Sú raňajky skutočne najdôležitejšie jedlo dňa? Toto získaš, ak ich vynecháš

  • Raňajky majú svoj pôvod v priemyselnej revolúcii, dovtedy sme sa im vôbec nevenovali do takej miery, ako to robíme dnes
  • Našli sme za teba niekoľko štúdií, ktoré ukazujú, aké benefity, ale aj aké mínusy, môžu raňajky priniesť tvojmu organizmu
Ilustračný obrázok (unsplah.com)
  • Raňajky majú svoj pôvod v priemyselnej revolúcii, dovtedy sme sa im vôbec nevenovali do takej miery, ako to robíme dnes
  • Našli sme za teba niekoľko štúdií, ktoré ukazujú, aké benefity, ale aj aké mínusy, môžu raňajky priniesť tvojmu organizmu

Aj ty si pravdepodobne celý život počúval vetu: „Raňajky sú základ dňa.“ Je to všeobecne zaužívaný názor, ktorý má svoj pôvod ešte na konci 19. storočia. S príchodom priemyselnej revolúcie, keď ľudia začali pracovať na dlhé zmeny v rôznych fabrikách a továrniach, sa prirodzene aj mnohí z nich obávali toho, čo takéto dlhé státie a sedenie v práci môže spôsobiť. Jedným z hlavných strašiakov bol nedostatok živín či problémy s trávením, a keďže raňajky boli jediné jedlo, na ktoré bol vtedy čas, pracujúca trieda verila, že sa zdravým jedlom aspoň skoro ráno, môže vyhnúť zdravotným problémom.

Dnes už však existujú mnohé štúdie, ktoré túto teóriu stihli vyvrátiť, a to napríklad v súvislosti s chudnutím. Napríklad výskum z 90. rokov pozoroval zmeny vo váhe 52 mierne obéznych žien, z ktorých niektoré jedli a niektoré vynechali raňajky. Každá dostala svoj diétny plán, ktorý musela dodržiavať a nakoniec prišlo váženie. Štúdia ukázala, že ženy, ktoré jedli raňajky schudli za obdobie 12 týždňov v priemere 6 kíl, zatiaľ čo tie, ktoré raňajky vynechali, dokázali schudnúť 7,7 kíl.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplah.com)

Tomu však zase protirečí americká teória, podľa ktorej majú raňajkujúci ľudia všeobecne nižšie BMI (Body Mass Index), ako tí, ktorí raňajky vynechávajú. Teória vznikla na základe štúdie s 50-tisíc dobrovoľníkmi v roku 2017. Ako sa však vyjadrila dietologička Alexandra Johnstone pôsobiaca na univerzite v Aberdeene sa pre BBC, táto spojitosť môže byť celkom náhodná. Je totiž pravdepodobné, že ľudia, ktorí raňajkujú, sa skrátka viac zaujímajú o svoje zdravie a výživu, a to vysvetľuje ich nižšie BMI.

Prečo jesť raňajky?

Existuje určitý súvis medzi raňajkami a depresiou. Môže sa to zdať nepravdepodobné, no autori štúdie z roku 2017 naozaj dokázali, že ľudia, ktorí neraňajkujú, majú vyšší sklon k depresiám než tí, ktorí sa ráno najedia. Štúdia prebiehala po dobu 20 rokov s viac ako 200-tisíc dobrovoľníkmi.

Ak nekonzumuješ raňajky, existuje aj určité riziko toho, že tvoj výkon sa zníži. Odkazuje na to ďalší výskum z 90. rokov, v ktorom sa dokázalo, že participanti nekonzumujúci raňajky sa doobeda cítili v práci vyčerpanejší a boli letargickejší.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplah.com)

Ďalšia štúdia zase poukazuje na to, že raňajky môžu viesť k nutričnej vyváženejšej a lepšej diéte, ako aj k zlepšeniu celkových kognitívnych funkcií, čiže vďaka zdravému jedlu na ráno, dokážu pracovníci reagovať pohotovejšie a lepšie, ako ich hladní kolegovia.

Prečo preskočiť raňajky?

Podľa iných štúdií to však vyzerá tak, že raňajky nemajú vôbec taký pozitívny vplyv na spaľovanie kalórií, ako by sa mohlo zdať. Tie majú totiž pravdepodobne úplne opačný efekt a ľudia, ktorí ich nejedia, spália za deň viac kalórií. Vyplýva to z pozorovania 17 subjektov, ktorí si vyskúšali rôzne variácie stravovacieho plánu. V jednom preskočili raňajky a v tom druhom zase večeru, prekvapivo viac spálili v deň, kedy sa rozhodli nejesť raňajky. Ak teda chceš schudnúť, raňajky pre teba vôbec nemusia byť tou najlepšou voľbou.

Podľa niektorých odborníkov môže jedenie raňajok dokonca spôsobiť zvýšenie levelov hormónu kortizolu, a tak spôsobiť diabetes 2. typu. Telo sa totiž časom stane voči cukrom imúnne. Sú však aj dietológovia, podľa ktorých sú zvýšené hladiny kortizolu v ranných hodinách úplne normálne a bezpečné.

zdroj: Ilustračný obrázok (unsplah.com)

Okrem vynechania raňajok sa zvýšené riziko depresií spája aj s nadmerným prijímaním cukrov. Mnohí z nás siahnu v rámci raňajok po rýchlych alternatívach, akými sú napríklad cereálie, muffiny či rôzne tyčinky, ktoré majú často vysoký obsah cukru. Preto platí, ak by si si mal na raňajky dávať niečo sladké a nezdravé, radšej ich úplne vynechaj a počkaj, kým si nájdeš čas na naozaj výživné jedlo.

Počúvaj svoje telo

Hoci existuje mnoho štúdií, ktoré sú pre aj proti raňajkám, v konečnom dôsledku si ty sám musíš nájsť stravovací režim, aký tvojmu organizmu vyhovuje najviac. Či už sa rozhodneš jesť alebo preskočiť raňajky, zapamätaj si, že priemerný dospelý jedinec by mal denne skonzumovať aspoň 2000-2500 kalórií, no všetko závisí od tvojej váhy, výšky aj výdaju energie. Takisto by si mal každý deň v priemere skonzumovať aspoň 46 – 56 gramov proteínov, ktoré môžeš získať z rastlinných aj živočíšnych zdrojov.

Zdroj: The Guardian, Academic.oup, NCBI, BBC, New York Times, Italian Journal of Pediatrics, Health Spectator, Healthline

Najnovšie video