Tesla čelí dvom problémom, ktoré jej môžu zničiť biznis

Martin Bohunický / 9. novembra 2015 / Lifehacking

Tesle sa na automobilovom trhu nesmierne darí, ale…

 

Model S P85D, plne elektrický štvordverový sedan totálne rozbil hodnotiace rebríčky, keď dostal 103 bodov zo 100. Toľko presne som raz mimochodom dostal na teste z geografie. Majitelia áut Tesla síce zažívajú drobné problémy, no stále je to vozidlo, ktoré ťa zaujme, chytí a nepustí. Každý jeden model doposiaľ totálne predčil očakávania. Sú to jednoducho fantastické autá.

 

Problémy Tesly teda nie sú v autách – aspoň tie hlavné problémy nie. Tie hlavné problémy sú inde a sú rovno dve: 

 

 

1. Sieť dobíjacích staníc

Tesla predáva len elektrické autá(zatial). S tým pochopiteľne súvisí potrebova nabíjacích staníc. Model S síce odjazdí na jedno nabitie nejakých 400 kilometrov, no na dlhé cesty to nestačí. Našťastie tu máš supernabíjačky – pokiaľ sa ti teda nechce čakať 12 hodín pri bežnej nabíjačke.

 

Tesla si tieto veci uvedomuje a vybudovala po celej Amerike 3000 supernabíjačiek. Ďalších 500 chystá. Takáto nabíjačka doplní batériu do 80% za menej ako hodinu.

 

 

Znie to dobre, ale nie je to vôbec dobré. Bez supernabíjačiek je Tesla skoro nepoužiteľná. Rýchle nabíjanie je povinnosť, teda ak nechceš každé 3-4 hodiny zastaviť na 12-hodinový spánok. Tesla teda nie je len biznis s autami, je to biznis s nabíjačkami. Je to ako keby VW Group okrem áut budovala aj všetky čerpačky v Európe. Čo nerobí.

 

Teslu prevádzka jednej supernabíjačky veľa nestojí. Drahé je však postaviť ju. A ak Tesla splní ambiciózne ciele o pol milióne predaných áut, bude takýchto nabíjačiek potrebovať oveľa viac. Bolo by skvelé, keby sa tohoto biznisu chytil aj niekto iný. Tesle by tým brutálne pomohol. Lenže elektromobilov zďaleka ešte nie je toľko, aby sa to oplatilo. Čiže je to všetko na nich.

 

2. Tesla chce zmeniť predaj áut

Tesla nechce pri predaji použiť tradičný dealerský systém, aký sa používa už storočie. Tesla chce predávať priamo zákazníkom. Preto vybuduje sieť obchodov. Niečo na štýl Apple Store. 

 

No podľa odborníka a veterána Boba Lutza už pokusy boli a skončili katastrofálne. „Nikto nikdy neuspel s takýmto modelom a to sa o to pokúšalo mnoho výrobcov,“ tvrdí. Takýto servis je neskutočne nákladný a je to presne dôvod, prečo výrobcovia využívajú služby dílerov.

 

 

To pre Teslu nie je dosť sexy. A dáva to zmysel. Tradičné dílerstvo sa oplatí pre ďalšiu vec – servis. Autá potrebujú opravy, vylepšenia, meniť olej a podobne. Tesla síce nie je bezchybná, no v zásade to je len motor, štyri kolesá, brzdy, šasi a trocha elektroniky.

 

Tesla sa spolieha skôr na zážitok. Prídeš, pozrieš si auto a kúpiš ho. Neprišiel si porovnávať ponuky, prišiel si pre Teslu.

 

Prečo sú tieto veci problém?

Pretože sú to dve odvetvia biznisu navyše. Nie je ľahké vybudovať revolučné auto. Pridaj k tomu sieť „čerpacích“ staníc a sieť obchodov. Nebude to príliš veľké sústo? Zatiaľ sa to zvládnuť dá. Ale čo budúcnosť?

 

zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)