Tajomstvo vybudovania úspešnej firemnej kultúry

  • Firemná kultúra sa dá definovať mnohými spôsobmi. Môžete ju nazvať receptom na úspech, prísľubom ziskov, alebo možno aj tajnou prísadou na ceste za splnením firemných cieľov. Prvky, z ktorých sa firemná kultúra skladá, môžu byť pritom celkom nevýrazné a absolútne výnimočné zároveň.
image_1437846836.jpeg
  • Firemná kultúra sa dá definovať mnohými spôsobmi. Môžete ju nazvať receptom na úspech, prísľubom ziskov, alebo možno aj tajnou prísadou na ceste za splnením firemných cieľov. Prvky, z ktorých sa firemná kultúra skladá, môžu byť pritom celkom nevýrazné a absolútne výnimočné zároveň.

 

Firemná kultúra je všade odlišná. Je ale ťažké porovnávať nejakú s tou, ktorú má Google, spoločnosť ktorá sa neustále zaraďuje medzi tie top, pre ktoré sa dá pracovať. Google sa so svojim Googleplex campus, bicyklami na požičanie a vlastnými lekármi či právnymi odborníkmi, ktorí sú pre zamestnancov k dispozícií, považuje za to najlepšie z najlepšieho. Spoločnosť dokonca zamestnáva človeka, ktorý ma na starosti výlučne firemnú kultúru Googlu. Chief Cultural Officer sa stará sa o spokojnosť zamestnancov, o to, aby panovala otvorená komunikácia a nedošlo k žiadnej hierarchii.

Silná firemná kultúra by nemala nič napodobňovať. Teraz sa teda pozrite na svoj biznis a na to, kde bol, kde je teraz a akým smerom sa bude rozvíjať ďalej. Spýtajte sa sami seba nasledujúce otázky: Čo je jadro tejto spoločnosti? Akí ľudia sú potrební aby sa táto organizácia mohla ďalej rozvíjať? Čo títo ľudia potrebujú, aby nám dokázali naozaj pomôcť dosiahnuť ciele spoločnosti?

 

Hoci pri každej spoločnosti hovoríme o inej firemnej kultúre, existujú, rady, ktoré môžu pomôcť každému. Skúste ich pri budovaní vlastnej silnej firemnej kultúry zvážiť aj vy.

Nesnažte sa byť niekým, kým nie ste

Mnoho spoločností má vlastný výrok, ktorý hovorí o poslaní a cieli celej organizácie. No napriek tomu mnohé z nich nevyvíjajú interne a ani externe dostatočnú snahu na dosiahnutie tohto cieľu. Prvý krok, ktorý vedie k vybudovaniu silnej firemnej kultúry je aj naozaj spraviť to, čo poviete, že spravíte, dodržať svoje slovo.

Je jedno či je poslaním vašej spoločnosti bojovať proti svetovému hladu, alebo poskytovať odborné finančné poradenstvo , urobte kroky, ktoré umožnia vašim zamestnancom pracovať na naplnení cieľov spoločnosti zo všetkých síl. Tony Hsieh , CEO spoločnosti Zappos, ktorá sa považuje za zlatý štandard v službách zákazníkom a taktiež má vysoko hodnotenú firemnú kultúru, raz povedal: „Nasledujte víziu, nie peniaze.“ A to je presne to, o čom to celé je.

Zamerajte svoju spoločnosť teda na splnenie svojho cieľa a vybudujte pevnú značku. Spravte poslanie vašej organizácie základným kameňom, na ktorom budete ďalej stavať. Potom bude aj firemná kultúra rásť celkom prirodzene okolo toho, čo je najdôležitejšie- účelu vášho podnikania. Pamätajte si ale, že to, čo fungovalo napríklad u firmy, s ktorou susedíte, nemusí fungovať aj u vás. Firemná kultúra totiž môže rásť len vďaka originalite a jedinečnosti. Buďte teda originálni, no hlavne sa nesnažte byť niekým, kým nie ste!

 

Prijmite zamestnancov tak, aby ste ich nemuseli hneď prepúšťať

Koho vybrať, keď príde čas na to, prijať do spoločnosti nových ľudí? Ako vedieť, kto je pre vašu spoločnosť ten pravý, keď vyberáte zo skupinky záujemcov, ktorí majú dosiahnutú potrebnú úroveň vzdelania a rovnako tak získané skúsenosti? Potom ako sa uistíte, že má skills potrebné na robenie pre vašu spoločnosť, zamerajte sa bližšie aj na osobnosť vášho potenciálneho zamestnanca!

Perfektným príkladom je spoločnosť Eventbrite zo San Francisca. Eventbrite, ktorý podniká v oblasti predaja vstupeniek na rôzne udalosti, zaznamenal výrazný rast a teraz zarába milióny na mesačnom predaji lístkov. Spoločnosť sa čoraz viac začala radiť medzi tie, pre ktoré je radosť pracovať a narástla na toľko, že, okrem iných, má dnes svoje pobočky aj v Berlíne, Dubline či v Mendoze. Veľkú rolu v úspechu Eventbrite pritom zohrávalo zamestnávanie tých správnych ľudí, už od založenia spoločnosti. Pravidlo, ktorého sa pri zamestnávaní nových ľudí v Eventbrite držali je jednoduché: „no assholes“. Pri pracovných pohovoroch sa teda v spoločnosti zameriavali na otázky, ktorých cieľom bolo otestovať skromnosť a pokoru uchádzača o pracovné miesto.

Tim Gimbel, CEO personálnej agentúry LaSalle Network trvá na pohovoroch s uchádzačmi na tom, aby ohodnotili ich prínos do svojich vlastných úzkych osobných vzťahov. Ak má uchádzač dostatočné vedomosti o tom, na čom jeho priatelia a členovia rodiny práve pracujú, čo robia so svojimi životmi, je viac pravdepodobné, že sa bude zaujímať aj o to, čo by robili jeho kolegovia, ak by pracovné miesto dostal. Takýto ľudia dodávajú firemným vzťahom väčšiu hodnotu tým, že sa angažujú.

 

Ohodnoťte silné a slabé stránky zamestnancov svojej spoločnosti. Záujemcovia, s inými skúsenosťami a skills, než majú vaši zamestnanci, môžu dodať veciam väčšiu rovnováhu a ešte vylepšiť výsledok spolupráce vašich zamestnancov. Nesnažte sa teda do spoločnosti prijímať iba svoje klony, keďže je to práve rozdielnosť, čo môže váš biznis naštartovať a odpáliť do galaxie úspechu.

Na prvom mieste majte ľudí

V biznise často dochádza k situáciám, kedy sa dostávate pod tlak od svojich akcionárov, možno predstavenstva firmy, investorov rizikového kapitálu a samozrejme aj od svojich zákazníkov. Všetci títo ľudia by mali byť pre vás ale až na druhom mieste, keďže na tom prvom by mali byť vaši zamestnanci. Správajte sa teda ku svojim zamestnancom tak , ako by boli najsilnejším prostriedkom, ktorý máte k dispozícií na dosiahnutie vašich cieľov. Oni ním totižto naozaj sú.

Investujte do rozvoja vašich zamestnancov. Aké výzvy sú príznačné pre životy, ktorý žijú? Napríklad, ak má väčšina vašich zamestnancov malé dieťa , čo môžete spraviť, aby sa dokázali zbaviť stresu, ktorý prichádza ruka v ruke s rodičovstvom? Vytvorenie spôsobov, ktoré vám umožnia zbaviť vašich zamestnancov bariér, s ktorými museli dennodenne bojovať, im zjednoduší život, čoho výsledkom bude, že sa budú môcť viac zameriavať na svoju prácu.

 

Vybudujte svoju spoločnosť okolo života a nechcite, aby si vaši zamestnanci budovali svoje životy okolo vašej spoločnosti. Pamätajte pritom na to, že keď cítime podporu, každý z nás chce byť tým rozdielovým článkom a plniť svoje úlohy na sto percent. Sme potom viac odhodlaní dosiahnuť úspech.

Odstráňte bariéry

Či už vo vašej spoločnosti funguje open office, alebo nie, pre ľudí je dôležité mať prístup k ostatným kolegom a k informáciám, ktoré potrebujú na to, aby mohli dobre robiť svoju prácu. Neseparujte teda svojich zamestnancov, ale dajte im príležitosť byť viac navzájom prepojenými, čo v konečnom dôsledku prinesie viac aj pre vašu spoločnosť. Súdržnosť je to, na čom v pracovnom tíme naozaj záleží.

Kultúra je vedúcim kompasom pre zamestnanecké interakcie, ako aj rozhodnutia v biznise. Existuje puto, ktoré spája ľudí pod jednou kultúrou. Budujte teda kultúru, ktorá je založená na tímovej práci. Vaši zamestnanci sa potom budú môcť učiť z firemných porád, mítingov, z toho čo nájdu vo vašej príručke, no hlavne zo skúseností.

Zvážte zavedenie otvoreného prístupu a každý týždeň nechajte na firemných poradách priestor na otázky vašich zamestnancov. Vezmite svojich zamestnancov na obed, organizujte rôzne akcie pre vašich ľudí, na ktorých spolu skúsite napríklad nejaký šport. Spoznajte osobnosti vašich zamestnancov, nie len ich tituly a úlohy vo firme.

 

Otvorte dvere komunikácií


Vezmite si inšpiráciu zo základnej myšlienky Twitteru, ktorého cieľom je dať každému možnosť prichádzať s novými nápadmi a zdielať ich s ostatnými, bez akýchkoľvek bariér a obmedzení. Vzájomné porozumenie je dôležité pre všetkých tímových hráčov na Twitteri. Dick Costolo, bývalý CEO Twitteru sa už dávnejšie vyjadril, že bol rád za všetko to napádanie, ktoré sa mu počas pôsobenia vo svojej roly na sociálnej sieti dostávalo. Transparentnosť a zdielanie informácií a názorov je totiž medzi zamestnancami Twitteru podporované.

Komunikujte o plánoch, ktoré má vaša spoločnosť do budúcnosti. Keď budú zamestnanci informovaní o spoločnom cieli do budúcnosti, budú vedieť lepšie pracovať na svojich aktuálnych úlohách.

 

Pozvite k sebe inováciu


Zmeny nastanú všade. Čím skôr sa s tým zmierite aj vy, tým lepšie pre vás a vašu spoločnosť. Je dôležité uvedomiť si, že s veľkými zmenami prichádzajú veľké príležitosti, no rovnako tak aj veľké výzvy. Nemeniť veci, a riadiť sa tým, čo bolo je preto tá ľahšia cesta. Vy ju ale odmietnite. Pozvite do svojej spoločnosti radšej inováciu a zmeňte tak jej kultúru.

Nájdite spôsob fungovania spoločnosti, ktorý vám zaručí, že vaša firma bude na zmeny stále pripravená. Či už to bude podporovanie práce na vedľajších projektoch, ktorým venujete každý týždeň istý čas, alebo dáte dokopy tím ľudí, ktorí bude ostatných učiť nové skills prostredníctvom nejakého kurzu. Jednoducho sa uistite, že vaši zamestnanci stále makajú naplno.

Oceňte tých, ktorí pracujú, budujú či tvoria niečo zaujímavé a skvelé. Podporujte zamestnancov v zdielaní svojich skills aj mimo ich pracovnej náplne. Pracuje niekto pomimo aj v charitatívnej organizácií? Nechajte ho vystúpiť a porozprávať o tom zvyšku vášho tímu. Je niekto z vašich zamestnancov certifikovaný inštruktor jogy? Dohodnite pre svoj tím hodinu zadarmo!

Tie najlepšie nápady sa často skrývajú priamo vo vnútri vašej spoločnosti. Nechajte svojich zamestnancov hovoriť a iniciovať projekty, ktoré môžu pomôcť celej vašej organizácií. Je jedno, či vaša spoločnosť existuje už dlhšie alebo len začína, nikdy nie je príliš neskoro na to, zamerať sa na vašu vlastnú a jedinečnú firemnú kultúru.

Zdroj: thenextweb.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá