Tomáš Bella: Každé médium je od niekoho závislé, žiadne nevie napísať úplne čokoľvek o svojich majiteľoch

  • Zakladateľ, prvý riaditeľ firmy Piano Media, rozhodne jeden z najväčších novinárov a inovátorov Slovenska, ktorý získal viacero zahraničných ocenení Tomáš Bella nám prezradil, ako vidí mediálny biznis na Slovensku a čo od neho očakáva v budúcnosti.
image_1448302737.jpeg
  • Zakladateľ, prvý riaditeľ firmy Piano Media, rozhodne jeden z najväčších novinárov a inovátorov Slovenska, ktorý získal viacero zahraničných ocenení Tomáš Bella nám prezradil, ako vidí mediálny biznis na Slovensku a čo od neho očakáva v budúcnosti.

 

Slovak dream je výraz, ktorý na Slovensku takmer nikto nepoužíva. Možným dôvodom je, že veľká časť Slovákov svoj úspech dosiahla, nie vďaka svojej šikovnosti, no vďaka svojím kontaktom. Tomáš, tvoj životný príbeh je opakom množstva príbehov úspešných Slovákov. Zo žurnalistkiky na UK si sa dostal priamo do Sme.sk, následne si pôsobil ako jeho šéfredaktor, počas toho si založil jeden z najúspešnejších slovenských startupov s názvom Piano Media, no a dnes stojíš na čele onlinu silného mienkotvorného média Denník N. Je podľa teba výraz Slovak dream niečo, o čom by sme mali viac rozprávať a propagovať ho?

Neviem, čo by mal byť Slovak dream, asi by ale mal byť v porovnaní s americkým menej zameraný na fantastický úspech jediného človeka, ktorý sa z úplného dna vypracuje na miliardára, a viac na to, aby malo čo najviac ľudí šancu rozvíjať svoj talent. Ale každý bude mať asi svoju vlastnú predstavu.

 

 

Mediálny biznis zažil v posledných mesiacoch na Slovensku svoju historickú konsolidáciu. Stojí dnes preto Denník N spolu s TV Markíza a ďalšími menšími médiami na opustenom ostrove, kde je slovo NEZÁVISLOSŤ posvätným?

Každé médium je od niekoho závislé, žiadne nevie napísať úplne čokoľvek o svojich majiteľoch, každé má rôzne silné alebo slabé väzby na inzerentov, obchodných partnerov, kamarátov, a silnejšie alebo slabšie mechanizmy na ochranu redakcie pred vplyvom týchto komerčných väzieb.

Miera problematickosti majiteľov je však veľmi rozdielna. Ľudia tvoriaci dnešný Denník N pred rokom povedali, že nie sú ochotní pracovať pre Pentu kvôli spôsobu, ako títo ľudia zbohatli, a miere, akou sú dodnes prepojení so štátom. Medzi našimi dnešnými investormi sú ľudia, ktorí vybudovali firmu Eset, a keby zrazu okolo nich vypukol nejaký škandál, nikdy by sme sa nezbavili podozrenia, že o ňom nepíšeme úplne nezávisle. História našich spolumajiteľov je však o toľko čistejšia a ich morálny kredit tak dramaticky vyšší, ako kredit ľudí z Penty, že škandál okolo Esetu, ktorý by nás dostal do nepríjemnej situácie, je veľmi málo pravdepodobný a toto riziko vieme bez problémov niesť.

 

Ktorým smerom sa podľa teba dnes uberá väčšina slovenských médií?

Každé svojim vlastným.

 

Dokáže Denník N v najbližších rokoch udržať svoju nezávisloť aj v prípade, že by sa investori, ktorí tento projekt podporili rozhodli vstúpiť do politického boja?

Neviem o tom, že by sa na niečo také chystali, ale keby sa to náhodou udialo, máme stanovené jasné mechanizmy, podľa ktorých by takýto človek nielen že nemohol ovplyvňovať obsah Denníka N, ale ako investor by vo firme nemohol vôbec zostať.

 

Zdroj fotografie: Denník N 

 

V Denníku N ste sa rozhodli okrem online platformy fungovať aj klasickým printovým formátom. Keď som sa ťa v minulosti pýtal, že prečo, tak si odpovedal, že cena printu je dnes tak lacná, že by bola hlúposť ho nerobiť. Ako to vidíš dnes? Dopočul som sa, že rozmýšlate z denníka spraviť týždenník. Má už dnes online pre vás väčšiu prioritu ako print?

Premena na týždenník sa neplánuje, denník zatiaľ spĺňa to, čo sme od neho očakávali. Noviny boli ale od začiatku sekundárny projekt, hlavným je spravodajský web, na ktorý sa sústreďuje veľká väčšina energie a ktorý aj prináša väčšinu tržieb. Stavať dlhodobý biznisplán na príjmoch z novín by pre nové médium nebol dobrý nápad.

  

Čo Dennik N plánuje v najbližšej dobe? Môžeme sa tešiť na rozšírenie obsahu, resp. nových mini projektov z dielne N?

Ešte do konca roka spustíme dve nové mobilné aplikácie, jedna s plateným obsahom pre predplatiteľov a druhá s karikatúrami od Shootyho. Obidve budú k dispozícii pre Android aj iOS, zároveň pribudne ešte verzia obľúbenej aplikácie „Minúta po minúte“ pre Windows 10.

 

Zdroj fotografie: Denník N

 

Za minulý rok vykázal Denník N stratu vo výške 68 892€. Dokáže dnes podľa teba online médium prežiť z bannerovej reklamy a predplatného, alebo očakávaš, že príde spasenie v podobe úplne inej formy, ktorá otvorí dvere k novému monetizačnému kanálu online médií?

Absolútnu väčšinu našich príjmov tvoria online predplatné a počet predplatiteľov neustále rastie. Spoliehame sa na tento zdroj príjmov, pretože ak máte vplyvných nepriateľov, tí môžu skúsiť ovplyvňovať pár veľkých inzerentov, aby vám nedávali peniaze, ale nemôžu ovplyvniť desaťtisíce ľudí, aby nám nedali po päť alebo desať eur mesačne. Zároveň je pre médium veľmi dobré, ak neustále cíti, že slúži len svojim čitateľom, nikomu inému, a my sme našim čitateľom nesmierne vďační, že nám takúto slobodu svojimi predplatnými umožňujú.

 

Penta dnes buduje novú mediálnu agentúru, ktorá už v najbližšej dobe zatrasie mediálnym biznisom na Slovensku. Ako vnímaš túto centralizáciu vplyvu? Neobávaš sa, že prídete o časť príjmov z reklamy kvôli vyhradenosti politických názorov?

Keďže inzercia tvorí len menšiu časť príjmov, toto nie je pre nás hrozba.

 

Zdroj fotografie: Denník N

 

Sú podľa teba projekty ako Slovensko Digital cestou ako liberalizovať tok informácií priamo k ľuďom? Ako vnímaš tento projekt?

O tom, ako sa na Slovensku neuveriteľne plytvá peniazmi na informatizáciu a ako málo za tie peniaze dostávame, sa malo takto hovoriť už pred desiatimi rokmi, ale vďakabohu, že sa začína hovoriť aspoň dnes.

 

Poďme sa teraz vrátiť späť k tvojmu profesnému životu. Si zakladateľom a prvým riaditeľom firmy Piano Media. Bol si trikrát nominovaný na Novinársku cenu, v roku 2010 ťa Journalism.co.uk zaradil medzi Top 50 popredných svetových inovátorov v médiách a v 2014 nadácia Res Publica do zoznamu New Europe 100. Je v tvojom živote milestone, ktorý si ešte nedosiahol a razíš si k nemu cestu?

Spraviť si v potápaní rescue certifikáciu :).

 

Ako sa dnes Piano Media darí? Máš v ňom aj po vstupe investorov značný podiel?

Pokiaľ viem, darí sa mu dobre a rýchlo expanduje najmä mimo Európy. Môj podiel vo firme je už po spojení Piana s dvoma veľkými americkými firmami veľmi malý a priameho riadenia firmy sa už nezúčastňujem.

 

Zdroj fotografie: Denník N

 

Ľudia dnes vnímajú informácie a kontent ako čosi, čo má byť automaticky dostupné zadarmo. Nie je náhodou práve takéto zmýšlanie fundamentálnym problémom monetizovania news portálov?

Tento problém je dnes oveľa menší, ako bol pred tromi alebo piatimi rokmi. Za obsah na webe platí čoraz viac ľudí, nikdy to nebudú všetci internetisti, ale tých ľudí už čoskoro bude dosť na to, aby sa médium nášho typu dokázalo z týchto príjmov uživiť.

 

Je Piano Media finálny recept na monetizáciu onlinu, či sa jedná len o dočasnú záplatu pre médiá?

Nie je to určite dočasná záplata, pre mnohé médiá budú príjmy z online obsahu tvoriť väčšinu príjmov. Nie je to ale ani zázračné riešenie, ktoré zachráni každé médium.

 

Tomáš, ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň? ☺

Zobudím sa, ešte v posteli otvorím e-maily v mobile alebo na tablete a potom už len čakám, čo zlé sa stane…

 

Kde vidíš Dennik N o 5 rokov?

Malo by to byť nezávislé a ziskové médium, ktoré nebude najväčšie na Slovensku, možno bude dokonca z denníkov stále najmenšie, ale bude mať najlepšiu žurnalistiku, bude zo všetkých denníkov najviac citované – ako je podľa prieskumov už dnes – a bude najviac inovovať.

 

Záverečný odkaz pre čitateľov Startitup?

Menej čítať weby o startupoch, viac pracovať! :)

  

Zdroj fotografie: Denník N

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá