Tvoj startup nemusí byť nutne škálovateľný

  • Kľúčovým predpokladom pre dosiahnutie rýchleho rastu startupu, je uplatňovanie škálovateľného podnikateľského modelu, ktorý je založený na potenciáli dosahovať významný rast tržieb bez výrazného zvyšovania nákladov. To sa teda tvrdí. Škálovateľnosť však nie je nutnou podmienkou.
Screen Shot 2016-04-09 at 17.09.19
  • Kľúčovým predpokladom pre dosiahnutie rýchleho rastu startupu, je uplatňovanie škálovateľného podnikateľského modelu, ktorý je založený na potenciáli dosahovať významný rast tržieb bez výrazného zvyšovania nákladov. To sa teda tvrdí. Škálovateľnosť však nie je nutnou podmienkou.

Mladí podnikatelia sa nepretržite nachádzajú pod obrovským tlakom. Snažia sa zo všetkých síl o budovanie škálovateľného startupu, bez toho, aby svoje úsilie skúsili zamerať na akýkoľvek iný typ podnikania. Myslia si, že ak nevybudujú nejakú softvérovú platformu s vysokým rastovým potenciálom, tak sú vnímaní ako tí, čo len strácajú svoj drahocenný čas.

To je snobské. A je to nebezpečné. Opiera sa to o tvrdenie, že existujú podniky, ktoré sú lepšie ako ostatné. Prevláda mylný názor, že len takéto podniky sa môžu stať tými najúspešnejšími.

Pre niektorých ľudí je však práve škálovateľnosť tou správnou cestou. Iba tak budú šťastní. Možno dosiahnu neuveriteľné veci. Táto cesta však nie je tou jedinou schodnou. Vždy tu budú mladí podnikatelia, ktorí budú disponovať lepšími predpokladmi na budovanie webdizajn firiem, odevných značiek alebo poradenských spoločností. To nám vraví zdravý rozum. Prečo by sa teda aj títo ľudia mali vydať cestou škálovateľnosti?startup-notepad

foto: lieyungwang.com

Pred začatím podnikania treba zvážiť tieto 3 veci:

Ak máš chuť a odhodlanie začať riešiť vlastný biznis, existujú len tri veci, s ktorými by si si mal lámať hlavu. Len tri.

Budem takto zarábať peniaze?

Budem hrdý na to, čo som vybudoval?

Budem si túto prácu užívať?

Nedá sa dostatočne popísať nesmierna dôležitosť týchto troch bodov. Odpovede na tieto tri otázky sú zároveň aj dôvodmi, pre ktoré sa vôbec rozhodneš podnikať. Každý podnikateľ chce predsa zarábať ťažké peniaze, vybudovať niečo, na čo bude môcť byť hrdý a chce sa počas tohto celého aj baviť. Áno, je to skutočne také priamočiare. Tri jednoduché otázky. Ak si na ne kladne odpovieš, tak môžeš veselo urobiť skok do neznáma.

startup-branding-on-a-budget-

foto: barcinno.com

Správny biznis je ten, ktorý skutočne aj chceš vybudovať.

Istému mladému podnikateľovi sa podarilo vybudovať obrovský startup s orientáciou na služby zákazníkom. Pracuje v sektore profesionálnych služieb a dosahuje obrovské zisky. Keďže bol jediným zakladateľom tohto podniku, tak sa bavíme o miliónoch, o ktoré sa nemusí s nikým deliť. Keď s týmto celým začínal, býval mnohokrát znepokojený skutočnosťou, že jediným spôsobom, ako škálovať svoje podnikanie, bolo najímanie zamestnancov a vytváranie satelitných kancelárií.

Časom si však uvedomil, že skutočne miluje to, čo robí. Bol spokojný s tým, čo ponúka a bol spokojný aj so zákazníkmi, ktorých obsluhoval. Nemal teda dôvod hnať sa za dosiahnutím bájneho „faktoru rastu X“ , pretože aj bez toho zaznamenával udržateľný rast vo svojom vlastnom modeli. A to si užíval.

Je predsa šialené naznačovať, že startup podobných rozmerov, ktorý sa snaží o zvyšovanie investícií a smeruje k hyper-rastu, je vo svojej podstate lepší ako jeho biznis. Áno, môže mať väčšiu hodnotu a jeho zakladatelia budú možno oveľa bohatší ako on. No toto nie vždy znamená, že je biznis lepší a jeho majitelia skutočne spokojnejší.

Nie je preto správne budovať podnikanie, ktoré všetci chcú. Treba vybudovať to, čo skutočne chceš práve ty. Je to ten biznis, ktorého budovanie neskončí ani za 10 – 15 rokov. Je to biznis, do ktorého vložíš svoju krv, pot, slzy a čas. Je to biznis, s ktorým by to iní vzdali. Je to biznis, ktorý volá práve tvoje meno.

Hipster

foto: opsninja.co

Je pravdou, že mnoho firiem, ktoré takýmto startupom poskytujú kapitál, možno nebude chcieť investovať do podnikov, v ktorých nie je možnosť škálovateľnosti. To je neodškriepiteľný fakt. Majú na to dobré dôvody. Chcú totižto investovať do biznisu, z ktorého sa im časom (čo najskôr) čo to aj vráti. To však neznamená, že takýto biznis nemôžeš začať budovať. Pamätaj na to, že ani tieto firmy nie sú založené na škálovateľnom podnikateľskom modele – si v dobrej spoločnosti a na dobrej ceste.

zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: blog.livefyre.com

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá