Tes­la vstu­pu­je do krí­zy!

Martin Bohunický / 16. augusta 2015 / Lifehacking

Tes­la ozná­mi­la, že pre­dá akcie za 500 mili­ó­nov dolá­rov, aby zís­ka­la penia­ze na vybu­do­va­nie obrov­skej továr­ne v Neva­de. Prá­ve tu má naplá­no­va­nú výro­bu baté­rií na roz­ší­re­nie sie­te nabí­ja­cí­ch sta­níc. Násled­ne však Tes­la pri­šla s ďal­šou sprá­vou. Do pre­da­ja nepôj­du akcie za 500, ale až za 640 mili­ó­nov a sám Elon kúpi 20 mili­ó­nov.

 

Tento krok neprekvapil nikoho, kto pozná krivku Tesly na akciových trhoch za posledných 12 mesiacov. No samotná kríza prišla predsa len skôr, než sa očakávalo. Od roku 2003 sa tak jedná už o 4 krízu, ktorej bude Tesla čeliť.

Tesla prežila predošlé krízy bez väčších problémov a nie je dôvod očakávať, že by sa aj teraz nemala vrátiť na vrchol a vystreliť znova vyššie. No predsa, kríza je kríza a netreba ju podceňovať.

 

  

Tesla Crisis 4.0

Tesla teda prichádza do krízy číslo štyri - vlastne prvej, ak sa na Teslu pozrieme ako na výrobcu áut, nie ako na startup zo Silicon Valley. Model S je na trhu už roky a Tesla pracuje na ďalších modeloch. Model X, prvé SUV príde na trh v septembri. Svet však už stihla zasiahnuť správa, že tento model má obrovský problém, podržte sa, s umiestnením zadných sedadiel. To spôsobilo pokles záujmu.

 

Tvrdí sa, že Tesla Crisis 4.0 vôbec nie je niečo, čoho by sa mala firma obávať. Elon Musk nie je žiadny začínajúci CEO a navyše firma nebojuje o prežitie ako v prechádzajúcich troch krízach.

No aj napriek tomu je to najväčšia kríza v histórií. Pretože je to kríza identity. Všetky doterajšie krízy boli existencionálne, no vždy to bolo len o stabilizácií Tesly ako startupu na trhu. Toto je iný príbeh. Tesla sa potrebuje identifikovať ako výrobca áut.

 

 

Sen sa stretol s realitou

Na začiatku bola Tesla sen. Potom startup zo Silicon Valley. A od roku 2013 je to príbeh o akciách na trhu, kde sa analytici nevedia v jej prípade zhodnúť absolútne v ničom.

Teraz je Tesla výrobca áut (áno, je tu ešte energetický biznis, ale zatiaľ sú autá alfou a omegou). Pravdou však je, že nikto o Tesle nepremýšľa ako o výrobcovi áut. Byť v automobilovom priemysle nie je žiadna sranda. Masová produkcia pre nestálych spotrebiteľov a úverové toky, tu sa nič neodpúšťa.

 

 

Ak má Tesla prežiť túto krízu, musí jednoducho začať predávať vo veľkom. Ak môže predať 500.000 vozidiel ročne, potrebuje to urobiť.

Ak sa Tesla nemýli a dopyt po elektrických autách tam vonku existuje, všetko čo potrebuje, je produkovať a predávať. Kapacity na to teoreticky má. Je klišé tvrdiť, že každá kríza je zároveň príležitosťou. No pre Teslu je toto príležitosť ukázať, čo za spoločnosť vlastne je. A že dokáže zmeniť svet.

Teraz už chápem Elona Muska, prečo vyliezol na krídla dvojplošníka a užil si trochu adrenalínového relaxu. Existuje lepší spôsob, ako si prečistiť hlavu pred takouto výzvou?

 

 

zdroj: businessinsider.com

Pridať komentár (0)