Star­tu­pis­ti, zimuj­te s roz­umom. Väč­ši­na vitá­mi­nov je nanič

Martin Bohunický / 26. októbra 2015 / Business

Znie to tak jed­no­du­cho. Počul si to už gazi­li­ón­krát. Jedz zele­ni­nu, cvič a pri­jí­maj vita­mí­ny.

 

Alebo radšej nie.

Desiatky rokov výskumu nikdy nedokázali výraznejší vplyv prijímania vitamínov ako doplnku stravy. Naopak, pomaly sa ukazuje, že niektoré doplnky sú dokonca škodlivé. Mnohé suplementy sú spájané so zvýšením rizikom rakoviny, iné s rizikom vzniku obličkových kameňov. Pozrel som sa teda na zúbok tým najobľúbenejším. Pozri sa, ktoré vitamíny by si mal brať, ktoré nepotrebuješ a ktorým sa vyhni oblúkom.

 

Multivitamíny: Nerieš

Desiatky rokov sa považovali multivitamíny za TOP. Vitamín C ti predsa vyboostuje imunitu, Áčko ti ochráni oči a s Béčkom budeš plný energie.

 

 

Nielen že tieto vitamíny v hojnej miere prijímaš v strave, ich nadbytok je ešte aj škodlivý. Výskum v roku 2012 dokázal, že ženy s vyšším príjmom týchto vitamínov sú skôr ohrozené smrtelnými chorobami.

 

Vitamín D: ÁNO!

Jeden z dvoch vitamínov, ktoré sám prijímam. Vitamín D sa nachádza v strave vo veľmi malom množstve a najlepší spôsob, ako ho dostať do tela, je slnko. V lete teda nie je taký podstatný, no v zime je to jednoznačne voľba č.1. Ak máš brať jediný doplnok, tak Déčko.

 

 

Antioxidanty: Radšej čučoriedky

A,C a E sú antioxidanty, ktoré nájdeš v ovocí, bobuliach a zelenine. Nerieš nejaké zbytočne drahé doplnky, kúp si radšej čučoriedky.

 

Vitamín C: Nie, nevylieči ťa. Daj si radšej pomaranč.

Hype okolo Céčka vznikol v 70.rokoch. Vitamín C nemá takmer nič..alebo nič s prevenciou proti prechladnutiu. Naopak, priveľa céčka zvyšuje riziko obličkových kameňov. Daj si radšej citrusy alebo jahody.

 

Vitamín B3: Daj si lososa alebo tuniaka

Vitamín B3 bol roky prezentovaný ako liek na všetko. No po posledných štúdiach je jasné, že tento hype potrebuje prestať. 

 

 

Probiotiká: Radšej nie

Probiotiká sú drahé bakteriálne suplementy, ktorých jedna pilulka môže stáť aj euro. No veda ešte v tomto prípade nie je na takej úrovni, aby sme si mohli byť istí benefitmi. Daj si radšej kefír alebo kyslú kapustu. 

 

Zinok: Do toho

Narozdiel od Céčka existuje jeden vitamín, ktorý pri chrípke naozaj pomáha - zinok. Zároveň má celú radu benefitov - napr. zvyšuje testosterón.

 

 

Vitamín E: Nie!

Vitamín E bol dlho propagovaný, ako univerzálny liek proti rakovine. Lenže..v skutočnosti je pri prijímaní Éčka riziko ešte väčšie. Miesto toho skús radšej špenát.

 

zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)