Táto bratislavská kaviareň je celkom iná ako ostatné, jej jedinečný interiér sa mení každú sezónu

  • Kaviareň, ktorú nájdete blízko Mlynských nív v Bratislave sa svojou inakosťou líši od tých ostatných
  • Pozri sa, ako sa rokmi menia priestory tejto prevádzky
  • Prinášame ti rozhovor s majiteľom WCAFE, ktorým je Zdeno Kysučan
Startitup
  • Kaviareň, ktorú nájdete blízko Mlynských nív v Bratislave sa svojou inakosťou líši od tých ostatných
  • Pozri sa, ako sa rokmi menia priestory tejto prevádzky
  • Prinášame ti rozhovor s majiteľom WCAFE, ktorým je Zdeno Kysučan

Prečo ste sa rozhodli pre ďalšiu rekonštrukciu priestorov a koľkými rekonštrukciami si kaviareň od jej otvorenia prešla?

My sa snažíme priestory rekonštruovať zhruba každý rok, väčšinou takto, v priebehu jari. Rekonštrukcia spraví priestoru taký menší refresh, či už sa to týka farieb alebo nábytku. Ide o to, že chceme, aby zákazníci mali vždy nejaký nový, vizuálny zážitok z priestoru, ktorý pravideľne navštevujú. S touto poslednou to bude päť rekonštrukcií za päť rokov fungovania kaviarne.

Rekonštruovali a vynovovali ste si priestory sami alebo vám s tým niekto pomáhal?

Väčšinu návrhov som si robil sám a taktiež aj samotnú realizáciu. Mal som pomocníkov, ktorí mi prišli pomôcť s ťažkými vecami, ale návrhy a realizáciu nových nápadov som si robil sám.

Starý nábytok z kaviarne ste ľuďom predávali na Facebooku za „smiešne“ sumy. Podarilo sa vám predať všetok nábytok?

Teraz naposledy sme predávali stoličky, stoly, gauče, kreslá a podobne. Zhruba pred pol rokom sme organizovali „blšák“, kde sme predávali dekorácie a nábytok, do tejto akcie sme zapojili aj ostatných ľudí, ktorí mohli prísť predávať svoje vlastné veci. Suma z predaja nábytku išla na rekonštrukciu priestorov.

Koľko vás táto posledna rekonštrukcia zatiaľ stála? 

Naposledy sme do nových priestorov investovali zhruba 8 az 10 tisíc eur, s tým, že plánujeme zmeniť ešte zopár vecí, takže to nie je ešte finálna suma.

Čo ste hľadali za rekonštrukciou? Zvýšila sa vám návštevnosť alebo očakávate, že sa zvýši aj vďaka Novým Nivám? 

Určite je to jedno s druhým. Na Grösslingovej ulici pôsobíme už piaty rok a postupom času tu pribúda stále viac kancelárii a viac ľudí. Oproti našej kaviarni je už otvorená väčšina kancelárii, síce pribudli aj nové kaviarenské a gastro prevádzky, no na ten počet ľudí, ktorý je v tejto štvrti očakávaný, je tu otvorených stále málo prevádzok. Máme hodiny, kedy máme kaviareň úplne plnú. Touto rekonštrukciou sme chceli docieliť aj to, že sme kapacitu prevádzky zachovali, ale máme viac menších stolov. Posledný rok sme totiž odpozorovali, že k nám chodia menšie skupinky ľudí, ktoré obsádzajú veľké stoly a kopec ľudí sa nám kvôli tomu otáčalo preč.

Koľko si do WCAFE investoval od jej samotného začiatku a vrátila sa ti už táto investícia naspäť?

Tržby sa každým rokom zvyšujú. Celkovo sa investovalo do WCAFE zhruba 50 tisíc eur, ale celá suma sa nám ešte nevrátila. Ja sa práveže snažím vždy zisk vraziť ešte do zlepšenia prípravy produktov alebo do samotného interiéru. Samozrejme, keby sa nesnažím zlepšovať a meniť veci, tak je investícia len zhruba 25 tisíc a už je naspäť.

Ako sa o vašej kaviarni ľudia dozvedajú? Je to cez staré dobré hovorené slovo alebo cez sociálne siete?

Snažíme sa zaujať aj našim vonkajším vizuálom, no čo je najlepšie, je hovorené slovo, keď si ľudia medzi sebou odporúčajú naše priestory. Nikdy sme nerobili žiadnu kampaň o tom, že sme tu. Na sociálnych sieťach si všímam, že si ľudia naše priestory veľmi radi fotia, pretože je to tu veľmi fotogenické. Tento fakt sa nám odzrkadľuje aj na súkromných akciách, kedy majú ľudia o tieto priestory záujem práve vďaka tomu, že je to tu naozaj fotogenické a vyzerá veľmi dobre na fotkách.

Dá sa z kaviarne vyžiť alebo sa venuješ aj niečomu inému?

Primárne zisky máme určite zo stálej klientely, potom mávame rôzne uzatvorené akcie, ktoré ja osobne až tak rád nerobím, pretože pre tých stálych zákazníkov nie je dobré. Snažím sa preto tieto akcie robiť v nedeľu, kedy máme oficiálne zatvorené. V poslednej dobe máme príjem ešte z toho, že sa ľuďom dizajn našej kaviarne páči a začínajú ma oslovovať na realizácie rôznych interiérov.

Prednedávnom som robil na výstavisku pre Inchebu jeden výstavný stánok, taktiež chce odo mňa jeden podnik, aby som im na týždeň pomohol s úpravou interiéru. Ľuďom sa to u nás páči natoľko, že ma prosia, aby som im upravil ich obývačky, prípadne chcú, aby som im zariadil nejaký byt, takže uvidíme, akým smerom sa to bude celé posúvať.

Okrem dennej prevádzky teda poskytujete priestory aj na súkromné akcie

Väčšinou tu mávame tlačové konferencie, ale taktiež rôzne workshopy a firemné akcie. Aby mala táto skupina ako také súkromie, tak naše priestory uzatvárame. Za takéto akcie si ľudia neplatia, no väčšinou máme dohodu o minimálnom konzumnom.

Tým, že sám každý deň v kaviarni pracuješ a tráviš tu veľa času, učite si odpozoroval, kto je vaša primárna cieľová skupina. Chodí k vám, tým, že sa nachádzate pri biznis centrách, viac biznisových ľudí? 

Ja mám odpozorovanú našu cieľovú skupinu, ktorou sú ženy vo veku 25-35 rokov. Možno aj práve preto aj ten dizajn a ostatné veci spolu súvisia a vyvinuli sa tak, aby boli hlavne tie ženy, ktorým záleží na každom detaile spokojné. Určite k nám začalo chodiť viac ľudí na pracovné stretnutia a hlavne si začali rezervovať miesto na biznis raňajky pre 4-10 ľudí.

Čím sa líšite od klasickej kaviarne?

Myslím si, že v rámci portfólia je to takmer na 90% všade rovnaké. Jediná vec, ktorá nás môže odlišovať od iných, je atmosféra, ktorá tu panuje. Máme tu kopec zelene a prírodných materiálov a ľudia sa tu, aspoň z toho čo počúvam, vždy dobre cítia.

Keď sa pozrieš päť rokov dozadu, bola táto lokalita tým správnym výberom? Vyhovuje vám?

Určite áno. Nato, že keď sme sem prišli, bolo navôkol iba pár kancelárii, tak sa tu za tých päť rokov vybudovalo veľa ďalších kancelárii a príležitostí, aby sem ľudia chodili.

Pociťujete aj sezónnosť podniku? Zhoršuju vám v lete návštevnosť okolité terasové podniky?

Áno, no týka sa to hlavne víkendov. Spočiatku sme mali otvorené celý víkend, ale ako sa otepľuje, tak to ľudí ťahá skôr k Eurovei alebo niekam, kde sa dá posedieť aj vonku. V lete máme otvorené iba soboty, kedy máme raňajky počas celého dňa a ľudia sa tu môžu zastaviť na kávičku až do večera.

A ty si nikdy neriešil potenciálne miesto pre terasu, ktoré sa nachádza popri WCAFE?

Snažil som sa to riešiť, no naša kaviareň je na rozhraní Starého mesta a Ružinova, čiže priestor pred kaviarňou je Staré mesto a priestor na boku je už Ružinov. Cez leto máme aspoň dva-tri stolíky pred vchodom, čo sa nám tiež podarilo vybaviť až po dvoch rokoch, pretože sme mali problém s pozemkovým fondom.

Chceli sme riešiť aj terasu na boku, no s tým bol problém, pretože Ružinov nám nechcel povoliť terasu s tým, že nechcú zničiť zeleň. Ja som to vtedy aj nafotil a dal na našu facebookovú stránku, pretože tam žiadna zeleň, ako Ružinov spomínal, nebola. Bolo to vyjazdené od áut, no zo zmluvy mi vyplývalo, že po dokončení užívania nájmu, by som mal dať terasu do pôvodného stavu, to znamená, zazelenať ju.

Chystáte ešte nejaké novinky v rámci rekonštrukcie a vynovovania priestorov? 

Väčšinou sa snažím spraviť celú rekonštrukciu priestoru za víkend. Nachystám si všetky potrebné veci a za víkend, prípadne za predĺžený víkend sa to snažím všetko zbúchať, aby bol ten finálny efekt taký, že keď niekto príde, ani nevie a je to tu zmenené. Pri tejto poslednej rekonštrukcii som si to rozdelil na etapy, pretože mi to zaberá viac času, ako som predpokladal.Chceme ešte niečo dorobiť a zmeniť veci, ako osvetlenie a steny. Stále sa snažím veci, ktoré sa mi nezdajú úplne fajn, časom zmeniť. Teraz ideme riešiť hlavne to, aby sme mali v kaviarni intímnejšie svetlo, ktoré dotvára celkovú atmosféru priestorov. Chceme dať taktiež preč modrú farbu stien, ktorá je tu už rok, pretože tým, že sa aj okolité stavby zazelenia, nebudeme tu mať takmer žiadne svetlo. Preto sme si ako novinku pripravili tapetu namiesto farby.

Novinky a to, ako sa táto zelená kaviareň mení, môžeš sledovať na jej Facebooku a Instagame. 

Najnovšie video