnotu a tou náš produkt je.

Myslíš si, že na Slovensku sú vytvorené dobré podmienky pre začínajúcich podnikateľov?

Čo si predstavujeme pod pojmom dobré podmienky. Sú to dane, legislatíva, či množstvo voľných ľahko dosiahnuteľných peňazí z bankového či investičného sektora? Každý dobrý projekt má šancu na úspech nech pochádza z ktoréhokoľvek kúta planéty. Všetko je to len o ľuďoch, odvahe a vytrvalosti.

Lifebutton aktuálne zbiera údaje, tak im pomôž TU.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá