Z nuly do sveta: Slovenskú aplikáciu Profifox používa celý svet!

  • Profifox sme v rozhovore vyspovedali niekoľko mesiacov dozadu. Spoločnosti sa však darí a veľa vecí sa v priebehu času zmenil. Lepšie povedané, posunulo dopredu. O úspešných začiatkoch nám porozprával samotný CEO Tomáš Vojtek.
profifox-cover
  • Profifox sme v rozhovore vyspovedali niekoľko mesiacov dozadu. Spoločnosti sa však darí a veľa vecí sa v priebehu času zmenil. Lepšie povedané, posunulo dopredu. O úspešných začiatkoch nám porozprával samotný CEO Tomáš Vojtek.

Tomáš, v máji minulého roku vyšiel na Startitup o vás prvý článok. Vtedy ste práve dokončovali investíciu od Neulogy Ventures, rátali prvých 20 000 downloadov a rozširovali aplikáciu o nové platformy. Kde sa dnes Profifox nachádza a koľko nových používateľov sa vám odvtedy podarilo onboardovať?

Od mája sme pridali ďalších takmer 9 000 stiahnutí ale čo je dôležitejšie, podarilo sa nám rozbehnúť niekoľko pilotných nasadení v nadnárodných výrobných spoločnostiach, ktorým naše riešenie má prioritne pomáhať.
Dá sa teda o Profifox povedať, že sa jedná o validovaný produkt, ktorý si našiel svoju klientelu?

Čo sa týka jednotlivcom, myslím si, že áno. Validácia vo výrobných spoločnostiach ešte pokračuje, ale zatiaľ s pozitívnym ohlasom a vidíme, že ľudia v týchto firmách o nás majú záujem a riešime skôr technické detaily a nové funkcie.

Profifox
Mať produkt sťahovaný a používaný po celom svete od Nemecka, Thajska, Indonéziu až po USA je úspech. Ktorá krajina momentálne vytvára najviac downloadov?

Momentálne z pohľadu jednotlivcov je USA. Čo sa týka firemného nasadzovania, tu je to Slovensko a postupujeme smerom do Českej republiky, keďže tam prístup ku klientom úplne iný a nedá sa robiť masovo.
Prečo si myslíš, že tomu tak je? Máte tam silnejší marketing?

Áno, marketingové kanály sú nastavené prioritne na USA, kde si aj inštalácie držia stabilné hodnoty on-boarding procesu. Skúšali sme napríklad aj Čínu, ale podľa čísel to vyzeralo, že tam žije kopec botov, ktorí aplikáciu stiahli a nikdy nezačali používať.
Aký bol najdôležitejší feedback, ktorý ste dostali od svojich prvých používateľov?

Najdôležitejší feedback bol ten pozitívny, keď nám napísal niekto, že má rád našu apku a pomáha mu. To je to čo nás hnalo a stále ženie dopredu. Na druhej strane negatívny feedback je zameraný hlavne na chýbajúcu funkcionalitu, a ten využívame na vytváranie zoznamu funkcií, ktoré chceme pridať a ďalej o nich komunikujeme s našimi firemnými klientmi.


Ako vnímaš konkurenciu v tomto segmente? Ďaleko hľadať nemusíme, zoberme si rovno takého giganta akým je Slack. V čom je lepší, resp. horší?

Slack v prvom rade nie je naša konkurencia, a je zameraný na zefektívnenie komunikácie vo firmách. Naša konkurencia je skôr vo forme Excelu alebo naozaj veľkých korporátnych riešení, či už vytvorených na mieru alebo iných. Ale aj tie problematiku riadenia úloh a akcií vo výrobnom segmente riešia len veľmi okrajovo a vôbec neberú do úvahy napríklad mobilné zariadenia.

Slack je preto pre nás skôr vzorom, ako sa dopracovať k takému úspechu aký majú oni. V budúcnosti budeme hľadať aj spôsoby ako sa prepojiť s ich systémom, ako aj množstvom iných. Nakoľko si myslím, že budúcnosť je práve v integrácii sa so všetkým čo sa dá a prepájaní dát.

Profifox funkcie

 

S prílevom venture kapitálu ste predpokladám rozširovali aj svoj tím. Koľko vás v súčasnosti je a kto je tým najdôležitejším zamestnancom, na ktorom to stojí ma padá? ☺

Momentálne nás je 7. Nemôžem povedať, že by sme mali niekoho na kom to celé stojí a padá. Z pohľadu vývoja, chalani sú naozaj všestranní a dokážu sa navzájom zastúpiť a z pohľadu predaja sme pribrali skúseného sales manažéra, preto už ani na túto aktivitu nie som sám a tým pádom sa vieme zastúpiť a už ani choroba alebo iný problém nás nerozhodí a nezabrzdí.
Stále platí, že do marketingu ide 70% vašich zdrojov? U väčšiny startupov ide podstatná časť peňazí okrem nákladov na zamestnancov práve na cloudové riešenia, ako je tomu u vás?

Toto neplatí, keďže sme prehodnocovali našu marketingovú stratégiu na základe výsledkov a tým pádom sme aj znížili finančnú náročnosť. Našťastie sme si vybrali dobrého cloudového poskytovateľa, ktorý má aj programy pre startupy a tým pádom nám dotuje služby, ktoré využívame. Samozrejme hovorím o Windows Azure od Microsoftu. Preto hlavne v počiatočnej fáze nemusíme riešiť náklady na back-end.

 

Viaceré slovenské startupy nám do redakcie pravidelne píšu a pýtajú sa nás, na čom majú vystavať svoj back-end a čo bude pre nich najefektívnejšia voľba. Čo by si im odporučil?

Záleží, čo robia. V tom štandardnom spektre určite Windows Azure. Hlavne kvôli bezpečnosti, stabilite a ponúkaným službám. Cenovo sa držia tak aby neboli drahší, ako konkurencia, myslím, že v tejto oblasti zvádzajú všetky cloud platformy tvrdý konkurenčný boj ☺ Nehovoriac o podpore Startupov cez Bizspark, kde startup prvé tri roky nemusí riešiť licencie na software a automaticky má aj Azure dotovaný určitou čiastkou.

 

Prečo podľa teba viac ako polovica nových startupov v BizSparku používa Azure?

Podľa mňa je to viacero faktorov. Prvým je určite to, že automaticky každý BizSparkista dostáva 150 dolárov mesačne na prevádzku Azure služieb, čo pokryje počiatočné náklady počas vývoja úplne v pohode. Táto podpora však môže dosiahnuť až 10 000 USD na mesiac, ak je startup schválený do BizSpark plus programu, ako sa  to podarilo nám.

Druhým faktorom je určite jednoduchá integrácia s inými službami, ako je Visual studio online a podobne. A tretím faktorom je samotný Azure, že ponúka služby, ktoré sa jednoducho spravujú, vytvárajú a škálujú v stabilnom a bezpečnom priestore vhodnom aj pre firemné aplikácie.


Akú rolu zohral kredit, ktorý ste od Microsoftu na Azure dostali?

Určite nám pomohol pri vývoji a prevádzke nášho riešenia. Tým, že nemusíme riešiť, koľko čo stojí, si môžeme vyskúšať rôzne nastavenia, dedikované servery a nájsť to, čo najlepšie funguje pre naše aplikácie. Robiť záťažové testy a podobne.
Pokiaľ dobre viem, tak rovnako kredit poskytuje aj Google pre svoj App engine, no je problematickejšie sa k nemu dostať. Prezraď mi preto, ako sa vám podarilo nakontaktovať na Microsoft a získať ho?

Získať základný kredit a ďalšie benefity cez BizSpark môže každá spoločnosť a projekt, ktorý nie je starší ako 3 roky a stačí sa zaregistrovať. Pre účasť na BizSpark plus je nutné byť nominovaný priamo Microsoftom, v našom prípade slovenským. Dobrá správa je, že chalani zo slovenského MS sú aktívni a radi pomôžu.  Ja som ich tiež spoznal cez prednášky a akcie, ktoré organizovali. Pomohli nám aj s množstvom technických otázok a problémov, nasmerovali dobre mierenými radami na správnu cestu. Čiže netreba sa báť porozprávať sa na prednáškach a akciách so zástupcami MS, a som si istý, že radi pomôžu a nasmerujú na tú správnu cestu aj iných.

Keď už projekt má za sebou nejakú validáciu, má trakciu a je to funkčné riešenie, tak ho určite nominujú na BizSpark plus.

Profifox
V čom majú podľa teba slovenské startupy najväčší problém. Je to sales alebo produkt?

Osobne si myslím, že slovenské startupy majú tri komplikácie. Prvá je všeobecná pre všetky startupy, vrátane nás a to je predaj, nájsť zákazníkov a ďalej zväčšovať predaje. Druhým je podnikanie na Slovensku, ktoré samo o sebe je náročné a mám pocit, že každým rokom je to zložitejšie (podnikám od roku 2012, čiže hodnotím posledné 3 roky). Tretím je to, že na Slovensku máme ešte len prvú generáciu startupov a tým pádom aj ekosystém sa ešte len vytvára. Verím však, že minimálne posledné dve komplikácie budú z roka na rok menšie, až zmiznú.
Profifox je jasným dôkazom toho, že aj z Košíc sa dá exekuovať svetový biznis. Ako dnes teda vyzerá startupová scéna v Košiciach?

Neviem, či som vhodný na zodpovedanie tejto otázky, keďže my sme ju celkom obišli. Viem, že nejaké aktivity tu sú, ale zatiaľ len v plienkach stojace na niekoľkých nadšencoch. Uvidíme, či sa to bude rozvíjať a akým smerom.
Kto je slovenskou IT osobnosťou, ktorú si najviac vážiš a uznávaš?

Najviac ma zatiaľ oslovil Michal Truban z Websupportu.
Tvoj záverečný odkaz mladým Košičanom a čitateľom Startitup?
Určite, aby sa nevzdávali pri prekážkach a snažili si validovať už myšlienku u potencionálnych zákazníkov. Tak predídu problémom v budúcnosti.

Zdroj fotografií: profifox

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá