Tomáš Hudák: Žasnem, aké kreatúry dokážu prejsť voľbami

Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

Šťastné Boty sa starajú o bezchybný stav tenisiek celebrít. Očistili aj pár za 10 000 eur

  • Boris Belluš je mladý Slovák, ktorý sa okrem marketingu vo Footshope venuje profesionálnemu čisteniu tenisiek, aké dnes vyhľadávajú aj známe osobnosti
  • Boris a tím okolo projektu Šťastné Boty predstavili dokonca vôbec prvú čistiareň tenisiek v rámci Slovenska a Česka
Šťastné Boty
  • Boris Belluš je mladý Slovák, ktorý sa okrem marketingu vo Footshope venuje profesionálnemu čisteniu tenisiek, aké dnes vyhľadávajú aj známe osobnosti
  • Boris a tím okolo projektu Šťastné Boty predstavili dokonca vôbec prvú čistiareň tenisiek v rámci Slovenska a Česka

Myšlienka podnikateľského plánu skrsla v Borisovej hlave už počas puberty. Nápad sa črtal v mladosti, keď som vnímal a neskôr kupoval prvé značkové tenisky. Ten pocit a stav stále nových tenisiek ma napĺňal a bavil natoľko, že som sa ho odmietol vzdať. Prvotne som si tenisky šetril a umýval skoro po každom použití. Časom sa mi tenisky kopili a neubúdali, pretože od 15-tich rokov som žiadne z nich nezničil.“

Fakt, že Borisove tenisky vyzerali vždy ako práve kúpené v obchode, prilákal aj pozornosť jeho blízkeho okolia. Ľudia sa začali čoraz častejšie pýtať otázku: „Ak ti dám tenisky, dokážeš mi ich dať takto dokopy?“ 

Slovenský Footshop v spolupráci s Adidas vytvoril unikátne tenisky, aké nikde inde nenájdeš

Časté opakovanie tejto otázky zasadilo myšlienku na projekt a neskôr aj samotný štart. Za oceánom tento koncept fungoval, Boris si preto povedal, že je čas vyskúšať to. Svoju prvú čistiareň tenisiek predstavil okolo roku 2016/2017. Išlo o obdobie, kedy sa začala rozrastať lokálna komunita okolo fanúšikov a zberateľov tenisiek.

„V našom teniskovom podnebí začal rapídne stúpať záujem o topánkjy s príbehom, čiže o limitované, zberateľské kúsky. Dostupnosť týchto produktov sa bezpochyby výrazne zlepšila vďaka Footshopu.“

Ručná práca

Čistenie, ktoré Šťastné Boty ponúkajú, je poctivá ručná práca, tak ako to robili naši predkovia. „Akurát sme sa posunuli od vedra s vodou k skleneným nádobám s emuliziou. Taktiež sa nepoužíva jedna kefa, ale viacero kefiek, ktoré sa delia podľa tvrdosti. Máme vytvorené štyri základné programy, ktoré aplikujeme podľa použitých materiálov na obuvi a rozsahu znečistenia.“

Za tri roky fungovania projektu Šťastné Boty, sa podarilo zrenovovať viac ako 1000 párov. Pod rukami skúsených „čističov“ dostali nový dych dokonca aj tenisky za viac ako 10 000 eur. 

„Samozrejme táto cena nie je retailová, ale resellová, čo znamená, že tenisky z roku 2014 už nekupíme v kamennej predajni, ale iba od zberateľa/resellera.“

Čo sa týka ceny čistenia tenisiek, za najvyšší program si zaplatíš 35 eur. V prípade dofarbovania a oživovania materiálov sa celková suma vyšplhá na 80 eur. 

Služby čistenia tenisiek však zďaleka nevyužívajú len bežní zberatelia, ale aj známe osobnosti ako Separ či Pil C, ktorí si službu pochvaľujú.

Separovu reakciu som videl naživo, pretože mi ich osobne doniesol aj si ich preberal. Bol veľmi spokojný, čo neskôr potvrdili aj jeho stories na Instagrame. S Lukášom to išlo cez manažéra, tak som prvotnú emóciu nezachytil. Každopádne prišli slová spokojnosti a pochvaly. Od oboch čakám comeback.“

Poslal by si svoje tenisky do čistiarne?

Tohtoročný hit a model za cenu auta

Boris však nie je len profesionálom v oblasti čistenie tenisiek, dokonale sa vyzná aj v teniskových trendoch. Prezradil, že tohtoročným hitom sú podľa jeho názoru určite verzie modelu DUNK od Nike.

Vytiahli sa nové aj staršie colorways ktoré sa opätovne releasujú. Tenisky sú pekné a hlavne zaujímavé aj pre výšku sumy, ktorú si vie človek zarobiť opätovným predajom tenisiek. Oku by mohla zalahodiť kolaborácia s výrobcom zmrzliny Ben n Jerrys.“

Do Borisových rúk sa však opätovne dostávajú aj kúsky od hi-fashion značiek ako GUCCI model Ace, LOUIS VUITTON model Archlight, BALENCIAGA model Triple S alebo VERSACE model Chainreaction.

Šéf Footshopu Hajduček: Viac je tých, ktorí chcú s drahými teniskami iba flexiť

Za pozornosť podľa odborníka stojí aj limitované spojenie značiek Dior a Air Jordan, v prípade modelu Jordan Retro High 1. „Osobne to vnímam ako kolaboráciu roka!“ Ich momentálna cena sa pohybuje na úrovni 23 000 eur.

Boris taktiež prezradil, že aj Slováci sú do tenisiek ochotní investovať. Podľa jeho pozorovaní  v čistiarni, sa priemerné výdaje za tenisky pohybujú okolo 266 eur. Ak sa pozriem viac do hĺbky tak maximálna suma, ktorú ľudia dajú za tenisky je cca. 120 eur. Objasňuje pritom, že aj dnes je stále veľa ľudí, ktorí si kúpia tenisky, no nikdy si ich neobujú.

„Možno by som to rozdelil na dve skupiny ľudí. Prvá sú takzvaní snekerheads. Sú to ľudia ktorí majú radi tú hru a žijú ju. To znamená, že sú z nich zberatelia, ktorí majú buď osobný vzťah k danému modelu, alebo ich to napĺňa ako hobby.“

Ak chceš o tejto skupine vedieť viac určite si pozri filmové spracovanie alebo najnovší seriál na Netflixe s názvom Sneakerheads.

„Druhá skupina sú zákazníci, ale aj bežní ľudia, ktorí vnímajú tenisky ako investíciu. Vznikli aj resell shopy, v ktorých sa zhromažďujú a predávajú takéto limitky. Dá sa povedať, že niektorí to majú ako full time job.“

Budúcnosť je ekologická

Na trhu sa začínajú objavovať aj eko tenisky, ktoré sú vyrobené napríklad z nevyužitého materiálu z tovární alebo z odpadu z oceánu. Veľkým fanúšikom tohto trendu je aj Boris, podľa ktorého je ekologické zameranie pre spoločnosť nevyhnutným krokom vpred a to v každej sfére.

Tak ako sa vytrácajú slamky z našich Aperolov, či plast z food-courtov, tak postupne ustupuje aj kožený zvršok zo siluliet ako Stan Smith alebo Superstar od adidasu. Aby som neubral vietor z plachiet firme Nike, tak spomeniem model Space Hippie kde sa používa nezávadný lisovaný odpad.“

Záujem o tenisky počas pandémie rastie

Vplyv pandémie COVID-19 neobchádza ani teniskový segment. V prípade záujmu o služby čistenia, ten klesol na polovicu. Celkom inak to však je v prípade predaja tenisiek.

Očakávania boli nastavené na prepad. K pozitívnym číslam dopomohli sociálne siete, kde ľudia chcú vyzerať stále fresh/štýlovo a taktiež seriál The Last Dance, ktorý výrazne nabudil záujem o značku Jordan.“

Vízia zakladateľa projektu Šťastné boty je momentálne jasná, chce u ľudí vytvoriť akúsi rutinu či kultúrny návyk. 

„Od počiatku projektu si prajem, aby ľudia prestali brať tenisky ako niečo, čo mi iba chráni nohy. Niečo, čo mám preto, aby mi nebola zima, prípadne, aby som nechodil bosý. Prajem si, aby nadišiel deň, kedy sa tenisky a obuv začne vnímať ako súčasť oblečenia.“ 

Boris by bol rád, ak by ľudia začali vnímať tenisky napríklad ako tričko, ktoré im ladí so zvyškom outfitu a človek si ho vezme raz, maximálne dvakrát.

„Následne ho dá do práčky, pretože špinavé oblečenie sa nemá nosiť. Tak ako pár rokov dozadu bolo pre mužov nepredstaviteľné bookovať si termín u holiča a prehnane sa starať o vhodnú kombináciu strihu vlasov a porastu tváre, tak je teraz zvláštne nosiť tenisky do čistiarne na pravidelnej báze,“ dodal.

Najnovšie video